LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Yaris Verso

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
a.p.j.hoonhout

Yaris Verso

Ongelezen bericht door a.p.j.hoonhout »

Ook ik heb een Yaris Verso gekocht op 29 febr. 2000.Deze werd afgeleverd op qo juli 200o.
Nu na een goed jaar te hebben gereden, blijkt van het benzine verbruik niets te kloppen.
Ik ben blij als ik 1: 14 cq 1:14.5 soms 1:15 haal.
1:18.5 zoals de folder van hen zegt heb ik nog nooit gehaald
Ik heb dit aan Lpiwman & Parqui doorgegeven.
Hoogachtend

J.Vennema

Re: Yaris Verso

Ongelezen bericht door J.Vennema »

Ook ik heb een yaris ben ook uitgegaan van gegevens uit folder rij niet superveel maar ondek wel dat onderhoud en benzineverbruik niet overeenkomen met gegevens in folder

H.A.Huyzer

Re: Yaris Verso

Ongelezen bericht door H.A.Huyzer »

Sedert anderhalf jaar rij ik in 'n Toyota Yaris verso, 1.5-vvti. Een fijn voertuig. Op het (voorgespiegelde) verbruik na dan. Ook ik rij ongeveer 15 km. op een liter en zuiniger is niet mogelijk.

M.J.Heesters van Engelen

Re: Yaris Verso

Ongelezen bericht door M.J.Heesters van Engelen »

Ook wij hebben een yaris-verso gekocht in Juni 2000.
een automaat ,ik moet al blij zijn als ik 1 op 14 kan halen
op lange ritten.deze werd afgeleverd Juni 2000.

Eli Stoutjesdijk

Re: Yaris Verso

Ongelezen bericht door Eli Stoutjesdijk »

Ik vind het vreemd dat er wordt beweert dat de toyota yaris verso een verbruik heeft van ongeveer 1:18. Als ik goed op de toyota site kijk zie ik dat de verso alleen in een 1.3 (verbruik 1:15.4)en een 1.5 (verbruik 1:<15) leverbaar is. Als ik de verhalen goed begrijp rijdt hij precies zoals hij behoort te rijden. De 1.0 (verbruik 1:17.5) die ikzelf heb rijdt zelfs (handmatig uitgerekend) 1:19.7 Maar dit is dus wel met een 1.0 liter Toyota Yaris Yorin.

Joost Mooij

Re: Yaris Verso

Ongelezen bericht door Joost Mooij »

Wij hebben sinds januari 2000 een Yaris 1.3 sol (geen Verso). De auto heeft een verbruik van ongeveer 1 op 17 a 18 (gechecht via de gereden afstand en benzinebonnetje)en dat vind ik voor het formaat en prestaties een keurig verbruik. Dit verbruik komt trouwens overeen met het verbruik op de boardcomputer. Natuurlijk mag de importeur geen leugens in de folder zetten, maar het mag toch bekend zijn dat de officiele verbruikscijfers onder ideale omstandigheden zijn neergezet. Ik snap mensen niet die zich blind staren op de verbruikscijfers uit de folder. Een willekeurige autotest van b.v. AutoWeek, Autokampioen e.d. zegt al veel meer.
De boardcomputer van de Verso wijkt blijkbaar af. Misschien zit het probleem in het volgende. Bij onze Yaris wordt gemiddelde afstand en verbruik gereset bij het afzetten van de motor. Bij nieuwere modellen blijft het verbuik in het geheugen staan en geeft dus geen goed beeld van het werkelijke verbruik. Verbruik waarvan? Vanaf het moment dat de accupool wordt losgetrokken of vanaf het moment dat de Yaris de fabriek verliet? Wie het weet mag het zeggen.

De gestegen onderhoudsprijzen zijn mij ook bekend. Onze Yaris onderging in juni 2001 zijn 45.000 km beurt en het durdere tarief werd in rekening gebracht. Toen ik hierover bij de dealer zeurde, werd de oude prijs gehanteerd. Die oude prijzen waren geldig tot 1 juli 2001, dus ik had daar nog net recht op. Vanaf dat moment is de importeur mijns inziens vrij in het opnieuw vaststellen hiervan, maar vanwege de sterke stijging was het netjes geweest de rijders hierover te informeren. Op 1 juli stonden op de website van Toyota trouwens nog de oude prijzen vermeld. Ik heb hier een opmerking over gemaakt (e-mailjte), maar mocht helaas nooit iets vernemen. Dat er slechts zeven klachten over binnengekomen waren lijkt mij erg weinig.

