LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] garantie

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
martijn

Re: garantie

Ongelezen bericht door martijn »

Op 27 september 2000 kocht ik bij MediaMarkt in Rotterdam een HP Deskjet 640 printer voor EURO 100,=. Nu, na ca. 1 jaar en 4 maanden weigert hij dienst. Het probleem is waarschijnlijk een defect motortje. De helpdesk van HP wijst mij op de garantietermijn van 1 jaar en zegt niets anders te kunnen doen dan de printer te repareren voor minimaal EURO 119,=!!!!! Ik kan ook een telefoonnummer krijgen waar ik onderdelen kan bestellen om hem ZELF te reparen. MediaMarkt wijst mij ook op het zelfde tarief van HP. Voor minder dan de reparatiekosten koop ik een nieuwe printer, wat overigens ook het advies was van de SERVICE medewerker van MediaMarkt.
Ik kan en mag er toch vanuit gaan dat een printer langer meegaat dan 1 jaar en 4 maanden. Wat te doen???
(Ik heb ooit gehoord van de wet rond het conformiteits beginsel o.i.d., wie weet hier meer over?)

Vriendelijke groeten,

Rodigan

Re: garantie

Ongelezen bericht door Rodigan »

Goedendag dan, produktaansprakelijkheid met vervolgschade???? Wat bedoel je daar mee?? Produktaansprakelijk kan mi alleen een fabrikant zijn en dan ook alleen nog wanneer de veiligheid in het geding is. Niet kunnen wassen voor een paar dagen is vervelend maar daar komt de veiligheid toch niet mee in het geding dacht ik zo. Denk dat het gewoon niet anders is met dit soort artikelen die te groot zijn om op je nek mee te nemen naar de winkel/reparateur. S' avonds een reparateur aan huis voor een reparatie???? Leuk, en mensen die niet overdag werken dan en juist overdag thuis zijn??? 24 uurs dienst dan maar??? Zou kunnen, als je bereid bent om 2 keer zoveel voor je wasmachine te betalen. Want dat gaan ze dan wel kosten als je zulke service eist van een bedrijf.

Hans

Re: garantie

Ongelezen bericht door Hans »

Voor iedereen die wil weten wat in de europese unie voor afspraken gelden omtrent garantie op consumenten producten. Er is GEEN wet maar slechts richtlijnen worden er gegeven. Iedere winkelier/importeur/fabrikant kan nog steeds zijn eigen regels maken/hanteren. Alhoewel men via onderstaande link iets over 2 jaar garantie lan lezen, is dit absoluut geen regel waarmee wij (consumenten) rechten aan kunnen ontlenen.

Ik geef persoonlijk het advies om alleen daar producten te kopen waar de winkelier betrouwbaar is (officiele dealers, waarmee ik bedoel, winkeliers die door de importeur zijn aangesteld b.v.)

http://europa.eu.int/eur-lex/nl/lif/dat ... L0044.html

Plak bovenstaande link in je browser en neem even de tijd, want het is een lang verhaal en ook de terminologie is voor de meeste van ons moeilijk en lastig te lezen (laat staan te begrijpen)

Ben benieuwd wie het allemaal snapt....

Rene

Re: garantie

Ongelezen bericht door Rene »

Ik vindt het een goed idee van Radar om dit onder de aandacht te brengen. Er zijn nu eenmaal bedrijven die maar een doel hebben en dat is...verkopen, verkopen en nog eens verkopen..
alleen maar omzet maken en producten af zetten aan de consument... en klanten die klagen zijn alleen maar lastig.
Als iedereen zijn mond zou houden over een product dat niet goed werkt of de reparaties uit eigen zak betaald, dan zouden er nu alleen maar slechte producten op de markt zijn, en de consument maar klapperen met de centen.

laatst heb ik een mobiele telefoon gekocht(motorola bij mediamarkt in rotterdam) , na een half jaar ging de gebruikstijd van de batterij zodanig achteruit dan ik een nieuwe moest kopen, het ging hier om een NiMh batterij, die volgens vele producenten geen last meer hebben van het zo geheten geheugen effect. niet waar dus... terug naar de winkel... en wat denkje.... geen garantie en niet te koop, ze deden niet eens de moeite om bij motorola na te vragen of ie nog wel leverbaar was.... met andere woorden koop maar een nieuwe telefoon!!!!

En daar om vind ik dit gesteggel over garantie een goede zaak.

Cindy van Bentum

Re: garantie

Ongelezen bericht door Cindy van Bentum »

Graag zou ik in contact komen met de heer Huys, en wil hem graag het volgende berichten:

Beste heer Huys,

Als eerste zal ik mij even voorstellen, mijn naam is Cindy van Bentum en ik ben werkzaam bij Media Markt Nederland afdeling service.
Omdat wij service hoog in het vaandel hebben staan, maar ook weten dat er op een aantal Media Markt vestigingen meer aandacht aan service moet worden gegeven, stellen wij alles in het werk om onze teleurgestelde klanten toch nog tevreden te krijgen. Daarom bezoeken wij regelmatig de internetsites van consumentenprogramma's.

