LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] kapotte distributieketting

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
P. Blondeau

kapotte distributieketting

Ongelezen bericht door P. Blondeau »

Ik heb een Opel corsa 14- 16v op 11 mei 2001 aangeschaft in Eindhoven bij een dealer van Toyota -Suzuki (LANOTO). De auto had 34.000 km. gelopen.
Nu staat de km-stand op 41.000 en is de distributieriem geknapt. Deze riem wordt gegarandeerd door Opel voor een kilometer rage van 60.000 kilometer. De Bovag garantie is reeds na drie maanden verlopen en daar valt niets op terug te draaien.
Opel Nederland te Sliedrecht geeft niet thuis omdat de auto niet in onderhoud is geweest bij een officiële Opel dealer. Ik kan hier niets aan doen.
De dealer waar de auto is gekocht is STAALS - Opel te Eindhoven. Deze is falliet. De zaak is overgenomen door Driessen Opel te Eindhoven.
De kosten van deze reparatie zullen ongeveer ƒ5.000,00 tot ƒ6.000,00 gaan bedragen.
Het lijkt mij toch te gortig dat ik deze kosten als eigen risico moet zien en iedereen zich, net zoals altijd, achter een ander verschuild. Ik kan dit gewoon niet geloven.

Graag zou ik uw advies in deze zaak krijgen; wat kan ik nog meer doen.

Paul

Re: kapotte distributieketting

Ongelezen bericht door Paul »

Onderhoud is van belang voor de garantie, bij onderhoudsbeurt word gecontroleerd of de distributieriem niet te slap staat en daardoor slipt en eerder slijt. Daarom is voorwaarde voor fabrieks garantie, ook onderhoud bij merkdealer. Je hebt dus geen poot om op te staan, aangezien meerdere bedrijven het onderhoud hebben uitgevoerd en de riem waarschijnlijk door onvoldoende onderhoud eerder versleten is.

Patrick

Re: kapotte distributieketting

Ongelezen bericht door Patrick »

Beste Paul,
De auto heeft zijn beurten volgens de eerste eigenaar wel gehad maar niet bij een officële Opel-dealer. Bovendien hoefde het nog niet volgens de Toyotagarage waar ik de auto heb gekocht. Dit doen ze ook niet bij hun eigen merk. Toyotariemen worden voor 100.000 km. gegarandeerd. De riem van Opel wordt voor 7 jaar goed geacht of minimaal 60.000 km.
Deze auto is slechts 3,5 jaar oud en heeft 41.000 km gelopen.
Het verslijten van deze riem in zo'n kort tijdsspanne duid mijns inziens meer op een fabrieksfout van de riem en ik heb gewoon pech in mijn auto een maandagmorgen product te hebben waarbij de fabrikant te schijterig is dit openlijk toe te geven en Opel dat ze dit ondeugdelijk product in hun motoren monteren en zo de kleine consument op onnodig hoge kosten jagen.

Paul

Re: kapotte distributieketting

Ongelezen bericht door Paul »

Als het een fabricage fout van de riem betreft, zul je dit moeten bewijzen en daarmee je vordering ondersteunen. Dus ondertekende verklaringen van de garage(s) en monteur(s) die onderhoud deden en een verklaring erbij dat dit niet de normale levensduur is, die je van dit product mag verwachten. Op basis hiervan kan je nog een poging wagen.
succes!
Paul

Gert Hartman

Re: kapotte distributieketting

Ongelezen bericht door Gert Hartman »

Hoi Patrick,

Een typisch geval van Opel/Staals. Zelf heb ik daar in '94
een nagelnieuwe 1.6 16V Corsa gekocht met veel problemen
(in de eerste drie jaar met garantie zo'n HONDERD!! maal
teruggeweest naar de garage vanwege problemen, bijvoorbeeld
twee maal kilometerteller vervangen). Bij mij liep zo'n maand na het verlopen van de garantieperiode de motor in de
soep, doordat de distributieriem verschillende tandjes oversloeg. Oorzaak: onvoldoende riemspanning door fabricagefout. Dit alles ondanks dat de auto juist op dit
punt het eerste jaar teruggeroepen was omdat er een ontwerpfout in dit deel van de motor was ontdekt en enkele maanden voor het gebeuren de distributieriem volgens schema
(60000 km) was vervangen. Reparatie is op kosten van Opel
bij Staals gebeurd (zogenaamde coulance regeling). Na de reparatie heeft de motor geen twee dagen aaneen normaal
gefunctioneerd: stationair toerental schoot regelmatig naar 3500 tot 4000 (hetzelfde toerental als bij 120 km/h), trekkracht was veel minder, brandstofverbruik ca. 30% hoger
en bij terugschakelen en vaart verminderen reageerde de auto
regelmatig door "automatisch" gas bij te geven en zelfs extra snelheid te maken. Voor dit mankement is de auto een tiental malen teruggeweest naar Staals, contact opgenomen met Opel Nederland maar niets had enig resultaat. Ik adviseer je dan ook om je auto minstens naar een betere dealer te brengen. Ik heb overigens besloten om nooit meer een Opel te kopen, daar je volledig afhankelijk bent van een goede dealer, Opel Nederland denkt het zich te kunnen permiteren niet op brieven/klachten van klanten te reageren.