Al met al rijd je natuurlijk met de Yaris de meest betrouwbare auto. Wij zijn daarom ook heel tevreden over de auto. Iets meer informatie en iets reelere verbrukscijfers vanuit de importeur waren mijns inziens veel netter geweest.

Kees-Jan Voesenek

Re: Yaris Verso

Ongelezen bericht door Kees-Jan Voesenek »

Wij rijden een Yaris Verso 1.3 welke is afgeleverd in mei 2000 en zijn uitermate tevreden over zijn praktische kwaliteiten echter z'n verbruik valt enorm tegen, gem. zo'n 1:12,5 is voor dit formaat auto aan de forse kant.
In de eerste maand hebben wij al bij de garage gereclameerd dat het verbruik wat ons door de boordcomputer werd voorgespiegeld sterk afwijkt met het werkelijke verbruik.
Dit was volgens de garage te wijten aan de manier waarop de boordcomputer het gem. verbruik bepaald en de relatief korte ritjes. Daar dit laatste bij ons het geval is hadden daar tot op heden vrede mee.
Maar zo nu blijkt is dit meer regelmaat dan uitzondering, uitgaande van de folder (ca.1:16) komen we zeker stukken duurder uit. Als ik dit grofweg uitreken kom ik in 14000 km ca. fl 570,- duurder uit.
P.S. Op de Toyota site worden de verbuiks cijfers van de Yaris Verso niet meer weergegeven!!

walter sintenie

Re: Yaris Verso

Ongelezen bericht door walter sintenie »

Ook wij zijn in het bezit van een toyota yaris verso en zijn toch wel geschrokken van het benzine verbruik. Gekocht op basis van onjuiste informatie in de folder en de verkoper. Daarom vind ik echt dat toyota hier iets aan móét doen

koos naamloos

Re: Yaris Verso

Ongelezen bericht door koos naamloos »

ah joh jullie kunnen gewoon niet rijden
ik haal makelijk 1 op 19
en ach folders kloppen zo wat nooit

m.van oeteren

Re: Yaris Verso

Ongelezen bericht door m.van oeteren »

Wij hebben de toyota Yaris eind 1999 besteld, hij werd geleverd in maart 2000.Helaas moesten wij constateren dat de verbruiksgegevens- zoals in de folder aangekondigd- niet werden waargemaakt.Wij hebben hierover contact opgenomen met de dealer, deze gaf ons echter te kennen dat een verbruik van 1:15 een normaal verbruik was bij deze auto.

Joost

Re: Yaris Verso

Ongelezen bericht door Joost »

Mensen, mensen, wat een drukte om niks. We weten onderhand toch wel dat het verbruik afhangt van hoe je rijdt en waar je rijdt!!
Trouwens, de waarden worden altijd nog opgegevens volgens Europese normen 93/116EC, dus als die te rooskleurig zijn, moet je de mensen van Toyota daar niet op aanspreken. Die moeten ook maar meten volgens deze normen.
Zelf rijdt ik met een oude Corolla ca. 1:13. Superauto!. Ga zo door Toyota!

anoniem

Re: Yaris Verso

Ongelezen bericht door anoniem »

Allemaal wel een beetje overdreven. Zelf rijd ik een Toyota en die haalt netjes het verbruik dat is opgegeven. Je snapt toch zelf ook wel dat je manier van rijden en weersomstandigheden, etc etc van invloed zijn op je verbruik. Wat denk je van airco en ed. Zijn er geen belangrijkere zaken in de wereld op het ogenblik. Beetje flauw hoor. Ik blijf lekker Toyota rijden. Toyota ga zo door !!!!!!!!!!!!!

Peter Maas

Re: Yaris Verso

Ongelezen bericht door Peter Maas »

