LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Toyota Yaris (Verso)

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Razab-Sekh MD

Re: Toyota Yaris (Verso)

Ongelezen bericht door Razab-Sekh MD »

Ook wij hebben vanaf begin augustus een toyota yaris (automaat). Ons ervaring is ook dat het niet zo zuinig rijdt als door de fabrikant aangegeven. Gemiddeld rijdt onze auto 1:13.

Met vriendelijke groet,

dhr M.D. Razab-Sekh

M.Gunther

Re: Toyota Yaris (Verso)

Ongelezen bericht door M.Gunther »

De uitzending over de Yaris verbaasde ons enigsszins
enigszins, gezien het rijgenot wat wij ervaren.
aren. Maar de klachten omtrent verbuik en
de board computer zijn terecht. Ook las ik
over steenslag op de motorkap, ook herken-
baar. De trekkracht vinden wij wel goed,
hebben dit onlangs met een kleine caravan
in Limburg uitgeprobeerd op helling van
meer dan 12% en dat viel zeker niet tegen.
Aangaande de kosten van onderhoud, wij hebbe
en de eerste beurt laten doen en deze kostte
te f 150,- zoals aangekondigd. Ik zou dit
het grootste probleem vinden, als deze
kosten inderdaad met 40% worden verhoogd.
Dat is pas misleiding. Het hogere verbruik
is jammer evenals de computer die niet
juist werkt. Ondanks deze tegenvallers,
een zeer fijne auto en bij de dealers een
zeer klantvriendelijke benadering.

H. van Dam

Re: Toyota Yaris (Verso)

Ongelezen bericht door H. van Dam »

Sinds juni van dit jaar rijdt mijn vrouw, overigens tot grote tevredenheid, een Yaris 1.0 Linea Sol.
Wij hebben de auto met name met deze motorvariant aangeschaft vanwege het beloofde lage verbruik en de daarmee samenhangende geringere milieubelasting.
Hoewel de auto redelijk zuinig rijdt, is met geen mogelijkheid met een normale en verantwoorde rijwijze de beloofde verbruikswaarde te realiseren.
Tevens kregen wij voor de aanschaf een brochure met vaste kosten voor onderhoudsbeurten. Bij aflevering werd ons medegedeeld dat deze prijzen inmiddels achterhaald waren in verband met een doorgevoerde verhoging.
Wij vinden dit jammer mede omdat we verder uiterst tevreden zijn over de auto en de dealer.
Een tegemoetkoming van Toyota Nederland m.b.t. de hogere brandstofkosten en onderhoudskosten zouden wij bijzonder op prijs stellen.

l. jong

Re: Toyota Yaris (Verso)

Ongelezen bericht door l. jong »

ik rij zelf sinds anderhalf jaar een toyota yaris verso.
in het begin gaf de brandstofmeter niet goed aan, maar
na de correctie van mijn boardcomputer geeft deze wel de
reele waarde aan. Mijn verso 1.5 luna met AIRCO heeft een

l. jong

Re: Toyota Yaris (Verso)

Ongelezen bericht door l. jong »

zelf rij ik een toyota yaris verso 1.5 luna met
airco. in het begin gaf de boardcomputer een
verkeerde waarde aan, maar na een correctie bij
mijn dealer geeft deze een reele waarde aan.
mijn toyota yaris verso rijdt in de zomer 1 op
15 zelfs met de AIRCO aan. ik zou maar eens vragen
hoeveel personen een airco gebruiken, MEERVERBRUIK
wat betreft de onderhoudskosten : alles wordt duurder
en zo ook natuurlijk de prijzen wat betreft onderdelen
arbeidsloon en zo ook de hogere kosten wat betreft milieu
heffingen, die de garage moet betalen. Jammer dat deze
mensen niet de moeite hebben genomen dit allemaal te
bespreken met hun dealer. Een pak koffie is ook geen
f. 2,69 meer.

k. visser

Re: Toyota Yaris (Verso)

Ongelezen bericht door k. visser »

Beste Mevrouw Hertzenberg,
Naar aanleiding van de Yaris Verso het volgende: Hoe is de rijstijl van de bestuurders van deze autos? Is het een 1300 of een 1500 motor? Is het een automaat? Ik rij zelf ook een Verso, nieuw vanaf maart 2001 en kom op een verbruik van 1:16 minimaal.

R. Fröling

Re: Toyota Yaris (Verso)

Ongelezen bericht door R. Fröling »

Ik ben zeer tevreden over mijn Yaris Verso 1.5.
Echter ik onderschrijf de klacht over het bezineverbruik.
In tegenstelling tot wat de importeur zegt is het benzinegebruik ook na 10.000 km veel hoger als aangegeven.
De info in de folder klopt niet. De ANWB heeft dit ook al eens laten weten in haar publicaties. De prijs van de onderhoudsbeurt was conform mijn verwachting en niet duur.
Ook ik ben zeer tevreden over de dealer, die echter dit probleem nog niet op heeft kunnen lossen.