Veel sterkte Gert

Rogier de Groot

Re: kapotte distributieketting

Ongelezen bericht door Rogier de Groot »

Opel draait niet voor niets met verlies, de laatste tijd.

Martin

Re: kapotte distributieketting

Ongelezen bericht door Martin »

Wel vreemd dat de riem bij 40.000 km al knapt.

De vraag blijft natuurlijk of de riem werkelijk geknapt is of een paar tanden heeft overgeslagen.

Ik heb zelf een volvo en heb met de eerste riem 135.000 km gereden. Garage wou 'm wel vervangen maar de riem was perfect. De tweede is nu net met 100.000 km vervangen en was eigenlijk ook nog perfect. Deze vroege vervanging is doorgevoerd omdat een spanrol van de riem versleten was. Dit had overigens te maken met een te hoge riemdruk, aangedaan door een 'niet-merkdealer'. Maar let wel: de riem gaf geen krimp, die dingen zijn echt bere sterk, dus zomaar knappen lijkt eerder op een fabricagefout.
Let wel: Renault garandeerd riemen tot zo'n 130.000 km en de riem is toch gelijk aan die van Opel, dus waar praten ze over. Niemand wil betalen, daar zit 'm de kneep.

Als laatste: weinig km's is trouwens niet zo positief. Rijden (met name lange ritten zodat de motor goed warm wordt) is goed voor een auto, rubber gaan langer mee en afdichtingen verharden minder snel. Ik rijd zo'n 1.000 km per week (privé!) en heb dergelijke dingen eigenlijk nooit. Maar goed, Volvo is wel een zorgenkindje op veel andere gebieden. Blijf dus maar lekker bij Opel (haha)

Hans Jacobs

Re: kapotte distributieketting

Ongelezen bericht door Hans Jacobs »

Ik kocht eind 1998 een Opel astra station cdx bij opel Bethlehem te DenHelder.
Ben vanaf het begin veel terug geweest naar de garage met
b.v 11 keer terug vanwege de airbag lampjes die steeds weer gingen branden.
Maar er waren ook een aantal andere zaken mis.
Zoals de stoelen van de Astra die zitten zo slecht na een rit van een half uur kom je er gebroken uit.
Verleden jaar kregen wij een ernstig ongeluk op de Duitse autobaan. Auto was totallost van voren in de prak opzij totaal kapot, voorwiel was bij het ongeluk er afgerukt.
Toch werkten de gordelspanner niet nog de airbags van voren nog opzij.
Opel Nederland geschreven nooit een reaktie gehad,
toen maar gebeld werd onbeschoft te woord gestaan, moest niet zeuren want er waren immers geen doden gevallen (Opel nederland eigen woorden)
Mijn advies koop geen opel.
Heb nu een nieuwe Toyota Yaris Verso,via Schreur DenHelder gekocht, oke gebruik klopt niet helemaal, maar ik ben verder nooit meer naar de garage geweest, de auto is gewoon goed.

Rijk Broekhuis

Re: kapotte distributieketting

Ongelezen bericht door Rijk Broekhuis »

Ik heb zelf ook 1 jaar geleden helaas een Opel Corsa
1.4 16V met Ecotec motor gehad. Bij 60.000 km is de distributieriem geknapt terwijl deze volgens Opel bij 90.000 vervangen moet worden bij een 16-klepper.
Schade ca. fl. 3.500.-- Geen enkel gehoor bij Opel omdat
de auto niet dealer onderhouden was. Echter in Autoweek
stond een stukje van een Opel die dealer onderhouden was, en die ook geen cent vergoed kreeg omdat hij wel eens zelf de ruitensproeier vloeistof had vervangen. Grote onzin dus van Opel Nederland. Gelukkig zijn alle kosten vergoed door mijn verzekeraar aangezien in mijn polisvoorwaarden stond dat dit een eigen gebrek van de motor was. Werkelijk een fantastische autoverzekering!!
Echter NOOIT meer een Opel. Was dan ook mijn eerste en laatste Opel!

