LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Keuringsdienst van Waren en Honeywell

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
Piet

Keuringsdienst van Waren en Honeywell

Ongelezen bericht door Piet »

Gekopieerd van de Website van de Keuringsdienst van Waren:

Onnodige onrust gaskleppen CV ketels

Datum: 8-3-02

Naar aanleiding van een klacht van een concurrerende firma heeft de Keuringsdienst van Waren een onafhankelijk onderzoek gedaan naar mogelijke tekortkomingen van branderautomaten van het type
Honeywell S4565B.

Uit dit onderzoek is het volgende gebleken:
· Wanneer er tijdens het opstarten van de automaat een vlamsignaal gezien wordt, terwijl er in werkelijkheid geen vlam aanwezig is, kan de gasklep openen zonder dat de ontsteking geactiveerd wordt. Hierdoor kan er korte tijd niet-ontbrand gas uitstromen. Wanneer er tegelijkertijd een (andere) ontstekingsbron aanwezig is, is er op dat moment is er een verhoogd risico op het ontstaan van brand.
· De kans dat deze condities zich tegelijkertijd voordoen is volgens de Keuringsdienst uitermate gering. Ook al omdat deze condities zich op het zelfde moment voor moeten doen binnen een zeer korte tijd (enkele seconden). Bovendien is het zeer onwaarschijnlijk dat een dergelijk "vals" vlamsignaal optreedt. Het fenomeen is in de praktijk dan ook nog nooit waargenomen.
· De risico"s van het mogelijk uitgestroomde gas worden dan bovendien nog verder beperkt doordat dit soort branderautomaten wordt toegepast bij installaties met een "geforceerde ventilatie. Door deze ventilatie wordt het mogelijk vrijgekomen gas onmiddellijk afgevoerd.
· Raadpleging van de gegevens van GASTEC en het Centraal Bureau voor de Statistiek over de oorzaak van branden en raadpleging van de brandweerkorpsen door tussenkomst van het NIBRA hebben ook geen aanwijzingen opgeleverd dat er zich in Nederland branden hebben voorgedaan gerelateerd aan deze branderautomaten.
Kort gezegd: door dit fenomeen zal uw ketel niet in brand vliegen!

De Keuringsdienst is echter wel van mening dat het ontwerp van de elektronica van de Honeywell automaat niet optimaal is. Dit omdat het ontwerp het bovenbeschreven scenario niet volledig uitsluit, terwijl dat met een aanpassing wel mogelijk is. Dit is aan Honeywell meegedeeld in de vorm van een schriftelijke waarschuwing. Meer acties zijn volgens de Keuringsdienst niet nodig.
Honeywell heeft op basis van deze waarschuwing besloten de elektronica van de branderautomaat aan te passen.

-----
NOOT van de plaatser van deze kopie:
1. Misschien kan de Keuringsdienst van Waren er voor zorgen dat ook andere fabrikanten van branderautomaten die soortgelijke branderautomaten maken, het goede voorbeeld van Honeywell volgen!
2. En bezorgt TrosRadar zichzelf een zeer koude douche!

STORM

Re: Keuringsdienst van Waren en Honeywell

Ongelezen bericht door STORM »

Tros Radar een koude douche? Dat de leveranciers er maar eens voor zorgen dat ze DEUGDELIJK spul leveren waar geen discussie over mogelijk is. Je ziet maar weer eens hoe naïef Nederland is: indien één (lees ook echt ÉÉN) instantie als de Keuringsdienst van Waren zegt dat iets veilig is, gelooft gelijk iedereen het. Alsof daar Goden werken. Het is toevallig wel die Keuringsdienst van Waren die ook "vergeet" om ronduit onjuiste situaties binnen bijvoorbeeld de Nederlandse horeca (smerige keukens, bedorven voedsel etc.) af te keuren. Ik heb maar weinig vertrouwen in keuringsinstanties binnen Nederland, corruptie is te gemakkelijk mogelijk en komt ook voor en de mensen die er werken zijn weliswaar (hopelijk) theoretisch goed geschoold, maar de daadwerkelijke praktijkervaring ontbreekt. Laat die Honeywell-module maar eens door nog 10 instanties in binnen- en buitenland onderzoeken, pas dan kan men een eerlijke conclusie trekken.

