LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] garantie

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
wie ?

garantie

Ongelezen bericht door wie ? »

Ik werk in een winkel en moet toegeven dat ik ook niet wist dat garantie ( onder bepaalde voorwaarden ) gewoon doorloopt na de fabrieksgarantie. Zelf verbaas ik me er ook nog steeds over dat fabrikanten niet meer dan 1 a 2 jaar garantie bieden op hun produkten; mijn vermoeden is dat dit waarschijnlijk willekeur is, en nooit wettelijk geregeld is.
Ik denk dat het tijd wordt dat dit ,op zijn minst in Europa,
aangepast gaat worden ten faveure van de consument en de handel, het is toch van de gekke dat je een apparaat koopt
van bv 600 euro en de fabrikant durft (en wil ) hier maar een jaar garantie op geven !! Trouwens als je de onkosten
terugbrengt waar het hoort ( de fabrikant) dan zullen ze er wel voor waken om nog slechte of matige produkten te maken !

eric

Re: garantie

Ongelezen bericht door eric »

Goed idee om dat te doen. Maar het probleem blijft hetzelfde. Want ook nu is er al een wet. Maar bijna geen bedrijf dat zich er (willens/wetens ?) aan houdt.
Al 1 jaar geleden toen ik met dit garantie verhaal in een winkel kwam werden Radar/consumentenbond weggehoond: "Ze kunnen zoveel zeggen op TV.". Dat in meerdere winkels.

Veel interessanter is de vraag hoe klanten dit soort praktijken van winkelketens georganiseerd kunnen aanpakken.
Daar werd in het programma helaas niet verder op in gegaan.

Rudy

Re: garantie

Ongelezen bericht door Rudy »

Oke, maar nu begrijp ik nog steeds niet exact hoe het zit met die garantie. Hoelang mag je garantie claimen en waar vind ik het consumentenrecht simpel beschikbaar in een boekje met liefst veel officiele stempels om indruk te maken op de verkoper.
Eigenlijk zou bij iedere grotere verkoop dit recht achterop de koopbon dienen te worden afgedrukt.

Bern

Re: garantie

Ongelezen bericht door Bern »

Rudy heeft gelijk, ik heb me rot gezocht op deze site om dat recht uit te kunnen printen zodat ik in de toekomst een winkelier met een paar A4 tjes om zijn oren te kunnen slaan.

Paul

Re: garantie

Ongelezen bericht door Paul »

Helaas heb ik ook op deze site niets kunnen vinden over hoeveel jaren ik recht heb op garantie.
Wil U mij dit mailen ? (evt met wet-tekst)
Hier kan ik dan in de winkel mee voor de dag komen, hoop ik en ze mogelijk overtuigen.
Prima onderwerp, complimenten
Groetjes Paul

Jan

Re: garantie

Ongelezen bericht door Jan »

Staat zoiets niet op www.recht.nl ??

jan smolders

Re: garantie

Ongelezen bericht door jan smolders »

zojuist dit mailtje naar radar gestuurd, benieuwd wat ik terughoor:
***********************************************************
beste radarmedewerker.
Zojuist zag ik de (herhaling van de) laatste radaruitzending, waarbij het ging over garantie na het standaard jaar garantie dat de winkelier geeft.
Ok ik weet dat de normale levensduur garantie bestaat. Maar wat is de goedkoopste en makkelijkste oplossing voor als een winkelier die die weet/niet wil weten/wel weet maar denkt aan mijn hoela?
* de rechter?
* geschillencommissie?
* advocaat nodig?
* zijn er boekjes over de makkelijkste weg om je gelijk te krijgen(en over wat de verwachte levensduur per apparaat is)
* is er ooit geprobeerd een minister in de uitzending te krijgen om hier vragen aan te stellen (bijvoorbeeld om deze te vragen het ontduiken van garantie tot een economisch delict te maken zodat je als consument gewoon naar de politie kunt die dan een boete geeft aan de weigerende winkelier en de kostbare/lange weg naar rechter/geschillencommissie kunt vermijden).
Dit zijn enkele punten die ik heb gemist in uw uitzending. Voor de rest: erg goed programma, ga zo door!

