LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] incasso

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Jan Venema

incasso

Ongelezen bericht door Jan Venema »

Ik wil toch wel even reageren op de uitzending inzake de incassobureau's. Er zullen ongetwijfeld soms niet zo nette of onterechte incasso's plaatsvinden maar is het niet zo dat in veel gevallen het terecht en wel correct plaatsvindt.
Volgens mij is het altijd nog zo dat als je een overeenkomst aangaat of iets koopt dat je moet betalen. De indruk ontstond in het programma dat je je als consument niet veel moet aantrekken van een incassobureau maar de desbetreffende leverancier heeft toch gewoon recht op zijn geld als hij/zij conform overeenkomst heeft geleverd?
De betalingsmentaliteit in Nederland wordt steeds slechter en dit werd naar mijn mening in jullie programma nog verder aangemoedigd door alleen maar te wijzen op de rechten van de consument en niet zijn/haar plichten als koper/afnemer.

Wim-Jaap

Re: incasso

Ongelezen bericht door Wim-Jaap »

Beste Jan,

Ik ben het geheel eens met jouw stelling. Het is inderdaad zo dat de betalingsmoraal in Nederland steeds meer zoek raakt. Ook ik vond het jammer dat het programma Radar alleen maar slechte kanten van incassobureau's liet zien. Er zijn zeker ook goerde bureau's, die op een vriendelijke en mens-helpende manier te werk gaan.
natuurlijk zullen er malafide bureau's tussen het aanbod zitten, maar er zitten zeker ook malafide mensen, lees oplichters, in onze samenleving!

Wim-Jaap

christine

Re: incasso

Ongelezen bericht door christine »

ik ben door t zlfde incasso bureau vrij hardahandig aangepakt met woorden voor ook een hotelbon die ik nooit heb gehad... alleen een foldertje... ze willen dat ik nu iets van 90 euro betaal voor een hotelbon die ik niet eens heb gehad laat staan gebruikt heb.. alleen nu vraag ik me af hoe ik in contact kom met de mensen van evt radar oid die me kunnen helpen om dit recht te trekken.. ik kan het op de site niet zo gauw vinden. kunnen jullie me misschien helpen? mijn email is [email protected] groeten christine

Berend

Re: incasso

Ongelezen bericht door Berend »

Jan en Wim-Jaap hebben natuurlijk gelijk met hun stelling dat niet elk incasso bureau dezelfde praktijken hanteert.
Ik heb daar gelukkig niet veel ervaring mee maar die enkele keer dat ik daarmee in aanraking kwam was het een duidelijk geval van een serie fouten van de schuldeiser.
Het betrokken incasso bureau kwam ook met kreten als "uw naam is opgenomen in ons register", "onze buitendienst medewerker zal u thuis bezoeken" en andere intimiderende kreten. Ik heb door in mijn verweer naar de rechtbank, naast de feitelijke zaken over de vermeende schuld, duidelijk aan gerefereerd en de rechter is daar in zijn uitspraak flink op terug gekomen. Ik werd over de schuld in het gelijk gesteld, het incasso bureau kreeg een uitbrander (in de zin van "ongeoorloofde praktijken" en mij werd een compensatie vergoeding toegekend.
Met ander woorden, als je in je gelijk staat kan je wet best wel krijgen.
Reageer naar een incasso bureau dat dreigende taal uitslaat dat je hier niet van onder de indruk ben en regel je zaken goed.

Jan Romeijn

Re: incasso

Ongelezen bericht door Jan Romeijn »