Na aanleiding van de uitzending ben ik uit nieuwsgierigheid langs de dealer gegaan en heb ik een foldertje van de Yaris Verso meegenomen om het een en ander te checken.
De folder geeft het volgende gebruik weer:
-1.3 handbak:
5,5/100km = 1 op 18.2 op buitenwegen
8,0/100km = 1 op 12,5 in de stad
6,4/100km = 1 op 15,6 gecombineerd
In het geval van de 1.3 automaat liggen deze cijfers op respectievelijk: 1 op 17,2; 1 op 11,2; 1 op 14,5
Voor de 1.5 handbak zijn de volgende cijfers in de folder weergegeven: 1 op 17,5; 1 op 12,0; 15,2
Deze cijfers komen misschien niet helemaal overeen met de boordcomputer, maar wel met het reele verbruik. Aangezien veel Toyota rijders hun Yaris vooral gebruiken om korte afstanden in de stad af te leggen (en de oudere rijders waarschijnlijk ook nog vaak een automaat hebben) komt het in de folder opgegeven verbruik toch geheel met de in dit forum opgegeven verbruikswaarden overeen? Als men bij aanschaf van een auto alleen kijkt naar het brandstofverbruik op buitenwegen, en later concludeerd dat dit door hem of haar niet wordt gehaald in het dagelijks gebruik bij het boodschappen doen (met koude start e.d.), is dit toch wel redelijk naief.
Ik kan het me dus goed voorstellen dat er klachten komen over de boordcomputer, maar ga dan niet zeggen dat de auto onzuinig rijdt, want dat is naar mijn mening gewoon niet zo...

Cees van Hoof

Re: Yaris Verso

Ongelezen bericht door Cees van Hoof »

Al jaren een toyotarijder kocht ik in mei 2001 een yaris Yaris verso. Deze nog geen 1,5 jaar oude demoversie
bevalt tot nu toe prima. Behalve dan het inmiddels
al veel genoemde benzineverbruik. Ik rijd ruim
40.000 km per jaar en een verbruik van 1:18 of nog
meer (volgens de boardcomputer) staat in schril
contrast met de werkelijkheid aan de pomp.
1:14 tot 1:14.7 maximaal.
Ik wil hier geen rekensommetje maken, maar ieder
begrijpt dat de kosten aanmerkelijk hoger zijn.
Op een acceptabele oplossing zit niet alleen ik te
wachten.

Peter Maas

Re: Yaris Verso

Ongelezen bericht door Peter Maas »

Ik neem aan dat u bij aanschaf niet naar de verbruikswaarden van de boordcomputer hebt gekeken, maar meerdere bronnen hebt geraadpleegd...Uw auto rijdt ongeveer 1 op 14,5. Dit komt toch aardig overeen met de in de folder opgegeven waarden? Dan moet u nu niet beginnen over hoger uitgevallen kosten, want dat is niet het geval...de boordcomputer is namelijk niet goed en als dit verholpen zou worden is het verbruik van de motor nog steeds hetzelfde, maar geeft de computer alleen een hoger verbruik weer...
Heeft u bij aanschaf echter alleen gelet op de verbruikswaarden die de boordcomputer aangaf, tsja...dat is dan best wel dom he?

Gert Hartman

Re: Yaris Verso

Ongelezen bericht door Gert Hartman »

Met betrekking tot het brandstofverbruik/boordcomputer
van de Yaris het volgende: ik rijd een totaal ander merk
auto maar heb een verschil van 7% geconstateerd bij mijn
auto. Ditzelfde verschil van 7% vindt ik bij afstand,
snelheid, en brandstofverbruik. De kilometerteller is in
overeenstemming met de boordcomputer, echter niet met
de hectometerpaaltjes langs de weg. In mijn geval wordt
het veroorzaakt doordat begin jaren negentig veel autoimporteurs/-fabrikanten klachten hebben gehad met mensen
die een bekeuring kregen omdat hun snelheidsmeter erg
zuiver was en soms zelfs iets te weining aangaf. Halverwege
jaren negentig zijn de nieuwe auto daarom stelselmatig zo'n
5% te veel aan gaan geven.

De fabrikant van mijn auto heeft ervoor gekozen om alle gegevens met elkaar in overeenstemming te laten zijn maar
wel "kilometers" van 930 meter te gebruiken.

Mijn auto is overigens een Seat Cordoba 1.6SX (100pk versie) uit 1996 met een zeer gunstig brandstofverbruik,
gemiddeld ongeveer 1:16 (opgave dealer vooraf 1:12, 1:14
haalbaar). Mijn zuinige rijstijl en vrijwel altijd buiten
de spits rijden levert soms zelfs forse uitschieters op:
enkele weken terug lukte het mij na 810 km(min 7%)niet om
meer dan 38,3 liter benzine te tanken: de tank was weer
barstensvol!