Martin

Re: garantie

Ongelezen bericht door Martin »

Ik sluit mij aan bij bovenstaande reacties en ben ook al op zoek geweest naar de econimische levensduur van producten. In de uitzending van Radar wordt voor een wasmachine 8 jaar genomen. (mijn) Miele claimt een gemiddelde levensduur van ruim 20 jaar, maar waar vindt ik de werkelijke economische levensduur van wasmaschines, fotocamera's, computers, auto's !!!

henk

Re: garantie

Ongelezen bericht door henk »

Het blijft een moeilijk thema, die garantie.
Stel, je koopt een duur bankstel, goed merk, bijv. Leolux voor zeg, 10.000 (gulden of euro, whatever). Je mag een zeker gebruiksgenot verwachten gedurende een bepaalde tijd. De garantie die op dit product gegeven wordt zou toch zeker minimaal 10 jaar zijn. Stel, zij geven 5 jaar garantie, dat betekent niet dat ze na 5 jaar vrij uit zouden gaan. Een redelijke oplossing indien er een reparatie nodig is (t.g.v. 'normaal gebruik'!) zou zijn na 7.5 jaar dat zowel de klant als de leverancier ieder 50% van de kosten zullen betalen. Maar wat te doen als de leverancier hieraan geen gehoor geeft? Dan heb je in volgorde:
1. Overleg klant/winkelier, indien geen overeenstemming:
2. Eventuele geschillencommissie (met bindende uitspraak), indien niet aanwezig:
3. Claim > 5000 gulden mogelijkheden via kantonrechter
4. Claim < 5000 gulden (niet-ontvankelijk) dan middels aangetekend schrijven claim neerleggen bij winkelier. Indien geen reactie: werken via deurwaarder en alle bijkomende (buitenrechtelijke) kosten eveneens claimen.
Dit lijkt mij de meest efficiënte werkwijze. Iemand met andere suggesties?

Agnes

Re: garantie

Ongelezen bericht door Agnes »

Je kunt een schrijven over ondeugdelijke producten bestellen bij de consumentenbond.

Nathalie

Re: garantie

Ongelezen bericht door Nathalie »

Goede uitzending! Ik hoop dat er een vervolg komt over de aanpak van dit garantie-probleem. Dit zal echter eerst bij de consument goed bekend moeten worden. En hoe te handelen.

Wat een stunt dat het bijkopen van garantie dus flauwekul is! Collega's van mij hebben na aankoop van bijvoorbeeld een wasmachine een brief ontvangen van de fabrikant Miele zelf, met de eventuele mogelijkheid om bij hun extra jaren
garantie bij te kopen. Mag dit?

Ik heb op de website recht.nl gekeken, maar het gene wat denk ik in de buurt komt is de Wet Toezicht Kedietwezen 1992. Ook omdat de spreker in Radar uitzending het had over dat het wettelijk de regels in 1992 waren vast gelegd..Toch blijft het moeilijk leesbaar...daarom :

Ik hoop dat Radar op deze website een pagina ter beschikking stelt waarop de wettelijke beschijving staat, waarmee de burger aan de verkoper kan laten zien welke werkelijke garantie hij recht op heeft.

Zo kan er een begin gemaakt worden om het recht van de garatie bij aankoop van een product duidelijk uit te dragen.
Alvast hartelijk dank!

Sandra Bezuijen

Re: garantie

Ongelezen bericht door Sandra Bezuijen »

Beste Radar,

Ik heb een probleem met mijn verwarmingsketel die 6 jaar oud is. Nu denkt iedereen, ja 6 jaar is al een aardige tijd. Ik heb echter vanaf het begin problemen met de ketel en heb er ook al diverse reparaties op laten verrichten. Na 1 jaar heb je geen garantie meer, maar wat is nu je recht als de problemen blijven voortduren. Ik heb geprobeerd om via de leverancier van de ketel compensatie te krijgen, maar krijg natuurlijk niets en wordt eigenlijk alleen maar onbehoorlijk behandeld.

Ik zou graag meer over dit onderwerp willen weten en ga ook op de site recht.nl kijken.

R.Bon

Re: garantie

Ongelezen bericht door R.Bon »

Ook ik ging vandaag dus op zoek naar die zogenoemde consumentenwetgeving / garantie.

Helaas kan ik daar niets van vinden.

Wel word ik naar deze site verwezen.

Wie helpt verder?

erik

Re: garantie

Ongelezen bericht door erik »

consumentenrecht
volgens mij het meest belangrijkste onderwerp voor een programma als radar.
maar waar vind ik die gegevens over garantie?
als jullie ze wel hebben graag een mailtje terug.