J.Roest

Re: kapotte distributieketting

Ongelezen bericht door J.Roest »

Beste Opelrijder,

Heeeeeeel vervelend dat dit u is overkomen, wel moet ik u toegeven dat de Opel Importeur niet een van de meest sympatieke importeurs is.

Maar ook moet ik u vertellen dat je een gebruikte Opel gewoon bij een Opeldealer moet kopen. Dan had men precies kunnen zien wat er met de afleverbeurt had moeten gebeuren. Maar die Toyotadealer waar u de auto heeft gekocht.....ja wat weet die nu van Opelonderhoud. Ik vind dat het wel aan uzelf te weiten is ........

Pim B.

Re: kapotte distributieketting

Ongelezen bericht door Pim B. »

Zover ik weet, garandeert geen enkele fabrikant de levensduur van een distributieriem.
Ze geven wel een advies ten aanzien van de km-stand waarbij hij moet worden vernieuwd. Bij mijn Volkswagen TDI is dat ook 60.000 km. Mocht de riem (veel) eerder stukgaan, dan is er meestal wel een coulance-regeling.
Ik begrijp dat er bij Opel 'niemand thuis is'.

renè

Re: kapotte distributieketting

Ongelezen bericht door renè »

Ik vraag mij af waar uw Toyota daeler blijft....zij zijn de laatste die aan uw auto gewerkt hebben en zij hebben de auto aan u verkocht, dus die moet u als eerste aan spreken.
En dan de prijs..... 5000 a 6000 gulden is wel de volle prijs voor de reparatie, valt er met hun niets te regelen dan....!!

Het is algemeen bekend dat een distributie riem kan breken, om die reden dient de verkoper, als de onderhouds hystorie niet bekend is de riem te kontroleren.
Het maakt daarbij niet uit of de riem vervangen had moetten zijn of niet..
De riemmen zijn kwetsbaar voor olie en steentjes die er tussen kunnen komen en het is belangrijk dat de span rol z'n werk goed blijft doen.
Die span rol is bij Opel in het verleden een brobleem geweest!

Ik ben het ook niet eens met de stelling dat Opel een slechte auto is, (ik rij nu Seat) maar de service achter af kan beter bij Opel!

Het is erg vervelend als een distributie riem knapt, maar je kunt ook wel eens geluk bij een ongelukje hebben.
In het verre verleden is dit bij mij ook eens gebeurd en nog wel met een opel corsa 1.2s uit 86'(OHC motor). Bij deze motor raken de kleppen de zuigers niet als de riem breekt en dus de nokkenas stil valt. Zo doende is er ook geen ernstige motor schade, dit komt bij meer motoren voor , maar helaas erg weinig.

Misschien is dit bij Volvo ook wel het geval, vandaar die hoge kilometer stand!

Je kunt er achter af wel bij de importeur over klagen maar als er verschillende garages aan de auto gewerkt hebben dan is het niet te achterhalen of er vakkundig personeel aan de auto gewerkt heeft en of zij de riem wel gekontroleerd hebben, want bij goedkope garages moet de prijs wel ergens goed gemaakt worden.

Niels

Re: kapotte distributieketting

Ongelezen bericht door Niels »

Bericht in de laatste Autokampioen;
Volkswagen en Opel hebben de meeste storingen/ problemen en de hoogste onderhouds-/ reparatiekosten.......

Sander

Re: kapotte distributieketting

Ongelezen bericht door Sander »

Waarom rijdt half nederland toch in dit pokke merk, zelf rijd ik Toyota Avensis, 80000 km in 4 jaar waarin 2 lampjes vervangen zijn. Mijn broer rijdt een Toyota Hi-ace 11 jaar oud, 2 banden en een accu vervangen. Er is geen Opel die dat nadoet.

Edwin

Re: kapotte distributieketting

Ongelezen bericht door Edwin »

Beste mensen...
Heb zelf een zelfde soort ervaring echter met een tigra wel met dezelfde beroerde ecotec motor...

Waarschijnlijk is de disturbutie ketting niet gebroken maar de een drukrol afgebroken, dit veroorzaakt wel dat de distubutie ketting breekt, dus moet je spreken over oorzaak en gevolg....Echter deze drukrollen moeten ook vervangen worden maar de meeste monteurs bij opel weten dit gewoon niet en verzaken deze handeling dan uit te voeren, gevolg vele duizenden gulden schade opel nl geeft niet thuis, voor ieder hebben ze wel een smoesje...