R.H. Fröling

Frans

Re: Toyota Yaris (Verso)

Ongelezen bericht door Frans »

Ik heb mijn Yaris 1.3 in jan 2001 gekocht, ook met name omdat de onderhoudsbeurten vast lagen op een lage prijs.
Toen ik in oktober bij de dealer (in zevenaar) afrekende voor een kleine beurt (minder dan een half uur) moest ik fl. 30,00 meer betalen dan in de folder van 1 januari. Per 1 juli was er een nieuwe folder met nieuwe prijzen. Het is uitermate misleidend om prijzen af te geven voor beurten tot over 3 jaar als je binnen een half jaar deze prijzen ophoogt met meer dan 20 %. Het ligt uiteraard niet aan de dealer maar aan de foldermaker (de importeur dus).

mw E.E. den Draak

Re: Toyota Yaris (Verso)

Ongelezen bericht door mw E.E. den Draak »

De Yaris is in mijn ogen geen waardig opvolger van de Starlet. (Een gesproken gemiddeld verbruik in de autowereld is bij een snelheid van 100 km per uur op de grote weg!!!!!)

Een lager benzine verbruik is een combinatie tussen stad en grote weg. Afgezien van het verbruik, voornamelijk een manier van rijden, is het de onaantrekkelijkheid van de ruimte een doorn in het oog voor mij als Starlet liefhebber.

De ruimte in de kofferbak is zeer beperkt en vertikaal ipv horizontaal. Als je mensen wil menemen heb je meer bagage dan indien je ze niet meeneemt. Naar voren schuiven van de achterbank doe je niet als je volwassenen meeneemt.
Voor de prijs van de Yaris kan je een goede fiat Punto die kopen die is ook stil, veilig, zuinig en biedt veel bergruimte .
Ik zelf ben overgestapt naar de Corolla, vanwege de ruimte.

Groet,
Esther den Draak

mevr. J. Bosch

Re: Toyota Yaris (Verso)

Ongelezen bericht door mevr. J. Bosch »

Journalistiek is per definitie negatief kritisch. Positief nieuws is veel minder leuk en dat is best jammer.
De ophef over de Yaris wordt in een negatief daglicht gesteld. Dat verdiend deze terechte "Auto van het jaar 2000" absoluut niet.
Ik rij al jaren met kleine auto's en hele korte afstanden. Mijn Yaris Automaat is van februari dit jaar. Heeft nu nog geen 4000 km gereden. Een rit van 100 km is al lang. Toch is het verbruik gemiddeld 1 op 14. In de stad 1 op 11 á 12 en op de buitenweg 1 op 16 en soms zelfs 1 op 17. Ik meet dit door de gereden kilomters door de getankte liter te delen. Dit cijfer ligt in de buurt van de tripcomputer.
Ik heb ook nog een suggestie voor de redaktie van Radar. Er zijn misschien wel 20 automerken in Nederland. U kunt iedere week een ander merk onder de loep nemen en dan zult u zien dat de praktijk altijd anders is dan de theorie. En er zijn bij ieder product ontevreden klanten dus de reacties komen vanzelf.

Jörgen

Re: Toyota Yaris (Verso)

Ongelezen bericht door Jörgen »

Ik wil ook wel even reageren, en inhaken op mevrouw J. Bosch. Ik ben het volledig met haar eens, betreffende het feit dat elk merk wel z'n problemen kent.
Zelf rij ik in een Mercedes-Benz C 180 esprit, deze wagen kostte Fl 76.500,- nieuw, en van een merk als Mercedes mag je toch heel wat verwachten, nou dus niet!!!!!
Mijn ouders rijden al 20 jaar Toyota, en zij zien de garage minder als ik!!!!! Een Toyota is in principe gewoon een perfecte onderhoudsvrije auto!!!
In vergelijking met andere automerken (VW-Opel-Ford e.d.) heeft een Toyota veel minder onderhoudskosten, dus U rijdt allen nog steeds niet te duur!!
Dan over de steenslag, ik las dat er mensen bij stonden die de Yaris vergeleken met de Startlet en de Corolla, en dat deze auto's veel minder last hebben van steenslag. Als U nadenkt is dit ook heel logisch, de motorkappen/neuzen van beide voorgenoemde auto's zijn stukken vlakker/gestroomlijnder. Hierdoor is het ook logisch dat een Yaris veel meer last heeft van steenslag, deze neus staat immers veel meer rechtop! Verder is het zo dat de lakken steeds "slechter" worden, dat is bij elk merk, dat komt omdat er steeds minder schadelijke elementen in mogen zitten, en juist die zorgende voor een extra robuuste lak.

