LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Lijfrente

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Hoekstra

Lijfrente

Ongelezen bericht door Hoekstra »

Ook mijn man heeft een lijfrente afgesloten sinds juni 1998. Totaal ingelegd t/m november 2001 Fl. 7303,22. De huidige waarde per 01-11-2001 is Fl. 5006,17. Ruim 2000,00 verschil dus.
Radar ik hoop dat jullie hier verder induiken.

Hans

Re: Lijfrente

Ongelezen bericht door Hans »

Dat de waarde van relatief jonge lijfrenteverzekering lager kan zijn dan de ingelegde gelden is niet vreemd:
1. We hebben te maken met beleggersrisico (en de waardeontwikkelingen op de beurs is niet echt om over naar huis te schrijven)
2. Niet alle premie wordt belegd, denk maar aan de overlijdensrisicodekking (kost ook geld)
3. Degene die de lijfrente heeft verkocht, wordt terecht beloond door de verzekeraar. Uiteindelijk betaalt de verzekeringnemer dit (indirect), want een verzekeringsmaatschappij is tenslotte geen stichting zonder winstoogmerk.
4. De waarde van de lijfrenteverzekering waar men het over heeft een afkoopwaarde is en geen opgave van de opgebouwde waarde van de verzekering.

Zelf ben ik geen verzekeringsadviseur, werk niet bij een bank of verzekeraar. Dus ik heb getracht een objectieve mening te geven. Ik hoop dat de verslaggeving door Radar zo objectief mogelijk zal zijn omtrent dit onderwerp, anders worden veel verzekeringnemers wellicht op het verkeerde been gezet.

G.L.Reinderhoff

Re: Lijfrente

Ongelezen bericht door G.L.Reinderhoff »

Ik in een aantal jaren geleden een beleggings koopsompolis afgesloten via mijn tussenpersoon. De bedoelig was mijn pensioen aan te vullen. Ik wilde zekerheid hebben dat ik op een bepaald kapitaaluitkering kon rekenen om t.z.t. een lijfrenteuitkering te kunnen ontvangen. Mij werd aangeraden een beleggingspolis te sluiten en daarbij in een bepaalde fonds te investeren. Een polis met een speculatief karakter.
Mooi als de koers omhoog gaat voor het rendament.
Maar niet werd verteld tijdens het sluiten dat ik een voor een garantiepolis kon kiezen. Als ik wil speculeren dan koop ik aandelen. Achteraf wordt nu door de tussenpersoon ABN AMRO toegegeven dat dit wel verteld had moeten worden.
het komt altijd hierop neer dat als een bepaald product verkocht moet worden vooral bij akties ineens men bewust een product verkoopt zonder volledige informatie te verstrekken. Dat is zonder meer kwalijk te noemen.
m.vr.gr.
G.L.reinderhoff

van den Bogaard

Re: Lijfrente

Ongelezen bericht door van den Bogaard »

Radar,
Vanaf 1-8-1990 hebben wij bij Reaal het Multifacetplan genomen.
D.w.z. elke maand Hfl. 100,- inleg met de einddatum op 1-8-2020.
Inleg 11 jaar à Hlf. 1200,- = Hfl. 14.200,-
De totale waarde op dit moment = Hfl.11.948,47

Ra ra hoe is dit mogelijk ??
Met vriendelijke groet,

Joke van den Bogaard

Mevr.I Puts

Re: Lijfrente

Ongelezen bericht door Mevr.I Puts »

Hallo,
Ik ben blij dat jullie dit eens serieus gaan nachecken
ik was bijna van plan om ook een lijfrenteplois af tesluiten maar nu bedenk ik me eerst effe...
ik wacht wel af of het niet beter is om maar een gewone
spaarrekening te nemen...safe en simpel..

W.Krijgsman

Re: Lijfrente

Ongelezen bericht door W.Krijgsman »

Naar mijn mening heeft Radar vanavond een te eenzijdig beeld gegeven en een soort "stemmingmakerij-journalistiek" bedreven die dit programma niet past... Er werd slechts één zijde van het onderwerp belicht en er was geen mogelijkheid tot weerwoord van welke verzekerings- of adviesinstantie dan ook... Waarom moeten, zoals vaak, de goeden weer onder de kwade lijden, want met dit soort reportages krijgen de paar bonafide adviesbureau's - onder de vele malafide die inderdaad enkel en alleen voor het "sluiten" gaan - weer de kous op de kop... Beetje jammer!