Even een reactie op het bericht van Jan Venema.
Ik heb het idee dat je gelijktijdig een boekje hebt zitten lezen, daar de uitzending op geen enkele manier deze indruk achterlaat, maar dat is persoonlijk.
De praktijken van de incasso bereau laten zeker e.e.a. te wensen over. Zelf heb ik met een ocasso bureau te maken gehad.
Een postorder bedrijf in electronica en onderdelen had dit bureau ingeschakeld. Op een intimiderende en bedreigende manier werd mij gesommeerd binnen 3 dagen een bedrag over te maken.
Echter; Ik heb nooit iets bij deze fa besteld, nooit iets geleverd gekregen wat ik niet besteld heb, noit een verzoek tot betaling ontvangen, nooit een herinnering ontvangen.
De brief van het Incasso-berau (Incasso-Unie kwam) zo even uit de lucht vallen. Ik heb er op gereageerd en mijn ongenoegen geuit over hun wijze van benadering.Ik heb ze aansprakelijk gesteld voor alle nadelige gevolgen welke uit deze zaak kunnen voortvloeien en geeist dat eventuele meldingen aan het BKR direk en met volledige rehabilitatie terug gedraaid moeten worden.
3 weken later ontving ik nogmaals een brief, dat men geen reactie had ontvangen. Ik heb hen nogmaals mijn eerdere brief gezonden en gefaxed met het dringende verzoek deze nogmaals te lezen en mij de gemaakte kosten aan postzegels
in te sluiten bij hun eventuele volgende brief.

Het is nu ongeveer 2 maanden geleden sinds de laatste brief.

Zoals je ziet, zijn diverse incasso's onterecht.
Ook is duidelijk verteld tijdens dit programma dat het hier ging over onterechte incasso activiteiten, daar waar er nog een dispuut is over het geleverde waardoor de betaling tijdelijk is opgeschort.
Terecht stel je dat de (betalings)mentaliteit in Nederland verslechtert en ik hoop dan ook dat dit ook nog eens in een van de uitzendingen aan de orde komt, doordat dit feit de benaderingsmentaliteit van deze incasso bureaus sterk schijnt te beinvloeden.

Vanavond is er een vervolg, leg je boekje neer en luister
goed naar wat er wordt gezegd; het voorkomt misverstanden.

Gegroet
Jan Romeijn

Jan Romeijn

Re: incasso

Ongelezen bericht door Jan Romeijn »

Best Wim-Jaap en Jan Venema
Sorry mijn reactie is wat aan de late kant.
Jullie hebben alletwee gelijk, als we om ons heen kijken dan denken we zeker wel iemand te kennen die misbruik maaktr van de creditfaciliteiten die verschillende bedrijven bieden.
Er zijn ook incasso bureaus die de zaken keuring afhandelen met begrip voor iemands omstandigheden.
Zo ken ik iemand die met de gemeentelijke sociale dienst bezig is met een krediet sanering. Ditzelfde Incasso-unie reageerde a-sociaal op het berciht dat men even moest afwachten van de uitkomst was. De persoon de de zaak daar afhandelde ging als een bezetene te keer hij was zelfs beledigend. Ik was er Live getuige van; de man stond op de speaker.
Een ander incasso bureau kwam zelfs aan de deur om de inboedel op te nemen. Nadat wij hem van de deut gewezen hadden, bleef hij in zijn auto zitten. Een van mijn medebezoekers is door hem achtervolgt tot haar woning. Hij heeft aangebeld en zijn eis bij haar neergelegd. De dame had er niets mee te maken maar werd op een ongeloveljke wijze geintimideerd.
Dat het anders kan bewezen twee andere incasso bureaus die zelfs een briefje stuurden dat zij het bericht hadden ontvangen en sterkte toewensten in de situatie.
Uiterst positief/deze verdienen een warme douche.
Ik denk dat de bedrijven die zo makkelijk krediet verlenen toch beter op hun centen moeten passen. Er bestaat altijd een mogelijkheid om onder rembours te verzenden.
Maar hier mee trap ik een open deur in en zou ik een discussie starten, waarvan we het einde niet kennen.
Dus hierop geen reacties aub.
Bedankt voor jullie reacties, ik stap er hier tussen uit daar ik geloof dat alle punten wel zo'n beetje belicht zijn.
Jan Venema wens ik sterkte met zijn job bij een incassobureau, ik hoop dat je werkzaam bent bij een van die bureaus die een warme douche verdienen.
De groetjes
Jan Romeijn

Jan Romeijn

Re: incasso

Ongelezen bericht door Jan Romeijn »

Christine bel een 0800-1343 ik denk dat ze je daar verder kunnen helpen.

