LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Beeldbuis groorbeeld kleurentelevisie

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
Henri

Beeldbuis groorbeeld kleurentelevisie

Ongelezen bericht door Henri »

Van onze TV is de beeldbuis stuk. De TV is iets meer dan 2 jaar oud. Ik heb hem ter reparatie aangeboden. Voordat hij gerepareed zou worden, zou ik een prijsopgave door krijgen. Na een week kreeg ik van de technische dienst te horen, dat het 975,00 ging kosten. Ik zag daar in 1e instantie vanaf. Ik ging naar de zaak waar ik de TV had gekocht en legde het probleem voor dat ik net door de technische dienst was gebeld. Ik gaf aan dat ik het vreemd vond dat voor een TV van 2 jaar oud zoveel betaald moest worden voor een beeldbuis. Ook de winkel gaf aan dat zij het vreemd vonden. Volgens hun zit er op een beeldbuis een langere garantie termijn van 1 jaar. Het personeel van de winkel is toen gaan informeren bij de technische dienst en de leverancier.
Na uiterlijk 2 weken wachten en veel heen en weer gebel kreeg ik vandaag tehoren dat het mij 475,00 gaat kosten.

Is het nu vreemd van mij dat ik mag verwachten dat er toch een langere levensduur op een beeldbuis zit dan 2 jaar.

Ik vind het bedrag van 475,00 ook nog vrij hoog. De TV heeft mij 1699,00 gekost. Ik mag toch aannemen dat er dan toch ook een kwaliteit geleverd mag worden.

Waar kan ik nog terecht om iets te kunnen bereiken.

Wie heeft er een antwoord voor mij.

Jan sterken

Re: Beeldbuis groorbeeld kleurentelevisie

Ongelezen bericht door Jan sterken »

Voor mij geld hetzelfde verhaal maar bij mij gaat het om een aristona Breedbeeld TV van 3 jaar oud FL 1999
ook de beeldbuis dus kapot kosten FL 1100 .
Had de tv bij een plaatselijke reparateur aangeboden ter reparatie (aristona dealer)omdat er al 2 jaar geen garantie meer op zat, deze belden mij dus met deze vervelende mededeling.
Ik heb toen gelijk de zaak (megapool) gebeld met de mededeling dat ik dat wel erg snel vond dat de beeldbuis kapot ging.Ik kreeg als antwoord dat ik de tv direct bij hun had moeten laten repareren en dat ze nu niets voor mij konden doen.
Hier was ik het natuurlijk niet mee eens en heb toen een e-mail naar de consumentebond gestuurd om mijn recht te halen en kreeg de onderstaande mail terug.

Geachte heer Sterken,

Ondanks dat de garantie is verstreken, heeft u nog een wettelijk recht op levering van een deugdelijk produkt. Op grond van het Nederlands Burgerlijk Wetboek hebben leveranciers van produkten de wettelijke plicht een deugdelijk produkt te leveren. Een produkt is deugdelijk als het beschikt over de eigenschappen die voor een normaal gebruik nodig zijn en het de verwachte economische levensduur haalt die u o.g.v. de koopovereenkomst redelijkerwijze mocht hebben. De economische levensduur van een apparaat is afhankelijk van bepaalde omstandigheden, zoals de prijs, kwaliteit, mededelingen van de verkoper en de gebruiksfrequentie.

Van een tv is het afhankelijk wat voor tv het is. U mag ervan uitgaan dat een breedbeeld tv toch wel een jaar of 8 tot 10 zonder problemen functioneert. Haalt hij die 8 jaar niet en heeft u de tv normaal gebruikt, dan is er blijkbaar een ondeugdelijk produkt geleverd en kunt u de verkoper hierop aanspreken. Hij heeft immers de koopovereenkomst met u gesloten. Buiten de garantietermijn is de fabrikant juridisch niet verantwoordelijk daar u met de fabrikant geen koopovereenkomst gesloten heeft. Elk voorstel dat zij buiten de garantietermijn doen is derhalve een coulance-aanbod.

Niet onredelijk is het als de verkoper rekening houdt met de gebruiksafschrijving van het apparaat (in uw geval 3 jaar) en een aan deze afschrijving gerelateerde bijdrage in de reparatiekosten vraagt. Voor het overige gedeelte van de kosten is de verkoper verantwoordelijk op grond van zijn wettelijke plicht deugdelijke produkten te leveren.

Komt u er samen met de verkoper niet uit en is deze aangesloten bij de branchevereniging Uneto, (079) 325 06 50, of staat hij zelfstandig als deelnemer geregistreerd bij de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken, Postbus 90600, 2509 LP Den Haag, (070) 310 53 10, dan kunt u uw klacht voorleggen aan de Geschillencommissie Elektro. Aan de hand van een beoordeling van de klacht wordt er dan een advies uitgesproken dat beide partijen bindt.

Ik hoop u hiermee voldoende van dienst te zijn geweest.

Met vriendelijke groet,
Consumentenbond

Ik hoop dat je er wat aan hebt

Nadat ik weer met de reparateur contact had opgenomen en uitgelegd had wat megapool als antwoord gaf heeft deze mij aangeboden om te proberen wat te regelen voor mij met de TD van aristona. Er zijn dus ook nog zaken die wel goede service geven.
Hier heb ik nu nog geen bericht gehad dus dat wacht ik nog even af. Word dit mij te duur ga ik met de e-mail van de consumentenbond naar megapool .
We zullen zien

succes met de eventuele acties

mvg
Jan Sterken

marc

Re: Beeldbuis groorbeeld kleurentelevisie

Ongelezen bericht door marc »

tip ga voor je een klacht hebt over een bedrijf eerst even er langs met je klacht .
dan kunen ze wat mee doen .
En dus niet dom gaan doen

Gesloten