S.Molenaar

Re: Yaris Verso

Ongelezen bericht door S.Molenaar »

Ik heb Mijn Yaris Verso gekocht en afgeleverd gekregen in April 2000 en hem zeer rustig ingereden omdat ik van mening ben dat een auto dit nodig heeft ook al zijn de technieken enorm vooruit gegaan de laaste jaren.
De meeste mensen (en verkopers) vinden dit onzin maar lees het instructie boekje dan maar eens goed door want daar is zo`n boekje voor.
Mijn gemiddelde verbruik is 1:15 en dan heb ik het over woon werk verkeer met elke dag in de file staan.
Ik vind dit op zich al een prestatie!
Mijn laagste verbruik is in de zomer van dit jaar 1:19.8
geweest en op de grote weg een verbruik van 1:18
Dit vind ik (als ex monteur van Toyota) een uitzonderlijke prestatie want let wel de auto weegt 1000 kilo en de auto die ik bezit heeft een 1.3 motor.
Een minpunt vind ik de bekleding zowel stoelen als het
plastic, want die is zeer gevoelig voor beschadigingen.

C.M. Cox

Re: Yaris Verso

Ongelezen bericht door C.M. Cox »

Folder begin 2000 voor automaat:
- buitenweg: 1 op 17.2 (5.8 l/100km)
- gecombineerd: 1 op 14.5 (6.9 l/100km)

We hebben de auto gekocht voorjaar 2000.
Ondertussen rijden we veelal woon-werkverkeer, grotendeels op de snelweg, 1:12 a 1:13,
redelijk tegenvallend.

De eerste beurt, na 1 jaar, koste 10% meer dan was voorgespiegeld (fl. 170,- tegen 155,-).

john kuiper

Re: Yaris Verso

Ongelezen bericht door john kuiper »

Ook wij hebben sinds juli 2001 een verso 1.5. Het zat mij al een tijd niet lekker dat de boordcomputer geen beter verbruikscijfer geeft dan 1 op 11.9. Ik dacht het zal wel aan mij liggen. 2 keren bij dealer aangegeven dat het verbruik hoger is dan verwacht. Dealer zegt dat het aan de rijstijl ligt, terwijl ik weet dat ik een rustige rijder ben die altijd probeert om zoveel mogelijk kilometer te rijden met een volle tank. Ik ken ook alle trucs om zuinig te rijden(het zogenaamde nieuwe rijden) maar helaas. Toyota valt mij vanaf deze gekochte auto erg tegen.
ps. je kunt de boordcomputer resetten door als je het gemiddeld verbuikscijfer in het scherm ziet de tripknop enige seconden ingedrukt te houden. Vanaf dat moment worden er weer nieuwe berekeningen gemaakt.

T.Zoeteweij

Re: Yaris Verso

Ongelezen bericht door T.Zoeteweij »

Wij hebben sinds juni 2001 een nieuwe yaris verso 1.3 gekocht, met veelal op cruise control rijden halen wij een verbruik van 1 op 14.5 - 15.wij hebben dit gemeld in ons enqueteformulier dat dit wel veel afwijkt van de beloofde 1 op 18.5 . zij hebben mij hierop het volgende schriftelijk geantwoord:"Het brandstofverbruik is afhankelijk van een aantal zaken, waaronder bijvoorbeeld gemonteerde velgen en bandenmaat. U kunt zich waarschijnlijk voorstellen, dat een bredere band meer weerstand heeft met het wegdek en dit ook zijn invloed heeft op het brandstofverbruik. Daarnaast zijn de waarden in de brochure streefwaarden en worden gemeten met slechts 1 persoon in de auto. Ook de rijstijl en het weer (denk aan de wind) hebben invloed. Het monteren van cruisecontrol heeft inderdaad een positief effect op het brandstofverbruik. Het gas wordt zeer gelijdelijk en constant gedoseerd. Uw verbruik is niet afwijkend van dat van ander Yaris Verso rijders en is zelfs in vergelijking zeer netjes. Wellicht dat we de brochure naar aanleiding van uw opmerking aan gaan passen. Ik heb uw opmerking in ieder geval doorgegeven aan onze afdeling PR die de brochures voor haar rekening neemt."
De brochure klopt dus volgens Louwman & Parqui ook niet.
Daarmee moeten wij het dus maar doen.Een vergoeding in de extra brandstofkosten zou toch wel op zijn plaats zijn.
Overgens zijn de standaard banden de auto gemonteerd.
Na al deze kritiek wil ik ook even melden dat het voor de rest een fantastische auto is.

Gesloten