Wat betreft Jan Venema en Wim-Jaap kan niets anders zeggen dat mensen inderdaad te makkelijk krediet nemen en maar zien hoe en wanneer ze betalen. De mogelijkheden worden geboden en mensen maken daar dankbaar te veelvuldig gebruik van.
Het betelekent dus dat bedrijven die zo makkelijk op krediet leveren beter op hun centen moeten passen.
Wat betreft incassobureaus,ben ik aanwezig geweest tijden een telefoon gesprek met Incasso-Unie en een jonge dame die in de problemen in gekomen door haar vriend die alles op haar naam bestelde zonder dat zij hier iets van ad wist.
De man aan de telefoon was gewoon asociaal bezig en zelfs beledigend. Een ander incasso bureau kwam zelfs aan de deut om de inboedel op te nemen. Toen hij geen response kreeg, bleef hij voor huis in de auto zitten. Een van de bezoekers verliet het pand, waarna de incassobureau medewerker de achtervolging inzette. Pure intimidatie van iemand die niets met de aangelegenheid te maken had.
Dat het anders kan bewezen twee andere incassobureaus tegenover de zelfde jonge dame.
Toen zij berichtte dat zijn met Schuldsanering bezig was
samen met de Sociasle dienst, kreeg zei van twee instanties een briefje thuis, waarin zij sterkte werd gewenst met de situatie en dat men zo spoedig mogelijk met de sociale dienst contact op zouden nemen, na dat de sanering rond was.
Zulke incasso bureaus verdienen een warme douche, en Incasso-unie moeten ze maar gewoon invriezen.
Alles is nu zo'n beetje gezegd, dus ik houd er hier mee op.
Jan Venema, ik hoop dat het incasso bureau waar jij bij werkt behoort tot de groep die een warme douche verdiene.
Allemaal de groetjes.
Jan Romeijn

Mark Mather

Re: incasso

Ongelezen bericht door Mark Mather »

Het probleem van deurwaarders en bijbehorende bureaus lijkt erop dat zij veelal zaken aannemen zonder hierbij enig huiswerk te doen.

Zo heb ik enkele maanden geleden gebruik gemaakt van een aanbieding om via de post fotorolletjes te versturen naar een bedrijf die aangaf deze af te drukken en binnen enkele dagen weer netjes terug te sturen. Netjes terug sturen deden ze, alleen was dit pas naar enkele(!) weken.
Ik heb hierover mijn beklag gedaan via e-mail (de enige mogelijkheid), want telefonisch was men nooit bereikbaar.

Daar er niet op mijn klachten werd gereageerd heb ik de laatste zending niet betaald. Hier reageerde men wel op door aan te geven dat ik nog één kans kreeg en anders werd het uit handen gegeven.

Dus nu heb ik ineens te maken met een deurwaarder die niet alleen een bepaald bedrag will innen, maar daar bovenop een zelf te verzinnen bedrag telt die maar steeds hoger wordt.

Het bedrijf in questie ontloopt nu zijn verantwoordelijkheid door het uit handen geven van de vordering. Maar bij de deurwaarder heb ik blijkens hun reactie (of in dit geval het ontbreken daarvan)geen mogelijkheid tot bezwaar!!??

Dus wat nu??

VrGr,
Mark Mather

anoniem

Re: incasso

Ongelezen bericht door anoniem »

Ook ik heb mijn ervaring met inc.unie. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat je schulden maakt, maar soms kun je niet anders. Bij mij ging het om de ziektekostenpremie. Daar maak je niet voor niks schuld. Maar met een regeling had ik uiteindelijk alles afbetaald, op 29 feb. Misschien stom, maar ik ging ervan uit dat het betaalde bedrag bij mijn verzekeraar terecht zou komen. In maart kreeg ik een deurwaarder aan de deur, gelukkig had ik de betaalbewijzen bewaard! Uiteindelijk, begin van deze week kreeg ik een brief van mijn verzekeraar dat mijn polis was opgezegd, wegens premieachterstand en een nog lopende juridische procedure! Tussen eind febr. en half mei zit toch genoeg tijd om geld over te maken, dacht ik. Verkeerd gedacht, dus! Door de schuld van inc. unie in Eindhoven zit ik nu dus nog meer in de problemen dan ik al zat. Nogmaals, je moet om te beginnen geen schulden maken, maar als je dan hebt betaald is de ellende nog niet voorbij!!!!

