LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Toyota Yaris (Verso)

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
H.J.Kevelam

Toyota Yaris (Verso)

Ongelezen bericht door H.J.Kevelam »

Naar aanleiding van uw uitzending van vandaag over de boordcomputer van de Yaris:
Ik heb direkt na aflevering (augustus 2000) een klacht gedeponeerd bij de importeur en de dealer over de werking van de computer. Eerst werd mij gemeld (door de dealer nadat hij overleg had gehad met de importeur) dat dat kwam omdat ik teveel kleine ritjes maakte. Na een aantal pogingen mijnerzijds om dat te ontzenuwen en nadat ik gemeld had dat ik genoegen nam met een uitspraak dat de computer gewoon niet goed werkte, werd mij dat inderdaad bevestigd. "We weten dat hij niet goed werkt. Wij kunnen er niets aan doen op dit moment, we zullen bij de fabriek navraag doen". Verder heb ik er niets meer van gehoord. Inmiddels weet ik van de dealer dat alle Yarissen dit euvel hebben. Men (zowel de eigenaren als de dealers en de importeur) legt zich er blijkbaar bij neer.
Ik ben blij dat u dit euvel aan de orde hebt gesteld en hoop via de importeur nader nieuws te vernemen.

H.J.Kevelam
Schoolstraat 57
9781 JM Bedum
050-3013248

G. Brink

Re: Toyota Yaris (Verso)

Ongelezen bericht door G. Brink »

Ik heb in 1997 een Lexus GS300 T3 gekocht. Hiervan zijn enkel een paar auto's van verkocht. Het voertuig is niet te gebruiken bij regenval. Dit is niet medegedeeld bij koop. De bouw van de auto's is dan ook direkt gestopt. Louwman en Parqui de importeur stelde voor om na 1 jaar de helft van de auto terug te betalen mits ik een nieuwe normale GS300 zou aankopen. Ze vonden het zelfs niet gek dat ik het bod weigerde. Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat jullie te veel moeten verwachten van Toyota. De service is waardeloos.

J. van den Hove

Re: Toyota Yaris (Verso)

Ongelezen bericht door J. van den Hove »

Mijne damen /heren

Via een kennis ter oren gekomen, dat diverse mensen ontevreden zijn over de wijze waarop de Toyota Importeur, omgaat met klachten t.a.v. Toyota Yaris Verso en in uw programma Radar van 12-11-01 dit aan de kaak stelt.
Heb in januari 2001 een Yaris Verso aangeschaft voor mijn bedrijf. Ik ben afgegaan op de fantastische waarden die in de folder werden beschreven! In de folder staat o.a.:
"Deze VVT-i-techniek is zo efficient en zo geruisloos, dat u er waarschijnlijk alleen bij stilstaat als u tankt: en dat zal niet vaak voorkomen met de 45-litertank die een actieradius van 800 km biedt". Dat wil zeggen een verbruik van 1 liter op 18,2 km. In de praktijk ligt het verbruik echter dichter bij de 1 liter op 11,5. Diverse telefoontjes en een brief a.d. directie geschreven. Met als resultaat een antwoord wat een totale minachting voor dit probleem en dus laat staan een oplossing hiervoor. Ik ben blij dat u programma dit soort leugenachtige reclame wereldkundig maakt en hoop dat hierdoor de Importeur van Toyota 9louwman & Parqui BV zich genoodzaakt ziet hier iets aan te doen. Inmiddels heeft de auto het milieu predikaat voor het verbruik van 1 op 16,5 km. Nou ik wou dat het waar was!!!

Met vriendelijke groet

J. van den Hove
Noorderpad 52
1461 CE Zuidoostbeemster
Tel. 06-53846938

Martien Winnemuller

Re: Toyota Yaris (Verso)

Ongelezen bericht door Martien Winnemuller »

Sinds januari 2000 ben ik in het bezit van een Yaris Verso. Volgens de boordcomputer kan ik met een volle tank ruim 800 km kunnen rijden. Echter 600 km is het maximale. Het verbruik is gemiddeld 1:13. Volgens de folder is 1:15 haalbaar (volgens de boordcomputer 1:19!!??)
Reeds bij de eerste beurt is dit aangekaard en volgens de monteur moet ik mijn teller op 0 zetten zodat hij goed kan rekenen!!?? Hier zijn ze niet meer op terug gekomen. Na enkele maanden kregen we last van steenslag op een zodanige wijze dat er kleine plekjes lak los begonnen te laten. (de grondlak werd zichtbaar!!) Dit is ook aangekaard bij de dealer en in eerste instantie werd het afgedaan als normaal gevolg van steenslag. Heeft iedereen last van. Uiteindelijk op aandringen van onze kant werd er besloten dat de voorkant van de verso overgespoten kon worden op hun kosten. Zijn er meerdere meldingen omtrent lakschade geweest??