MwKlaassen

Re: Lijfrente

Ongelezen bericht door MwKlaassen »

L.S.
Ook wij zijn begonnen aan een lijfrente polis,die afloopt in 2019.
Is het nu zo dat wij aan het eind van de betalingen dan een hoger pensioen b.v. 85% beuren, dus ik bedoel 70% normaal + 15 % via de lijfrente polis of blijven we gewoon op de 70%staan?
Graag ontvangen wij hierover bericht van U
Vriendelijke groet Mw. Y Klaassen

arje

Re: Lijfrente

Ongelezen bericht door arje »

Weer heb mij zitten ergeren aan de soap van vanavond.
1) Als je een verzekering sluit via een verkoper die je tijdens etenstijd belt om te vertellen dat je een pensioengat hebt en je nodigt die persoon ook daadwerkelijk uit dan hoef en mag je geen onafhankelijk en eerlijk advies verwachten. Dus ook niet nu gaan zitten jammeren.
2) Waarom wordt er geen verschil gemaakt tussen deze verkopers en het proffesionele intermediar? En waar blijven de directwriters met hun troep die ze dagelijks door je brievenbus deponeren?
3) Een intermediar heeft terugboekins risico. Dus als een polis er na een jaar uitgaat dan moet hij flink wat terug betalen. Daarnaast zijn er veel maatschappijen die open en eerlijk zijn in hun kosten. Een intermediar mag zijn provisie ook gewoon vermelden.
4) Waarom is er geen prof.intermediar uitgenodigd voor een weerwoord? Zet je wel tedenken over sensatiehoogte van dit pogramma.

Sietske Meewis

Re: Lijfrente

Ongelezen bericht door Sietske Meewis »

Ik wil graag even reageren op de uitzending van Radar omtrent lijfrenteverzekeringen. In deze uitzending was de heer Richard Kramer aanwezig die aangaf op eigen initiatief uit de branche te zijn gegaan. Ik ben een oud-collega van de heer Kramer en heb met hem samengewerkt in de tijd dat ik bij dezelfde werkgever werkzaam was. Voor alle duidelijkheid: Richard is niet op eigen initiatief bij deze werkgever vertrokken maar ontslagen. Daarnaast herinner ik mij dat hij toen nog ontzettend zijn best heeft gedaan om nog provisie te krijgen over polissen die nooit waren ingegaan. Hoezo vies van geld en deze manier van werken???
Zover ik weet heeft meneer Kramer nooit geen andere werkgever meer kunnen vinden en is hij na deze werkgever niet meer werkzaam geweest is de branche.

Ik zal u verder besparen wat ik met deze persoon heb meegemaakt of alsnog van hem heb gehoord.

Het feit dat Radar een dergelijk persoon uitnodigd zonder te checken wat zijn persoonlijke rancune is vind ik een zeer slechte zaak.

Ps: het website van de heer Kramer is niet eens werkzaam!!!

Mocht u verder nog vragen hebben, dan verneem ik graag van u!

Sietske Meewis

Re: Lijfrente

Ongelezen bericht door Sietske Meewis »

Ik wil graag even reageren op de uitzending van Radar omtrent lijfrenteverzekeringen. In deze uitzending was de heer Richard Kramer aanwezig die aangaf op eigen initiatief uit de branche te zijn gegaan. Ik ben een oud-collega van de heer Kramer en heb met hem samengewerkt in de tijd dat ik bij dezelfde werkgever werkzaam was. Voor alle duidelijkheid: Richard is niet op eigen initiatief bij deze werkgever vertrokken maar ontslagen. Daarnaast herinner ik mij dat hij toen nog ontzettend zijn best heeft gedaan om nog provisie te krijgen over polissen die nooit waren ingegaan. Hoezo vies van geld en deze manier van werken???
Zover ik weet heeft meneer Kramer nooit geen andere werkgever meer kunnen vinden en is hij na deze werkgever niet meer werkzaam geweest is de branche.

Ik zal u verder besparen wat ik met deze persoon heb meegemaakt of alsnog van hem heb gehoord.

Het feit dat Radar een dergelijk persoon uitnodigd zonder te checken wat zijn persoonlijke rancune is vind ik een zeer slechte zaak.

Ps: het website van de heer Kramer is niet eens werkzaam!!!

Mocht u verder nog vragen hebben, dan verneem ik graag van u!