Als laatste: Als er mensen zijn met problemen met het door Toyota geleverde navigatiesysteem, stel ik U gerust, zelfs een VDO-systeem van Fl 8500,- stuur U regelmatig fout, dat kan ik uit ervaring vertellen.

H Jacobs

Re: Toyota Yaris (Verso)

Ongelezen bericht door H Jacobs »

Ook wij hebben een Toyota Yaris Verso, sinds 2 maanden.

En behalve dat hij minder zuinig is hebben wij ondekt dat aan de voorkant van de wagen bij het Yaris logo
Stukjes lak weggesprongen zijn.
Het lijkt op steenslag maar volgens mij laat de lak spontaan los.
Ook is onze Yaris extreem wind gevoelig, wat is daar uw mening hier over?
Wij hobbelen op de autobaan en bij wind voelen wij een soort schommelend gevoel (bootje)

stabel

Re: Toyota Yaris (Verso)

Ongelezen bericht door stabel »

Wij zijn het helemaal eens met Mevr.Bosch en Jorgen. We hebben ervaring met Toyota We hebben een starlet van 17 jaar oud en een carina van 8 jaar bij alle twee nooit een probleem Ik neem aan bij de Yais ook niet.

Gegroet Fam Stabel

Erik Winkelaar

Re: Toyota Yaris (Verso)

Ongelezen bericht door Erik Winkelaar »

geachte redactie Radar,

Erik Winkelaar

Re: Toyota Yaris (Verso)

Ongelezen bericht door Erik Winkelaar »

geachte redactie Radar,

Ik heb kennis genomen rond de comotie van de Toyota Yaris.
Allereerst moet er onderscheid gemaakt worden tussen een Yaris en een Yaris Verso. Tevens dient er onderscheid gemaakt te worden tussen gecombineerd brandstof gebruik, verbruik in de stad en het verbruik op de buitenweg. De brochure van Toyota Yaris Verso 1,3 vermeld een gecombineerd brandstof verbruik van 1:15,38 (6,5 ltr/100km)
De Toyota Yaris 1,0 brochure vermeld een gecombineerd brandstofverbruik van 1:17,5 (5,7 ltr/100 km). Volgens mij worden er hier appels met peren vergeleken en die toyota berijders die commentaar hebben op het "hoge" benzineverbruik van hun Yaris, moeten ook even letten op hun rijstijl, met of zonder ingeschakelde airco, is het een automaat of niet, rijden ze veel in de file, korte of lange afstanden, koude of warme dagen, bandenspanning, belading, hard optrekken/rijden, al deze factoren zijn van invloed op het brandstof verbruik.

Met betrekking tot de onderhoudsprijzen :dit zijn adviesprijzen. Dat deze prijzen onderhevig zijn aan veranderingen in de markt moge duidelijk zijn.

Ik denk dat Toyota kan bogen op een stuk betrouwbaarheid die zijn weerga niet kent en er zijn legio Toyota rijders die dit kunnen beamen.

Er wordt teveel "lawaai" gemaakt over iets waarvoor de berijder zelf verantwoordelijk is, namelijk zijn/haar rijstijl en alle ander genoemde factoren.

Een Toyota rijder,

Erik Winkelaar

M. Dijkstra

Re: Toyota Yaris (Verso)

Ongelezen bericht door M. Dijkstra »

Geachte redactie,

Tot onze zeer grote verbazing, wordt er niet gereageerd op onze oproepen (3x) via de radarlijn, om ons te vertellen over welk type BMW er gesproken werd in uw uitzendig, waarmee gezegd wordt dat deze zuiniger rijdt dan een Yaris Verso.

Voor een journalistiek (!) programma is het van groot belang dat dit soort informatie op waarheid berust. Het kan naar ons idee nl. nooit zo zijn dat een BMW van welk type dan ook, zuiniger zou rijden dan een Yaris Verso. Dit neigt naar stemmingmakerij en idien u niet kunt aantonen dat deze informatie juist is, moet het in uw programma herroepen worden.

Wat ons nog het meest stoort is dat we ondanks uw toezegging hierop terug te komen, tot op heden niets van u hebben vernomen. Dit lijkt ons een goed item voor de koude douche!

Nogmaals vragen wij u ons aan te tonen dat een BMW (type ...) zuiniger rijdt dan een Yaris Verso.

Om met uw woorden te spreken....... "wij blijven dit volgen"

In afwachting van uw reactie,

Fam. M. Dijkstra

hans

Re: Toyota Yaris (Verso)

Ongelezen bericht door hans »

Waarschijnlijk is de BMW C1 zuiniger dan de Toyota Yaris Verso.

Maarten

Re: Toyota Yaris (Verso)

Ongelezen bericht door Maarten »

Doe je wel een jas aan als je lekker zuinig gaat rijden in je BMW C1....