H.A. Gerritsen

Re: Toyota Yaris (Verso)

Ongelezen bericht door H.A. Gerritsen »

Naar aanleiding van de uitzending van Tros Radar op 12-11-01 ook van mijn kant het volgende.
In juli 2000 werd onze nieuwe Yaris Verso afgeleverd. Vlak voor onze vakantie naar het buitenland. Precies volgens aanwijzingen van de Toyota-dealer hebben we de eerste 1000 kilometer niet harder dan 100 km per uur gereden. Tijdens die eerste 1000 kilometer hebben we echter wel bijna 2 x een tank leeggereden. Volgens boordcomputer hadden we echter een superzuinig gebruik. Ook later in de tijd is ons opgevallen dat het rijden van 1:18 toch impliceerde dat we weer eerder bij een tankstation stonden dan gepland. Ook wij vinden dit misleiding. Als eenling ben je gauw geneigd je te berusten in een situatie. Denk maar eens in: een gloedjenieuwe auto met fantastische verwachtingen, het komt dan niet in je op dat het misschien niet zo'n fantastische aankoop is. Bovendien vinden wij (evenals een gelezen reactie op deze site) dat de lak op de motorkap behoorlijk beschadigd is. Je vraagt je af of deze lak wel de normale kwaliteit is die we (als trouwe Toyota rijders) van hen gewend zijn.
Een goede zaak om via dit programma onderliggende problemen kenbaar te maken. Op deze manier verliest Toyota in een korte tijd veel enthousiaste rijders aan andere automerken. Toyota, doe er wat mee!

Dhr. H.A. Gerritsen
Zonegge 20-11
6903 GX Zevenaar
email: [email protected]
telefoon: 0316-528716

H.G.M. |Gardeneers

Re: Toyota Yaris (Verso)

Ongelezen bericht door H.G.M. |Gardeneers »

Ben sinds maart 2000 in het bezit van een Toyota Yaris Verso. Via deze website ben ik nu op de hoogte gekomen van de incorrecte informatie die gegeven wordt in de folder uit 1999 over het benzineverbruik. Ook ik heb een hoger benzineverbuik dan aangegeven in de folder.
Ik zal daarom zeker niet nalaten hierover bij de importeur verhaal te halen

A.G.M.Wolbert

Re: Toyota Yaris (Verso)

Ongelezen bericht door A.G.M.Wolbert »

Ik heb het programma van Trosradar gezien en via internet nogmaals bekeken. Sinds april 2000 rijd ik een Toyota Yaris 1 liter motor, echter geen Verso type. Het is mij niet duidelijk of al deze commmotie alleen het Verso type betref of dat het geldt voor alle Yaris uitvoeringen?
Mijn idee is dat ook mijn Yaris het beloofde bezineverbruik absoluut niet haalt. Ik zal het nameten.

B. de Ruiter

Re: Toyota Yaris (Verso)

Ongelezen bericht door B. de Ruiter »

Hierbij wil ik ook graag reageren, op de klachten over de toyota Yaris verso. Wij zijn al van af jauari 2000 in het bezit van deze auto. Hij rijdt overigens prima. Maar het benzine verbruik is veel hoger als de boordcomputer en de folders aan geven. Wij rijden in de zomer volgens de boordcomputer vaak 1:20 maar het werkelijke verbruik ligt vele malen hoger.Gemiddeld ongeveer 1:12 tot 1:13
Ook is de lak van onze voorkant veel meer beschadigd als alle andere toyota corolla's die we gehad hebben.
B de Ruiter

M.Rosenberg

Re: Toyota Yaris (Verso)

Ongelezen bericht door M.Rosenberg »

Sinds een jaar rijd ik naar volle tevredenheid in een
Yaris 1.3, deze heb ik gekocht bij de Toyota in Deventer.
of het brandstofverbruik hoger ligt dan aangegeven in de
folder betwijfel ik, maar wat zou het ook als je 10.000
kilometer per jaar rijd?

p.van goethem

Re: Toyota Yaris (Verso)

Ongelezen bericht door p.van goethem »

mijn yaris verso 1.3luna verbruikt ongeveer 1:14 dit komt niet overeen met de boordcomputer,en heeft ook veel lakschade aan de moterkap.

Jeroen

Re: Toyota Yaris (Verso)

Ongelezen bericht door Jeroen »

Mijn Yaris Yorin verbruikt ook iets meer als ik had verwacht, maar dit is slechts een paar gulden op weet ik veel hoeveel kilometer. Als ik dan kijk naar het rijplezier dat ik uit deze auto haal, doet me het eigenlijk helemaal niets...