Ik heb boven genoemde auto in 1995 nieuw aangeschaft, en vele storingen mee gemaakt eerst in de garantie periode vervolgens buiten de garantie periode vele duizenden gulden heeft me dit gekost, werkelijk van alles ging er kapot je kunt het zo gek niet bedenken ben een periode behoorlijk kwaad geweest en met opel nl in conclaaf gegaan dat hun gewoon een belabberde auto hadden geproduceerd..uiteindelijk heb ik wel een vergoeding gehad voor de gemaakte onkosten maar dit stond niet in verhouding met de geleede schade etc etc....na het laatste incidnet nu al wel weer 2 jaar geleden met de drukrol, heb ik de auto weggegooid uit pure woede ik was het zat meer dan zat...tegenwoordig verplaats ik mij in een ander duits merk dat wel een kwalitatief goed produkct leverd dus voor mij nooit never en te nimmer meer een opel, ik wil er zelfs niet eens meer in mee rijden.......

Succes...en GRT

richard

Re: kapotte distributieketting

Ongelezen bericht door richard »

Beste Edwin....

Volgens mij bedoel jij geen ketting maar een riem, en met die druk rol een spanrol....
Die laatste is bij Opel een paar jaar geleden een veroorzaker geweest voor het breken van de distriebutieriem.

Edwin

Re: kapotte distributieketting

Ongelezen bericht door Edwin »

Best Richard,

Klopt heelemaal, ik bedoel een spanrol....

Grt...

Wim

Re: kapotte distributieketting

Ongelezen bericht door Wim »

De heer Blondeau schrijft dat Opel Nederland niet thuis geeft omdat de auto niet dealer-onderhouden is. Ook al is de auto dealer-onderhouden, het maakt niet uit! De distributieriem van mijn Corsa 1.5D uit 1991 is gebroken bij 90.000 km op de riem, terwijl deze bij 120.000 km vervangen dient te worden. Auto altijd dealer-onderhouden en 2 maanden voordat de riem brak nog een grote beurt gehad. Reactie van de dealer en Opel-Nederland zijn in de trend van: ach meneer, wat wilt u nu met een 11 jaar oude auto met 300.000 km op de teller. Het beleid (en de badinerende toon) van Opel valt mij vies tegen. De waarschijnlijke kosten van 3000 euro wegen uiteraard niet op tegen de economische waarde van de auto. Andere auto gekocht, geen Opel.

Marco Koster

Re: kapotte distributieketting

Ongelezen bericht door Marco Koster »

Een gebroken distributieriem is bij een ECOdrek motor de normaalste zaak van de wereld. zelf heb ik gewerkt bij een motorenrivisie bedrijf en daar is opel een grote klant.
Natuurlijk is het de schuld van de opelfabrikant, denkt U nu echt dat een dealer bij een beurt de riem iedere keer gaat controleren? en in bijna alle gevallen zie je niets aan de riem totdat deze daadwerkelijk breekt of tanden verliest. dus helaas mensen, auto rijden kost nu eenmaal geld.

Gast

Re: kapotte distributieketting

Ongelezen bericht door Gast »

Aan een ieder,

Wel wat laat, maar misschien toch wel iets om later bij stil te staan.

Heb zelf een Astra van 1998 gehad. Tijdens een beurt werd verteld dat de gehele distributie diende te worden vervangen. Circa Fl 900,00.
Was het hier niet mee eens.
Bij navraag bij collega's bleek dat er een modificatie was bij dit type motor. De riem was te breed voor de spanrol of geleiderollen en of tandwielen, wat weet ik zo gauw niet meer.
Met als gevolg extra slijtage aan de riem. Opel heeft voor zover ik weet niets naar buiten gebracht. Alleen bij voertuigen die in onderhoud bij Opel waren werd deze modificatie uitgevoerd. Mijn Astra was een jaar oud toen ik hem kocht en ja hoor ik had volgens Opel domme pech en moest zelf voor deze kosten opdraaien.
Via een advocaat getracht deze reparatie te verhalen op de dealer en of Opel maar weinig of geen resultaat.
Maar men heeft ook wel eens geluk. De dealer kreeg een nieuwe manager en die uiteraard op de hoogte werd gebracht van een eventuele civiele procedure. Door hem werd ik uitgenodigd om te komen praten. Wat een totale vergoeding in de door mij extra gemaakte kosten opleverde.
Met andere woorden geef het niet zomaar op.
Voor klachten en of vergoeding moet je altijd bij de verkoper zijn.
Waar hij zijn geld weer vandaan haalt is zijn probleem.

Een toch tevreden Opel rijder.

Ps Bij inruil was deze Opel dealer in zijn offerte in eerste instantie wel 1000 euro duurder dan zijn concurent .Maar ook hier kon ik het weer recht trekken. dus als ze de kans krijgen betaal je het toch weer terug op de een af andere manier

Gesloten