U.Bonnema

Re: incasso

Ongelezen bericht door U.Bonnema »

Ik heb twee keer ten onrechte een incassobrief gehad, beide keren van Intrum Justitia (Justitia Janssen). De ene keer van de NS (Ik had nooit een aanmaning o.i.d gehad, en verkeerde in de veronderstelling dat de NS die een incassomachtiging had, het geld zelf zou afboeken!) en nu van SOB Dienstverlening..... beide keren heb ik het onbetwiste gedeelte van het bedrag overgeboekt, en in een brief naar incassobureau uitgelegd dat en waarom de schuld bij de schuldeiser zelf ligt. Dat werkt . Maar telefonisch werd ik ZEER onbeschoft behandeld bij Intrum Justitia: "U kunt zeggen wat U wilt, het interesseert me niks, U moet toch betalen" "wat voor verhaal U heeft maakt helemaal niks uit, dat Geld MOET er komen" en dergelijke. Ik vind het grootste probleem dat het zo werkt: Het bedrijf dat de boel uit handen geeft, wil niet meer met je praten, die zegt: regel maar met het incassobureau. Het incassobureau wil al helemaaaaal niet praten die willen alleen geld zien. Als de schuldeiser dus onterecht het incassobureau heeft ingeschakeld, zit JIJ dus met een probleem, want ze willen beiden niet meer naar je luisteren. Gelukkig heeft de Consumentenbond heel goed geholpen, en is alles goed afgelopen, dwz in het geval van de NS wel. Maar dat lag niet aan de NS, want DAT is pas een bedrijf waar ze van voren niet weten dat ze van achteren leven...van de vijf medewerkers die ik platgebeld heb, bleek er uiteindelijk slechts een te zijn die wist dat op de betreffende dag de acceptgiro's nooit verzonden waren door een storing............en dat het dus niet mijn fout was.......enfin...noem dus niet het woord incassobureau...:(

Rob

Re: incasso

Ongelezen bericht door Rob »

Ik verbaas me over de positieve berichten over incassobureau´s op deze site.
Denk je nu echt dat een bureau uit oogpunt van een mens kijkt? Wellicht kan men gewoon niet anders door wettelijke maatregelen en gooit men het over een positieve boeg om toch maar zoveel mogelijk geld binnen te halen.
Persoonlijk heb ik al twee maal te doen gehad met een incassobureau en beide keren ten onrechte.
Men wilde geld incasseren voor een dienst waar ik niets van wist en dus wens ik ook niet te betalen. Overigens werden de te betalen bedragen door het incassobureau direct VERVIERVOUDIGD dus ga me nu niet vertellen dat hier welwillende mensen achter zitten. Met een goed verstand of verleden kun je per slot van rekening wel iets beters krijgen, en hoef je je aan dit soort praktijken niet schuldig te maken. Overigens had ik beide malen te maken met Intrum Justitia.
In mijn beleving moet je nooit betalen als je denkt dat je in je recht staat want als je je laat intimideren door dit soort bedrijven zullen ze je zeker vaker lastigvallen.
Verder begrijp ik dat er natuurlijk altijd gevallen zijn waar mensen werkelijk de boel belazeren, en dan met zo´n bedrijf te maken krijgen.
Wat ik verder niet snap is dat mensen nadat ze met een incassoburo te maken hebben gehad opnieuw zaken doen met het bedrijf die de aanleiding gaf. In mijn beide gevallen was het Tele 2 en HET NET die een zooitje van hun administratie maakten, waardoor ze mij op kosten jaagden.
Ik zal werkelijk nooit meer zaken doen met deze bedrijven.
Zelfs een excuus kon er niet vanaf. Je hoort gewoon nooit meer iets.
Tot zover mijn ervaring. Ik ben benieuwd of ik de enige ben die er zo over denkt.