G.H. Klein

Re: Toyota Yaris (Verso)

Ongelezen bericht door G.H. Klein »

Sinds juni 2000 ben ik de gelukkige (jawel) bezitter van een Yaris Verso. Ik heb geen moment spijt van de aanschaf gehad, maar dat neemt niet weg dat ook in mijn geval de boordcomputer niet de juiste waarde opgeeft omtrent het gemiddelde verbruik. Ik snap eerlijk gezegd niet dat bij de typegoedkeuring door de Rijksdienst voor het Wegverkeer er niet op gelet wordt dat de meters in de auto aan de bestuurder de juiste informatie verstrekken; er mag best sprake zijn van een zekere marge, maar ik vermoed dat de boordcomputer er bij mij zeker 20% naast zit. Radar; hulde voor het naar buiten brengen van dit onderwerp, want ik behoor niet tot het boekhouderige type en het is zelfs niet bij me opgekomen, dat de gegevens van de boordcomputer er zover naast zouden zitten. Kun je, in een auto die zo vol zit met electronica als de Yaris, nog wel één meter of indicatie vertrouwen?
Het succes van Toyota in Nederland is waarschijnlijk niet te danken aan Louwman & Parqui, maar aan de individuele dealers. Stuk voor stuk prima organisaties waar je antwoord krijgt op je problemen. De computer (evenals het navigatiesysteem) weten zij echter niets van en dan kom je dus bij L & P terecht. Naar mijn ervaring is dat puur eenzijdige communicatie en ik snap niet dat één van de grootste autofabrikanten ter wereld genoegen neemt met dat geklungel in Raamsdonkveer.

C.van Voorst

Re: Toyota Yaris (Verso)

Ongelezen bericht door C.van Voorst »

Uw uitzending gezien hebbende het volgende:
Ik ben in het bezit van een Yaris Verso Sol sinds september
2000.Ook ik ben zeer teleurgesteld in het werkelijke verbruik van mijn Yaris dat amper 1:13 haalt.Ik ben eveneens van mening dat de lak niet voldoet aan de kwaliteit van de lakken van mijn eerdere toyota's.
De aangegeven steenslagbeschadigingen worden bij de garage
afgedaan met even bijtippen maar het geeft niet want het
kan niet roesten.Ook de geringe trekkracht van mijn 1.3 in de eerste versnelling valt mij goed tegen. De starlet 1.3 van mijn echtgenote trekt veel beter op.
Ik ben van mening dat toyota met deze auto niet waarmaakt
wat de folder beloofde bij aankoop.De hogere benzinekosten
en garagekosten dienen door toyota te worden gecompenseerd.

A. van Vliet

Re: Toyota Yaris (Verso)

Ongelezen bericht door A. van Vliet »

Ik rij alle jaren Toyota en ben sinds maart 2000 in het bezit van een Yaris Verso. Dit tot volle tevredenheid, op het benzine verbruik na. De boordcomputer vermeldt een gemiddeld verbruik van 1 op 16,5, maar dit klopt niet met de werkelijkheid. Dit is gemiddeld 1 op 13. Ik heb hier melding van gemaakt bij de importeur via een enquette, maar dit werd afgedaan met het doodoenertje "rijstijl". Zonde, want ik ben van mening dat Toyota een goed merk is met goede dealers. Ik hoop dat de importeur de verantwoordelijk neemt en er wat mee doet.

Jos van de Meerendonk

Re: Toyota Yaris (Verso)

Ongelezen bericht door Jos van de Meerendonk »

Ik kocht de Yaris Verso op 2 januari 2001 bij Toyota Central Motors (v.h. Van Remmen) te Nieuwegein.
Op 6 juli deed ik mijn beklag over de onjuiste werking van de boardcomputer ten aanzien van het verbruik. Vervolgens werd geantwoord dat zulks landelijk bekend was en dat aanpassing aan realistischer maatstaven volgde. Dit is vervolgens kosteloos gebeurd. Ik vermoed dat ik een van de genoemde zeven personen ben.

M.J.W. Engelsma-Kok

Re: Toyota Yaris (Verso)

Ongelezen bericht door M.J.W. Engelsma-Kok »

In Januari 2001 mijn Yaris in gebruik genomen en gelijk al moeten bevestigen dat het verbruik niet klopte. E.e.a. werd echter afgedaan als zou het liggen aan de rijstijl, hierop echter naar de garage gereden en hun gevraagd of ze een juiste rijstijl konden demonstreren met een al even juist verbruik. Rit is echter uitgevoerd alleen de garagemedewerker kwam ook niet verder dan 1 op 14 en verklaarde dat ik niet uit mocht gaan van het boekje daar hier werd gemeten als de auto op een rollerbank reed, heel raar allemaal. Radar fijn dat jullie e.e.a. aan de kaak stellen en zal ik mij opnieuw melden bij de importeur.