Ik rij nu een jaar in m'n Yaris (voorheen, Corolla en Starlet, en is het geen Verso-laadbak, maar vindt dat je beter op de weg kan blijven letten dan op het schermpje van je boordcomputer. Het brandstofverbruik hangt samen aan vele factoren als het gebruik van een automatische versnellingsbak, verwarming op 10, lampen aan tijdens rijden, korte stadsritjes, hard rijden met bijv. een 1000cc motortje, gebruik van sigaretten aansteker voor radar-detector of GSM oplader o.i.d., radio met cd-speler aan, veel vracht in de bak of met zijn 5'en in de Yaris, tegen een harde wind in of juist tegen een berg op of in de file rijden? en noem maar op...

Zou de boordcomputer daar ook allemaal rekening mee houden?

Overigens is variable brandstofinspuiting en variablele kleptiming al sinds de eind-jaren 70 in gebruik bij grote scheepsdieselmotoren dus maak elkaar niet gek met die super VVT-i techniek!

Geniet van de Yaris, maar voor wat betreft de lak-kwaliteit zou ik tegen iedereen willen zeggen dat die rond-uit slecht is. Ik heb nl. ook al op de motorkap sporen van losgelaten lak. Deze ziet er heel anders uit dan een schade door steenslag o.i.d.

Wie heeft dit ook gezien bij hem of haar Yaris? Voorts raad ik iedereen aan om vol-synthetische motorolie toe te passen in de Yaris omdat er nogal wat gevraagd wordt van het relatief kleine motorblok en wordt ook zo het onderhouds interval aanzienelijk vergroot. Het gebruik van de juiste motorolie is van wezenlijk belang! Mijn advies is gebruik Mobil 1 olie.

Gast

Re: Toyota Yaris (Verso)

Ongelezen bericht door Gast »

Mensen,

Ooit wel eens van een Cw waarde gehoord? Ongeacht wat er in de folder staat zal een kippenhok als de Verso nooit echt zuinig rijden. Als je er dan toch intrapt: mooi dom.

Gr.,
Een eigenaar van een echte auto

Martin

Re: Toyota Yaris (Verso)

Ongelezen bericht door Martin »

Geachte Verso-ers,

Jammer om te moeten lezen dat er zoveel negatieve reactie is op de verso. Ik ken de auto alleen van een proefrit en die beviel erg goed. Tijdens de proefrit viel mij gelijk op, dat de auto erg zuinig liep.... volgens de computer. Jammer trouwens dat ze bij de standaard Verso niet de moeite nemen om de opdruk van de travel-pilot weg te laten.... je denkt dat 'ie er op zit maar je wordt genept door niet werkende knopjes! Verbruik matig, waar of niet, ik dacht werkelijk aan aanschaf van een verso maar nu ik dit lees ontstaat enige twijfel.

Wat mij eigenlijk in het algemeen verbaasd is het hoge verbruik van alle moderne auto's. Verso is tenslotte een auto van de laatste generatie en met een gemiddeld verbruik van 1:13 tot 1:14 voor 'de lange rit' valt mij het volgende tegen: Ik rij al 4 jaar een Volvo 440 met 1.6 injectie motor. Geen VVT-I of andere bijzondere technische hoogstandjes, nee, een normale multipoint injectie met slechts 2 klepjes per cilinder die niet eens zelf stellend zijn. Deze 1.6 is niet de meest krachtige van de hele range, maar ik haal op de lange baan een behoorlijk constant gemiddelde van 1:14,8 bij een redelijk constante snelheid van tussen 130 - 140 (dit heb ik niet gezegd!). OK, net geen 1:15. Waarom zo precies? Nou, ik rij met veel plezier en volle tevredenheid zo'n 1.000 km per week (zo'n 40.000 km per jaar met de inmiddels gedateerde volvo uit 1992. Vroeger reed ik met een -toen al- bejaarde Opel kadett type C gemiddeld 1:16. Ik heb er twee gehad en het verbruik was nagenoeg gelijk.

Wat heeft nou al die jaren ontwikkeling in de motorenindustrie dan opgeleverd: VVT-I, variabele kleptiming, Turbo met variabele druk, 5 kleppen per cylinder, GDI (directe bezine inspuiting) etc etc heeft naar mijn idee geleidt tot hogere prijzen en hetzelfde verbruik. Wat een ontwikkeling.

Ik hoop dat de industrie eens echt aan het ontwikkelen slaat, kijk maar eens naar de ontwikkeling van de diesel. In een paar jaar tijd zijn de diesels van onregelmatige stinkende en herriemakende schildpadden opgeklommen tot de meest zuinige en sportieve marathonlopers. Petje af!

Veel leesplezier,

Een tevreden privé kilometervreter!

Gesloten