h.j

Re: incasso

Ongelezen bericht door h.j »

incasso kort samenvating

is een uitvluchting voor het bedrijf en zeker banken als ABN-AMRO en hun dochters onderneming oude naam admins incasso en modern naam van abn-amro stunt Solveon incasso b.v en werkelijk abn-amro omdat de bank wil geen aantwoord geven aan de klant en daarom de Solveon dit is ander norm van klanten mishandeling.

peter

Re: incasso

Ongelezen bericht door peter »

he luitjes betaal gewoon aan het bedrijf of persoon en niet aan het incasso bureau dan ben je er ook vanaf incassobureau,s hebben geen poot om op te staan jij geeft namelijk geen opdracht voor het innen van het geld ..
en een grote mond kun je verwachten als je ze belt ..

veel succes peter

Marc

Re: incasso

Ongelezen bericht door Marc »

Incassoburo's zijn zuiver bezig met intimidatiepraktijken (op een paar goede na). Laatst kreeg ik een brief van een incassoburo (aangesloten bij de 'betrouwbare' NVI) waarin werd gesteld dat ik zonder een gefundeerde reden te geven een vordering van Lekturama weigerde te betalen. Briefje naar buro gestuurd met de hatelijke opmerking dat ze blijkbaar niet op de hoogte zijn van de wet en nooit meer iets gehoord. Het enige dat incassoburo's doen, is bluffen en maar hopen dat betaald wordt. Nooit bellen met die lieden want dan kunnen ze alleen maar roepen dat je moet betalen en dat je niet in je gelijk staat. Kansloze stakkers zijn het! Er zijn zelfs incassoburo's die bij bedrijven langs gaan, de lade met onbetaalde rekeningen meenemen voor €2 per rekening en maar proberen te incasseren, los van het feit of mensen nog moeten betalen of niet.

jp

Re: incasso

Ongelezen bericht door jp »

ik kreeg afgelopen zaterdag een brief van ggn(incasso) of ik even binnen tien werkdagen 3500 euro wil betalen voor onze vrienden van telfort

wat kunnen hun mij maken als ik niet betaal!!!!!!!!1

Paul

Re: incasso

Ongelezen bericht door Paul »

Wat ze je kunnen maken als je niet betaald?

Nou eerst zullen ze je nog vriendelijk ot betaling proberen aan te zetten.

Er zijn 2 mogelijkheden:
1. de vordering is terecht
2. de vordering is onterecht

in geval 2 kun je het best schriftelijk je betwisting op papier zetten. Als je namelijk helemaal niet reageert zullen ze ongetwijfeld van Telfort de opdracht krijgen een kantonprocedure te starten. Hiervoor zal een deurwaarderskantoor worden ingeschakeld. Hiermee haal je je nog veel meer narigheid op de hals. Gewoon ff een brief je schrijven dus.

In geval 1, als de vordering terecht is, zul je even contact op moeten nemen om een betalingsregeling te treffen als je niet in 1 keer kunt betalen. Zolang deze regeling binnen een redelijke tijd is afgelost zullen ze deze niet weigeren. Je bent wettelijk gezien wel verplicht incassokosten te voldoen (meestal 15% van de hoofdsom).

Beste oplossing is uiteraard het niet zover te laten komen dat een schuldeiser een incassobureau of deurwaarder inschakelt en gewoon, zoals elke fatsoenlijke burger, je rekeningen op tijd te betalen.

Groet
Paul

Esther

Re: incasso

Ongelezen bericht door Esther »