Mw. M.J.W. Engelsma-Kok
De Colman 81
2291 JM Wateringen
Tel174-220636

P. Buitenhuis

Re: Toyota Yaris (Verso)

Ongelezen bericht door P. Buitenhuis »

Naar aanleiding van de radar uitzending van 13-11-2001 waarin de klacht over het brandstof verbruik van de Toyota Yaris verso naar voren kwam het volgende. De auto is bij ons eind juli afgeleverd zodat wij er nog een vakantie tochtje mee hebben kunnen maken. Direct viel toen al op dat het verbruik vele malen hoger uitpakte dan de folder deed geloven. Tijdens deze trip hebben we bijna alleen maaar snelweg gereden en hierbij kwam het verbruik op 1:14 uit. Nu er ook veel stadsritjes gemaakt worden halen we dat zelfs niet meer. Ik vind het een prima initiatief van radar om de klachten te bundelen en die bij Toyota te deponeren. Hopenlijk wordt er iets mee gedaan.

P.Buitenhuis
Luchthavenlaan 57
Tilburg

A. Blanke

Re: Toyota Yaris (Verso)

Ongelezen bericht door A. Blanke »

reaktie Yaris 13-11-2001
N.a.v. uw uitzending van 13-11-2001 het volgende:Ik ben in het bezit van een Yaris Verso Luna sinds december
2000.Ook ik ben zeer teleurgesteld in het werkelijke verbruik van mijn Yaris dat amper 1:13 haalt.Ik ben eveneens van mening dat de lak niet voldoet aan de kwaliteit van de lakken van mijn eerdere toyota.
De laklaag vind ik dun. dit zag ik bij bijtippen van een kras.
Ook de geringe trekkracht van mijn 1.3 in de bergen valt mij goed tegen.
Ik verwacht dat toyota mij gaat aanschrijven waar en wanneer zij de boordcomputer gaan aanpassen en hoe zij mij voor de hogere benzinekosten en garagekosten gaat compenseren.

Vermeerstraat 29
1761 WN Anna Paulowna

C.M.A. van de Laak uit Al

Re: Toyota Yaris (Verso)

Ongelezen bericht door C.M.A. van de Laak uit Al »

Sedert 1 juli 2000 ben ik een gelukkige bezitter van een Toyota Yaris Verso Linea Sol met 1.3 ltr motor.
Deze auto is o.a. uitgerust met airco, cruise control en navigatie systeem. De auto bevalt mij tot dusverre prima, echter tijdens de vakantie met volle kampeer belading viel de trekkracht in de bergen mij enorm tegen en je moet hem flink op toeren houden.

Ook mijn auto heeft veel last van steenslagschade op de motorkap en bumper.

De boordcomputer kan geen maat houden m.b.t. het benzine verbruik en overdrijft veel te veel.
Aangezien ik een spreadsheetfreak ben en alle tankbeurten bijhoud, kom ik bij een totaal afstand van 19776 km op een daadwerkelijk verbruik van 1 op 13,51 terwijl de boord-computer uitkomt op 17,31.
Enige tolerantie is acceptabel maar dit verschil is veel te groot.
Mijn rijstijl is rustig te noemen en doorgaans rijd ik veel korte stukken met af en toe lange afstanden.

Verder vind ik dat de hoedenplank ophanging veel lawaai ver-oorzaakt met name wanneer je op klinkerwegen rijdt.
De ophangpunten heb ik losgedraaid en er een rubberen ringetje tussen gedaan, zodat deze nu goed vast zitten.
Echter de douchegordijnstangen produceren nog veel lawaai want er zit te veel speling in tussen plastic huls en aluminium buis.

Omdat de auto bij volle belading nogal van achteren doorhangt heb ik er een stel MAD-hulpveren onder laten zetten tot mijn grote tevredenheid.

Ik zou het op prijs stellen als importeur de boordcomputer het liegen kan laten afleren en wat kan doen aan het lak-probleem.

Verder is de capaciteit van de accu aan de te kleine kant. Al tweemaal heb ik met een lege accu gestaan.
Direct na aankoop zat ik in de auto onder het genot van een muziekje het instructieboekje van het navigatiesysteem door te nemen en na een uurtje wilde ik de auto starten echter de accu kon de startmotor niet meer aan het draaien krijgen.

Razab-Sekh MD

Re: Toyota Yaris (Verso)

Ongelezen bericht door Razab-Sekh MD »

Ook wij hebben vanaf begin augustus een toyota yaris (automaat). Ons ervaring is ook dat het niet zo zuinig rijdt als door de fabrikant aangegeven. Gemiddeld rijdt onze auto 1:13.

Met vriendelijke groet,

dhr M.D. Razab-Sekh

Gesloten