S. Talsma

Re: Lijfrente

Ongelezen bericht door S. Talsma »

Wat een uitermate ongenuanceerde berichtgeving over de lijfrentes. Mensen hebben lijfrentes afgesloten omdat deze fiscaal aftrekbaar zijn. Dit voordeel, van in het beste geval 50% van de maandelijkse inleg, wordt buiten beschouwing gelaten. Tel dit op bij het eindkapitaal en het is natuurlijk onzin te stellen dat je je geld beter op een spaarrekening kunt zetten.
En dan de stelling dat een verzekering (het maakt kennelijk niet uit welke) bedoeld is om je te beschermen tegen onvoorzien onheil. Een lijrente is niet bedoeld om een WAO situatie op te vangen. Daar zijn andere verzekeringen voor. En ja, de fiscus rekent ook nog even af. Die hebben jarenlang belastingvoordeel toegekend omdat het een...lijfrente was.
Nu blijkt dat de heer Kramer ook nog van dubieuze komaf is, begint deze uitzending in aanmerking te komen om afgekraakt te worden in een programma als RADAR.

M. Ohm

Re: Lijfrente

Ongelezen bericht door M. Ohm »

Mijn verzekeringsagent heeft mij verzekerd, dat ik minimaal het ingelegde bedrag uitgekeerd zou krijgen. De bewegingen op de beurs zouden alleen invloed hebben op het rentebedrag.
Is dat werkelijk zo?

Ron

Re: Lijfrente

Ongelezen bericht door Ron »

Zoals altijd is het weer zo'n opgeblazen verhaal bij Radar. Echt speciaal voor het TROS -publiek. Eenzijdige berichtgeving, stemmingmakerij. Wat heeft de consument hieraan ?????? NIETS !
Een lijfrente is een zeer goed produkt (mits gesloten bij een goede maatschappij) als aanvulling op je pensioen.
En reken er maar niet op dat je straks nog AOW gaat krijgen. Reken dan maar eens uit in wat voor gat je valt.
Met.vr.gr. een financieel adviseur (geen verkoper !)

Henk Schilder

Re: Lijfrente

Ongelezen bericht door Henk Schilder »

Reacties gelezen. Ik heb de uitzending niet gezien, dus wellicht objectief. Ik ben Master Financial Planning (MFP/UVA)en ik werk al jaren als financial planner, zo professioneel mogelijk. Er zijn goede en professionele adviseurs die de kostenstructuur open en bloot aan hun klanten voorleggen. Wat ik steeds mis in de media is dat banken en direct writers zich net zo schuldig maken aan verrijking en meerdere malen vind je bij banken een enorm gebrek aan kennis: van producten, fiscaliteiten en het ergste het gebrek aan onafhankelijkheid. Het eigen product moet worden verkocht in alle omstandigheden. De grotere direct-marketing kantoren en de direct writers zorgen voor de vervuiling van de branche! Dus scheer niet alles over
één kam en zorg voor degelijke en objectieve verslaggeving. De media die dit niet doen zijn zelf erger dan de veroorzakers van het leed waarover zij berichten!

Henk Schilder

Re: Lijfrente

Ongelezen bericht door Henk Schilder »

Wellicht enige praktische tips:

-

Henk Schilder

Re: Lijfrente

Ongelezen bericht door Henk Schilder »

Wellicht enige praktische tips:

-

Henk Schilder

Re: Lijfrente

Ongelezen bericht door Henk Schilder »

Wellicht enige praktische tips:

- het meeste intermediair (ass. kantoren en banken)krijgen provisie over de premie maal de looptijd ineens aan het begin uitbetaald. Ga niet in op lange looptijden met het argument "je kunt altijd eerder stoppen". De kosten zijn dan al betaald door de klant en de provisie is reeds verdiend (5 of 10 jaar).
- let op bepaalde verkooppraatjes zoals het rendement dat zo goed is en de maatschappij die zo groot is. Vaak zijn de grote maatschappijen duurder in de kosten.
- de kosten dienen in de offerte te worden aangegeven, zoniet dan heeft de maatschappij of bank wat te verbergen. Dus bijv. dat er 94 % wordt belegd is niet voldoende. ook poliskosten, aan- en verkoopkosten en beheerskosten: vraag ernaar en eis het zwart op wit.
- als men onafhankelijk claimt te zijn vraag dan bewijs. Vaak zijn de 'hit and run' kantoren (bellen onder het eten met een 'onderzoek') eigendom van een maatschappij en hebben zij slechts 1 product in de schappen.
- vraag bijvoorbeeld naar een vakbekwaamheidsdiploma van de adviseur (zwart op wit). Vaak hebben deze 'adviseurs' overdag een heel ander beroep en 'beunen'zij er 's avonds bij.
- teken NOOIT tijdens het eerste bezoek!
vraag een tegenofferte aan bij minimaal 2 bekende bedrijven in de buurt.
- vraag uzelf af of het argument om een polis te sluiten wel een geldig argument is. Is een aftrekbare premie heilig en heeft u deze eigenlijk wel nodig?
- vraag hoelang het bedrijf al bestaat en hoe vaak er servicebezoeken worden afgelegd.
- als een adviseur iets beweert vraag om schriftelijke toelichting. Let hierop met name op het kostenaspect.