Graag zou ik van u willen weten of het probleem met uw televisie reeds naar alle tevredenheid is opgelost. Indien dit niet het geval is zou ik graag van u een e-mail ontvangen met daarin het probleem specifiek uitgelegd. (Reparatienummer, merk, type, aankoopdatum, welke Media Markt vestiging het betreft, de klachtomschrijving en wat er is hersteld.) Zodat wij alsnog naar een passende oplossing voor u kunnen kijken.

Graag zien wij uw reactie tegemoet.

patricia

Re: garantie

Ongelezen bericht door patricia »

1999 dure VHS video gekocht om te kunnen copieren van oude Betabanden (op aanraden van winkelier). Nooit gelukt (teveel ruis) en dus nooit gebruikt. steeds maar zaak in en uit. van alles laten aansmeren (pluggen, Sateliet kabels, verloopje etc). video werd eindelijk na een hele tijd opgehaald monteur vond hem ook niet goed. De ongebruikte video (nieuwstaat) werd vernield en als bouwpakket met een fikse rekening terugbezorgd (aan huis) met de mededeling kan niet wat u wil, de videorecorder raakt overstuurt. Ik ben welwillend geweest mijn nieuwe videorecorder ter controle aan te bieden, heb me van alles laten aansmeren en wil nu het aankoop bedrag terug het is wel mooi geweest. maar de winkelier gaat hier niet op in. Het enige waar zij mee komen, is dat ik de video moet afgeven, zodat zij het door hun veroorzaakte defect (Klutchmechanisme is zomaar ineens kapot toen de video terugbezorgd werd) naar hun oordeel al dan niet met een kostenplaatje kunnen verhelpen. Mooi niet! Ten eerste hebben ze een video aangesmeerd die niet kan waar die voor bedoeld was, ten tweede hebben ze hem ook nog eens stuk gemaakt en vervolgens willen ze hem repareren voorzover dat mogelijk is en daar mag ik de rekening van betalen. Ik wil de koop ongedaan maken, maar krijg op generlei wijze respons. Ik wil het aankoop bedrag terug! Wat nu te doen?

patricia

Re: garantie

Ongelezen bericht door patricia »

1999 dure VHS video gekocht om te kunnen copieren van oude Betabanden (op aanraden van winkelier). Nooit gelukt (teveel ruis) en dus nooit gebruikt. steeds maar zaak in en uit. van alles laten aansmeren (pluggen, Sateliet kabels, verloopje etc). video werd eindelijk na een hele tijd opgehaald monteur vond hem ook niet goed. De ongebruikte video (nieuwstaat) werd vernield en als bouwpakket met een fikse rekening terugbezorgd (aan huis) met de mededeling kan niet wat u wil, de videorecorder raakt overstuurt. Ik ben welwillend geweest mijn nieuwe videorecorder ter controle aan te bieden, heb me van alles laten aansmeren en wil nu het aankoop bedrag terug het is wel mooi geweest. maar de winkelier gaat hier niet op in. Het enige waar zij mee komen, is dat ik de video moet afgeven, zodat zij het door hun veroorzaakte defect (Klutchmechanisme is zomaar ineens kapot toen de video terugbezorgd werd) naar hun oordeel al dan niet met een kostenplaatje kunnen verhelpen. Mooi niet! Ten eerste hebben ze een video aangesmeerd die niet kan waar die voor bedoeld was, ten tweede hebben ze hem ook nog eens stuk gemaakt en vervolgens willen ze hem repareren voorzover dat mogelijk is en daar mag ik de rekening van betalen. Ik wil de koop ongedaan maken, maar krijg op generlei wijze respons. Ik wil het aankoop bedrag terug! Wat nu te doen?

martin

Re: garantie

Ongelezen bericht door martin »

Ik wil even reageren op het bijkopen van extra garantie.
Iedereen vergeet hier te vertellen dat je meestal bij zo'n garantie meer krijgt dan met de fabrieksgarantie. Je bent bij veel van deze extra garanties ook gedekt voor onheil van buitenaf. Bijvoorbeeld als van de damesbeha een beugel los gaat en deze komt in de pomp terecht dan is dit geen garantie! Bij een extra garantie wel! Verder hebben ook vaak televisies vanaf 51cm beeldbuis, aan huis service. Normaal is dit alleen bij grote schermen en moet je dus met de KTV onder je arm naar de winkel. Ook blikseminslag is verzekerd. Kijk maar eens goed naar de voorwaarden van zo'n extra garantie, ze zullen best wel onderling verschillen maar soms toch niet onverstandig om ze toch maar te nemen.
Verder vergeet men te zeggen dat er inderdaad een economische levensduur is voor apparaten en dat de fabrikant dit dan moet oplossen. Maar voor zover ik het weet hoeven zij alleen het defecte onderdeel te vervangen en U draait voor het arbeidsloon en de eventuele voorrijkosten op!!