Hier nog een bericht over Intrum Justitia. Ook in mijn geval werd opdracht gegeven door Tele2. Tele2 gebeld en gezegd dat deze rekening gewoon door mij betaald is en dat er dus sprake moet zijn van een misverstand. Zij zeiden mij dat ik het maar met het incassobureau moest uitzoeken. Intrum Justitia gebeld en gezegd dat ik geen 58 euro extra kosten ging betalen over de 7 euro (jawel) die ik gewoon betaald had. Aangegeven dat ik door middel van bankafschrift aan kon tonen dat deze rekening gewoon door mij was betaald. Nadat ik 2x mijn afschrift heb moeten opsturen kreeg ik het bericht dat ik bedankt werd voor de betaling van de 7 euro en zelfs nog met de betalingsdatum, 3 maanden geleden erbij maar dat de 58 euro incassokosten bleven staan. Sterker nog, zij voelden zich vrij om beslag te leggen als ik niet binnen 5 dagen zou betalen. EEN INCASSOBUREAU KAN EN MAG NIET EENS BESLAG LEGGEN!! Ik ben bedreigd met een rechtszaak, beslaglegging en het bedrag is ver-zevenvoudigd EN IK HAD GEWOON BETAALD ZOALS IK ALTIJD TROUW DOE!!! Pure intimidatie. En bij ieder telefonisch contact werd ik onbeschoft behandeld. Een jurist er op gezet en blijkbaar stoppen ze pas dan met dreigbrieven. Een excuus??? Nooit gehad. Ik troost me maar met de gedachte dat de chaos bij Tele2 zo groot is dat ik de bij hun gekochte telefoon nooit heb hoeven betalen ook al heb ik ze 3x gebeld om te zeggen dat ik nog steeds geen rekening had ontvangen. Mijn advies: Dien een klacht in bij de NVI, Nederlandse Vereniging Incassobureau's waar Intrum Justitia bij aangesloten is.

Echelon

Re: incasso

Ongelezen bericht door Echelon »

Hallo allemaal ik wilde reageren op deze berichten
ten eerste een ieder die schuld maakt dient te betalen
ten tweede mocht u kunnen aan tonen dat deze onterecht is verwijs ik u naar de gedragingen, waar een deurwaarder aan dient tevoldoen deze kan ook worden gevonden op de site van het(KBVGnet)daaruit kunt u na gaan of de sommatie al dan niet terecht kan zijn dan wel de gedragingen van de incasso
dan wel deurwaarder terecht zijn dan wel proportioneel
mocht er fouten gemaakt zijn door een incasso/deurwaarder
kan men er werk van maken wat wel degenlijke gevolgen kan hebben voor zijn praktijk als zijnde deurwaarder

Een klacht indienen
Een klacht kan uitsluitend schriftelijk worden ingediend en moet zijn gericht tegen een gerechtsdeurwaarder of een kandidaat-gerechtsdeurwaarder.Het bij deze gerechtsdeurwaarderswet geregelde tuchtrecht ziet immers op het handelen van individuele gerechtsdeurwaarders

Aders kamer voor gerechtsdeurwaarders
arondissementsrechtbank te amsterdam
kamer voor gerechtsdeurwaarders
postbus 84500 postcode 1080 BN Amsterdam

jboere

Re: incasso

Ongelezen bericht door jboere »

hallo hierbij reageer ik ook even .ik had nog een huur achter stand van 400 euro van de maand junie 2002
en ik betaalde net als altijd netjes en nu betaal ik nog steeds netjes maar ik kreeg een aanmaning van de woning bouw vereninging maar ik heb nog de afspraak voor betaling regeling en dat ging maar zemoet nog steeds een helle boel rep. doen maar daar komen ze niet als je ze belt maar ik bellen maar niet komen ze hadden zelf een deurwaarder flanderijn op mijn dak gestuurt voor die 400 euro er kwamen kostn bij in eens was 400 euro 2400 euro dat is toch boeverij.
en ik moet 200 euro aflossen dat is een beetje gek en ik verdien niet zo gek veel ik hou niks over van de maand
ik kan nog geeneens leuke dingen doen en geen vakantie hebben ik moet hard werken maar ik heb geen plezier en geen vakantie.ook dit jaar niet dus wie weet voor mij een goede oplossing zeg het me u kunt ook een mail sturen naar [email protected] voor reaktie laat het me weten

echelon

Re: incasso

Ongelezen bericht door echelon »

dr jboere deze deurwaarder is niet echt rechtmatig bezig
de handelingen van deze deurwaarder zijn echter strafbaar gesteld, maar een advies bewaar alle betalingen die u heeft gedaan en stuur ze op zorg er voor dat u enkelt en alleen
correspendeerd op papier en zo mogenlijk aangetekend
u bent lang niet de enige met klachten op deze deurwaarders
kantoor

groetjes en succes

Gesloten