Hans

Re: Lijfrente

Ongelezen bericht door Hans »

Hé Arje, leuk om weer een reactie van jou te zien. Tenminste ik neem aan dat het om dezelfde Arje gaat als bij de beleggingshypotheek.

Omdat ik verwachtte dat de lijfrente net zo ongenuanceerd behandeld zou worden als de beleggingshypotheek, heb ik op 19 november al een reactie geplaatst in dit forum.

Maar Radar leest of het forum niet, of is alleen maar geïnteresseerd in ongenuanceerde sensatie.

Hans

Tom Peters

Re: Lijfrente

Ongelezen bericht door Tom Peters »

Ik heb helaaas de uitzending niet gezien maar gezien de aard van de reacties kan ik me heel goed voorstellen dat het hier weer een "telegraafachtige" wijze van verslaggeving betrof.
Ik verbaas me al jaren over het feit dat de gemiddelde nederlander zich opstelt in rijen van 14 om zich te laten verleiden tot betaling van serieuze bedragen aan de hand van wervelende directmail en twijfelachtige adviezen van colporteurachtige bedrijven.
Hoe mooier het voorgespiegelde rendement hoe sneller men een handtekening zet zonder zich verder in de materie
te verdiepen.
Een mooi voorbeeld zijn de zogenaamde aandelenleaseconstructies waarbij men tegen een astronomisch rentepercentage enorme beleggingsrisico's neemt. Maar het was toch zo'n aardige man! Kolder!

Wij, De Lind Groep, investeren in kwaliteitsadviezen gegeven door hoog opgeleid personeel en verbloemen niets.

Af en toe slaat de twijfel toe om de klant dat te vertellen wat hij graag wil horen en dat is helaas vaak voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Zo zit de wereld niet in elkaar. Wij blijven volharden in het feit dat alleen kwaliteit kan overleven en dat geeft ons ook de gewenste goede nacht- en gemoedsrust.

Voor de branche is geen goede zaak maar ik ben wel blij dat de zogenaamde "spaaradviesclubs" bij bosjes omvallen met helaas veel gedupeerde consumenten.

Maar beste consument, leg uw oor op diverse plaatsen te luister en verdiep u in de materie alvorens een weloverwogen besluit te nemen. Laat u daarbij in ieder geval bijstaan door een gekwalificeerd adviseur en ben en blijf kritisch. Een bonafide adviseur zal daar geen enkele
probleem mee hebben.

Tot mails.........

Glen Noordwijk

Re: Lijfrente

Ongelezen bericht door Glen Noordwijk »

Ik heb met verbazing kennis genomen van de onzin die tijdens deze uitzending werd getoond. Dit was weer eens een staaltje van "hoe vul ik mijn programma met een onderwerp waar ik geen verstand van heb en wat ik vooral niet grondig onderzoek". Een consumentenprogramma kan waardevol zijn wanneer de inhoud ook staat en goed is onderzocht.

Er wordt geroepen dat je naar de rechter moet gaan om een lijfrentepolis te beeindigen. Onzin, een levensverzekering -en daar valt een lijfrenteverzekering onder - is een eenzijdig contract. Verzekerde/premiebetaler kan er elk moment vanaf.
Een vergelijking op deze wijze met banksparen gaat niet op. Appels met peren vergelijken, oftewel bruto tegen netto sparen.
De kennis en kwaliteit van de ene adviseur (beun de haas) afzetten tegen een kwalitatief hoogwaardige beroepsgroep.

En dan die meneer die zijn commentaar geeft over de handelswijze van de "beun"adviseur. Ik vraag mij af waar die man zijn kennis heeft opgedaan en wat hij zelf vindt van zijn bijdrage. Ging helemaal nergens over.

Ik vond de reportage een blamage en tros onwaardig.

Glen Noordwijk

Gesloten