Martin

Concordia

Re: garantie

Ongelezen bericht door Concordia »

Jammer dat de discussies gestopt zijn.

Bespreek voorafgaand aan de koop de garantievoorwaarden met de winkelier. Stel hem gerichte vragen over de meest ongunstige voorvallen die kunnen voorkomen (aparaat gaat defect 3 weken na datum vervallen garantie defect o.i.d.).
Dat voorkomt vaak misverstanden.
En als er onduidelijkheden zijn, vraag deze eerst na, dan weet ook de winkelier dat hij een klant heeft die niet op z'n achterhoofd is gevallen. De winkelier zal dan veel sneller duidelijk uitleggen wat hun werkwijze is, zodat je daar rekening mee kan houden.
Dan weet je waar je aan toe bent voordat je een duur toestel aankoopt.

service..

Re: garantie

Ongelezen bericht door service.. »

De garantie is per 01-01-2002 2 jaar op het product
Dit is dus inclusief onderdelen,arbeidsloon en voorrijden.
Wat ik uit ervaring meemaak (ik rij al zo'n 10 jaar langs de weg) is dat zeer veel mensen nog steeds niet de gebruiksaanwijzingen doorlezen , al is het maar wanneer er een vermeend probleem wordt verondersteld. Deze mensen kiezen vaak de gemakkelijkste weg en denken gauw van "ik heb toch nog garantie" .
Voorbeeld: Wasautomaat maakt lawaai , blijkt een eurocent in de afvoerpomp , klant laat monteur komen en moet dit dus betalen al is het apparaat 3 weken oud.
Zo zijn er nog wel meer overbekende voorbeelden aan te dragen zoals BH-beugels , pinpassen , flippo's , spijkers ,
munten , tot zelfs diamanten ringen aan toe die tussen de trommel en de kuip komen en dan lawaai maken , dit valt allemaal niet onder de garantievoorwaarden van de fabrikant.
Verder is het zo dat de fabrikant vaak een coulancesysteem hanteert tot een bepaald gebruiksjaar , die bij een defect van het apparaat mogelijk toegepast worden.
In sommige gevallen kan een bezoek voorkomen worden door eerst zelf in de gebruiksaanwijzing te zoeken naar mogelijke probleemoplossingen.
Conclusie meer garantie op een apparaat juich ik van harte toe maar kijk eerst of het probleem wellicht zelf veroorzaakt is en lees in de gebruiksaanwijzing de eventuele oplossing.

?@?.nl

Re: garantie

Ongelezen bericht door ?@?.nl »

En waar staat dit dan in de wet?

Volgens mij is dit een Europese richtlijn, maar is dit niet opgenomen in de Nederlandse wet. Volgens mij is het wettelijk nog steeds 1 jaar.

klantistochkoning???
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 sep 2005 20:07

Re: garantie

Ongelezen bericht door klantistochkoning??? »

Nou Koen en Gijsje, ik ben het dus helemaal niet met jullie eens. Jullie draaien echt de zaak om! Als verkoper ben je verantwoordelijk voor de producten die je verkoopt. Jullie gaan ook een verkoopovereenkomst aan met de klant. Logisch toch dat je dan ook garantie moet bieden? En als jullie leverancier ondeugdelijke producten blijkt te leveren, dan moet je deze daarop aanspreken. Maar niet zielig gaan doen dat klanten bij jullie komen klagen, dat is namelijk gewoon hoe het hoort. Ik heb zelf al een paar keer te maken gehad met verkopers zoals jullie die bij problemen met een product alleen maar naar de fabrikant wijzen en zelf geen verantwoordelijkheid nemen. Gelukkig is er de consumentengarantie, waarmee je als klant gewoon je recht kunt halen (dit is overigens europese wetgeving, dus ook geldig in Nederland).

Mensen die in zo'n situatie zitten of komen: spreek de verkoper aan op zijn verantwoordelijkheid en laat je niet afschepen met een verhaal over de leverancier die niet deugt, daar heb jij als klant namelijk niets mee te maken. Als je er niet doorheen komt, altijd naar de manager vragen en met hem praten. Als dat niets oplevert een brief sturen waarin je een termijn stelt waarbinnen de verkoper het probleem moet oplossen. Daarna een jurist inschakelen (bij voorkeur heb je een juridische bijstandsverzekering). De consumentenbond houdt trouwens lijsten bij met termijnen die bepaalde producten mee moeten gaan en waarbinnen je dus recht hebt op consumentengarantie.

Goose
Berichten: 39
Lid geworden op: 22 jun 2005 13:00

Re: garantie

Ongelezen bericht door Goose »

Wow, dit topic is al drie jaar oud...

Gesloten