Willem

Re: Keuringsdienst van Waren en Honeywell

Ongelezen bericht door Willem »

Piet,
Werkt de heer G.Lazer dan soms bij een concurrende firma? Want hij is toch degene die een klacht heeft ingediend? Wie weet wat meer van zijn beweegredenen en achtergronden.

STORM

Re: Keuringsdienst van Waren en Honeywell

Ongelezen bericht door STORM »

Wat maakt dat dan nu uit? Alsof je geen kritiek op een produkt mag hebben als je een concurrent bent van dat produkt. Zo gauw je je kritiek maar goed onderbouwt is dit toch niet kwalijk, en gezien de reportage van Tros Radar was de stelling zeer goed onderbouwd.

Willem

Re: Keuringsdienst van Waren en Honeywell

Ongelezen bericht door Willem »

Storm,

Uiteraard mag iedereen, wanneer hij dat doet uit bezorgheid voor de volksgezondheid en veiligheid, kritiek hebben. Maar wanneer je dit als concurrerend bedrijf doet dan steekt hier vaak iets heel anders achter. Wat mij daarom interesseert is,in hoeverre is de apparatuur die de heer Glazer dan verkoopt wel veilig. Of probeert hij op deze wijze zijn eigen ellendige apparatuur in de markt kwijt te raken? Daarom lijkt het mij nuttig om te weten wat de VOORMALIG voorzitter van de normcommissie nu doet. Ik ga ervan uit dat de Radar redactie alle gangen van de heer Glazer heeft na getrokken alvorens hem als "onafhankelijk" adviseur te hebben aangesteld.

Joop

Re: Keuringsdienst van Waren en Honeywell

Ongelezen bericht door Joop »

Beste STORM,

De heer Glazer is een ex-werknemer van Honeywell die wegens onenigheid over zijn positie Honeywell heeft verlaten. De 'ondeugdelijke' branderautomaat is bij zijn invoering in 1992 door DRIE keuringsinstantie (Gastec in Nederland, DVWG en TUV in Duitsland) onafhankelijk van elkaar goedgekeurd. Ook de Keuringsdienst van Waren ziet geen reden tot actie op basis van de klacht van de heer Glazer.

Er is niets aan de hand met de betreffende Honeywell branderautomaat. De door de heer Glazer gedemonstreerde fout kan in de praktijk alleen door manipulatie in laboratoriumconditie's voorkomen.

Kortom er is geen enkele reden tot paniek. TROS radar heeft zich voor het karretje laten spannen van iemand die zijn ex-werkgever schade wil toebrengen.

De redactie van Radar zou zich moeten afvragen hoe ze bekend willen zijn, als een betrouwbaar consumentenprogramma of als rioolrubriek waar de eerste de beste met een sensatieverhaal terecht kan.....

Piet

Re: Keuringsdienst van Waren en Honeywell

Ongelezen bericht door Piet »

Naar aanleiding van de uitzending van 11 maart:

Kan Antoinette niet rekenen of wil ze dat bewust niet?
Drs. Glaser meldt dat er honderdduizenden van de betreffende Honeywell branderautomaten in Nederland zijn. Deze laten zeker een keer per lifetime (15 jaar) de gasklep opengaan door een valse vlam signaal. Dus zeer ernstig! Ik kan me dat voorstellen, want dat betekent dat er van 100.000 CV-ketels er per dag zo’n 20 in de fik vliegen.

