Hersenschudding / PCS

Praat mee over verschillende behandelmethodes.

Hersenschudding / PCS

Berichtdoor Nat-Mar » 30 jan 2019 10:11

Mijn dochter zit al 9 maanden thuis met "Licht traumatisch hersenletsel" na een aanrijding.
Begeleiding vanuit het ziekenhuis en de huisarts 0,0. "Rust en naar je lichaam luisteren" is het enige advies. In de uitzending van gisteren blijkt dat je je hersenen juist moet prikkelen. Waar in Nederland wordt die begeleiding/behandeling gegeven?
Zoals zoveel mensen met hersenletsel, voelen wij ons zo in de steek gelaten door de Nederlandse zorg!!!
Nat-Mar

Re: Hersenschudding / PCS

Berichtdoor julius2019 » 30 jan 2019 21:44

Hoi!

Bij mij is het inmiddels ongeveer 4 maanden geleden dat ik een hersenschudding heb opgelopen. Ook ik heb nog steeds last van klachten zoals hoofdpijn, duizeligheid en algehele vermoeidheid. Ik ben echter wel aan het opbouwen met werken via een ergotherapeut. Ik werk zelf als video-editor wat vrij intensief schermwerk is en dus veel vraagt van de hersenen.

Ik adviseer je dochter ook onder begeleiding van bijvoorbeeld een ergotherapeut te gaan revalideren. (deze kun je via google overal vinden lijkt me). Uiteindelijk klopt het wel wat de huisarts tegen jullie zegt, naar je lichaam luisteren erg belangrijk, maar het is lastiger dan het lijkt zeker zonder begeleiding.
julius2019

Berichtdoor Chris » 31 jan 2019 12:59

Ik heb in een gewelddadig huwelijk gezeten waarbij ik meestal keihard met mijn hoofd tegen de muur of de grond werd geklapt. Het is meerdere malen voorgekomen dat ik na die klappen wekenlang niet goed kon zien. Het leek dan alsof ik een bal tussen mijn ogen had zitten waar ik om heen moest kijken. Ik bleef gewoon doorgaan met mijn werk en dagelijks leven omdat ik me schaamde in een dergelijk huwelijk te zitten. Ben uiteindelijk gaan scheiden van deze vrouwenmishandelaar. Ook heb ik 2x een echte burnout gehad. De laatste was na mijn huwelijk en duurde heel lang voordat ik er weer uit kwam. Dat mijn hersenen door dit alles achteruit zijn gegaan merkte ik doordat bepaalde dingen steeds minder snel en gemakkelijk voor me werden. Al die tijd heb ik geen hulp van een arts gehad.
Ik ben nu gepensioneerd en maak me toch veel zorgen over vroege dementia of gerelateerde hersenziekten.
Is het mogelijk dat ik hier een onderzoek naar kan laten doen?
Chris

Berichtdoor st_hersenschudding » 31 jan 2019 16:00

Hallo Nat-mar, we adviseren je, als de klachten blijven bij je dochter bij je eigen (huis)arts advies te vragen hierover, die is bekend met de revalidatie en therapie mogelijkheden en kan je zonodig doorverwijzen. Op de website van Stichting Hersenschudding kun je ook meer informatie vinden over allerlei mogelijkheden op gebied van revalidatie en therapie. Ook kun je er informatie vinden over allerlei lotgenoten groepen als je op zoek bent naar ervaringen van anderen (bij jou in de buurt). Heel veel sterkte en succes!

Julius, een ergotherapeut kan inderdaad goed helpen met opbouwen. Het programma f.lux kan je installeren op je computer om het blauwe licht te minderen, misschien helpt dit voor je. Of computerwerk afwisselen met andere activiteiten.
st_hersenschudding

Berichtdoor Liv » 02 feb 2019 08:50

Ik ben 24 jaar en heb 8 maanden geleden heb ik een hersenschudding opgelopen. In eerste instantie gaf de huisarts aan dat ik geen hersenschudding had, enkel "mijn hersenen geschud". Ik bleef doorgaan met mijn dagelijkse routine, maar enkele dagen later bleek de klap daardoor veel erger. Ik heb gerust en geluisterd naar mijn lichaam, zonder therapie, zoals geadviseerd omdat het een matige hersenschudding zou betreffen. De eerste 5 maanden waren de klachten hevig (alle prikkels) en momenteel ervaar ik nog steeds beperkingen als concentratie, extreme vermoeidheid en daardoor depressieve klachten. Nu is mijn vraag of anderen ervaring hebben met hersencentra of juist enkel ergotherapeuten en wat mogelijk een geschikte therapie zou kunnen zijn. Alvorens dank.
Liv

Berichtdoor Nat-Mar » 06 feb 2019 10:32

Mijn dochter heeft op eigen initiatief (nadat we tips hierover hebben gelezen in de besloten facebookgroep) een ergotherapeut ingeschakeld. Ook zijn we naar een behandelaar in functionele neurologie gegaan. Met hele kleine stapjes gaat ze vooruit. Ze staat op de wachtlijst voor revalidatie omdat we zelf naar de neuroloog zijn teruggegaan.
Toen ze laatst naar de huisarts ging omdat ze verdere vooruitgang wil, vroeg die " wat verwacht je van mij?"
Goede adviezen en begeleiding dus.
Meer dan wij zelf hebben gedaan, weet ze ook niet. Dus van haar huisarts is niet veel te verwachten.
Nat-Mar

Keer terug naar Behandelingen