D. de Klerk

Re: garantie

Ongelezen bericht door D. de Klerk »

Ik heb een vraagje: Als ik een mobiele telefoon koop en hij gaat stuk mag de winkel dan weigeren om hem op te sturen naar de fabrikant voor reparatie en behoor ik nioet meteen een nieuwe te krijgen als het toestel niet door onjuist gebruik defect is geraakt?!

marian plat

Re: garantie

Ongelezen bericht door marian plat »

Beste radar,

ongeveer 2 jaar geleden hebben wij een wasmachine gekocht bij de BCC. Het was een samsung en zoals de vorige mailtjes werd hierop ook maar 1 jaar garantie gegeven. Na ongeveer 1 jaar begon de wasmachine al meer geluid te maken. Dus heb ik de samsung opgebeld en werd er een monteur langsgestuurd en werd de wasmachine "gemaakt". De reparatie koste 75 euro. Na enkele weken maakte de wasmachine weer net zo veel geluid en kwam er dus weer een monteur. De reparatie was gratis maar gaf weer niet. Ongeveer 3weken terug heb ik weer gebeld en weer een afspraak gemaakt die zefde ochtend draaide de wasmachine helemaal in de soep en de was kwam er in stukjes uit. Toen de monteur langs kwam bleek dat er een gat in de trommel zat en dat de pomp kapot was en nog enkelle rubbers moesten worden vernieuwd. De monteur zei dat er geen garantie zat op de reparatie en dat wij waarschijnlijk zelf opdraaien voor de kosten. Mijn vraag is is hier wat aan te doen? En kunnen wij de kapotte kleren verhalen op de verzekering? Wij wachten nu al meer dan 3 weken en hebben nog niets gehoord. groeten Marian Plat

m.j.huys

Re: garantie

Ongelezen bericht door m.j.huys »

televisie gekocht bij mediamarkt na 16 maanden kapot toen ik kwam praten over garantie werd ik keihard uitgelachen waar kan ik nu nog terecht?
wie kan mij hierbij helpen?

jeroen verrier

Re: garantie

Ongelezen bericht door jeroen verrier »

Ik kocht bij Correct (r'dam)een dure t.v. f2500. Na twee jaar ging de beelbuis defect. Na coulance regeling van Philips kreeg ik voor f500 een nieuwe beeldbuis. Is dit wel "correct".

Koen Overbeek

Re: garantie

Ongelezen bericht door Koen Overbeek »

Hier een reactie vanuit de andere kant van de toonbank.
Als ik het hele verhaal mag samenvatten, kan een fabrikant dus aanprutsen en ondegelijke producten op de mark zetten want de winkelier betaald toch wel de kosten. Ook ben ik van mening dat de vragen die zijn gesteld een beetje incompleet zijn. Er word niet vermeld waardoor het apparaat stuk is. Het toestel kan gevallen zijn, er kan niet correct mee omgegaan zijn, oneigenlijk gebruik, bv niet oplaadbare batterijen in een toestel stoppen, waar uitsluitend oplaadbare batterijen in moeten.
Ik weet niet of het bekend is maar de levensduur van een elektronisch apparaat is gesteld op 3 tot 5 jaar. Daarbij wil het gros van de consumenten na 2 jaar een nieuw toestel en gooit het oude gewoon weg.
Wat mij opvalt is dat de consument op dit moment denkt dat een winkelier klakkeloos apparatuur omruild, terwijl er ook iets is als een reparatie afdeling. Er zijn apparaten die kunnen worden gerepareed, dan moet de consument de winkelier ook de kans geven om het te laten repareren. En de consument van tegenwoordig eist vrijwel direct een nieuw toestel.
Het gene wat mij als verkoper het meest opbreekt is de brutaliteit en de bedreigingen die een klant uit richting verkoper. Ik kan dan ook begrijpen dat als er een klant binnenkomt met de mededeling ik MOET een nieuw toestel en als ik dat niet krijg dan gooi ik het oude toestel wel naar je hoofd, of door de ruit, dat de verkoper dan de service en garantie kraan heel snel dicht draait.
Ik denk dat er ook eens een onderzoek moet komen naar het gedrag van klanten, want service en garantie geven en ontvangen is 1, maar een respect en begrip richting verkoper is 2 en soms heel ver te zoeken.
Met vriendelijke groet
Koen

Cees Boschman

Re: garantie

Ongelezen bericht door Cees Boschman »

Lees mijn bericht bij het andere garantie ondewerp!

Gesloten