Consumenten, weest gerust!
Elke keer dat uw Honeywell kamerthermostaat (of een andere) tegen de ketel zegt dat u weer wat warmte in de kamer wilt hebben (dat gebeurt heel wat keren per dag), dan controleert de branderautomaat, vóór hij gaat ontsteken of er een valse vlamsignaal is. Zo ja, dan gaat de gasklep niet open! Maar zo nee, dan gaat de gasklep wel open en ontsteekt de brander. Het duurt wel een paar seconden na de laatste controle op valse vlamsignaal tot de klep open gaat en ontsteekt. En dat is nu net het punt waar het om draait. Als in die paar seconden er toch nog een valse vlamsignaal ontstaat, zal de gasklep opengaan terwijl dat niet mag.
Maar hoe kan zo’n valse vlamsignaal in die paar seconden, na de controle, nog ontstaan?
Alleen door het toestel open te maken en er met een plantenspuit water in te vernevelen. Iets dergelijks is gebeurd in een Duits laboratorium, waar men een toestel zonder mantel en met losse draden liet werken, terwijl men met een zeepsopje controleerde of er geen slechte verbindingen in de gasleiding waren. Daar gaat het ‘desastreuze’ rapport over waar drs. Glaser naar verwijst.

Het is heel slecht dat TrosRadar elk signaal, dat aantoont dat de heer Glaser bezig is frustraties kwijt te raken, volledig negeert.
Daarom nog eens mijn advies aan TrosRadar:
NEEM EEN KOUDE DOUCHE!

peter

Re: Keuringsdienst van Waren en Honeywell

Ongelezen bericht door peter »

Je hebt mijn steun Piet!

Glaser is een oproerkraaier die onwetende mensen bang maakt uit eigen frustratie.
VOLKSVERLAKKERIJ heet dat !!!!!!!!!!
En de gezelligste familie van Nederland doet daar gezellig aan mee. Ik ben blij dat het mijn familie niet is.

Peter

STORM

Re: Keuringsdienst van Waren en Honeywell

Ongelezen bericht door STORM »

Ronduit zielig dat hier de ene na de andere Honeywell-medewerker onder een pseudoniem een pro-Honeywell-verhaal neerkalkt gebaseerd op leugens. Dat is niet professioneel voor een fabrikant als Honeywell. Die meneer Glaser uit de uitzending heeft zelfs nooit bij Honeywell gewerkt.

Als tip voor de consument: ga op zeker en indien er twijfel is over de kwaliteit van een produkt, laat het dan links liggen en wijk uit naar een alternatief dat wel betrouwbaar is.

Willem

Re: Keuringsdienst van Waren en Honeywell

Ongelezen bericht door Willem »

Bent u de bekende Storm in het bekende Glas(er)water????

Piet

Re: Keuringsdienst van Waren en Honeywell

Ongelezen bericht door Piet »

Ik ben niet bij Honeywell in dienst, nog heb ik hier enige banden mee.
Ik heb gewoon een beetje verstand en heb een normale geest.
Piet

Ceasar

Re: Keuringsdienst van Waren en Honeywell

Ongelezen bericht door Ceasar »

Hallo,

Als er toch wordt gesproken over storingen
en brand, hoe kan ooit een ketel ontploffen ?
(1,5 jaar oud) een gesloten wandketel (HR) van een bekend merk
de ketel heeft zijn onderhoudsbeurten gehad en door een gerenoveerd installateur geinstalleerd. Het ontploffen van deze ketel, kan dit ook door een branderautomaat-storing zijn ontstaan ?

met vriendelijke groeten,

Fritz

R. Glaser

Re: Keuringsdienst van Waren en Honeywell

Ongelezen bericht door R. Glaser »

Beste Ceasar,
Ik weet niet of je dit zelf hebt meegemaakt, maar cv ketels gaan inderdaad met enige regelmaat in brand. Wil je hier meer over weten, kijk dan op http://www.arconell.nl/gevaarlijkecvketels.
mocht dit jou overkomen zijn of anderen die dit lezen, dan kun je dat melden bij de Stichting Gasveiligheid en Risicobeperking, Helhoek 28B, 6923 PE te Groessen, tel.: 0316-540520. Verdere gegevens, inclusief een veiligheidstest van een aantal populaire cv ketels vind je op bovenstaande website.

Gesloten