LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] de fantastische wetgeving

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Jasper van Greuningen

de fantastische wetgeving

Ongelezen bericht door Jasper van Greuningen »

Ik zal het een beetje kort houden.
In januari 2001 was een een v/d gelukkigen die een parkeerbon had gekregen. Overigens zeer vreemd want ik had een kaartje, en die was aanwezig.
De reden van de parkeerboete luidde: "Parkeerautomaat niet in werking"
Als omschrijving van mijn auto werd gezet: "blauw". Ik zal gelijk maar verklappen, mijn auto is zwart. Dus wat doe je als een bonnetje hebt? Juist, je gaat bezwaar indienen.

1 Maand na mijn bezwaarschrift krijg in een brief dat mijn bezwaarschrift in behandeling wordt genomen, maar dat ik wel alvast de heffing(a fl.87,-) dien te betalen. Mocht ik het aan het juiste eind hebben wordt het bedrag teruggestort.

Na een periode van zo'n 6 maanden had ik nog geen reactie meer gekregen. Ik besloot even te bellen hoe het met mijn bezwaarschrift staat. Het eerste argument dat ik kreeg was dat er een wettelijk toegestaane tijd is van 2 jaar (!!)Ik zei dat het me niet ging om hoelang ze erover mogen doen, maar hoe het ervoor staat. Na 4x doorverbinden was het antwoord dat ze er volgende maand aan zouden beginnen.

Nu 4 maanden later heb ik eindelijk antwoord.... en wat voor een. In de brief wordt amper vewezen naar mijn argumenten en staat er aan het eind dat mijn bezwaar is AFGEWEZEN. Mocht ik tegen deze uitspraak in hoger beroep willen gaan, dan kan dat, echter kost me wel 29 EURO aan de griffier.

Een beetje verontwaardigd over de brief besloot ik maar te bellen waarom ik zo'n standaard brief krijg en het vermoeden heb dat er niet naar mijn argumenten is gekeken. In de brief stond nl. dat de controleur altijd zorgvuldig kijkt en het aan het juiste eind heeft; maar mijns inzien is het meer dan begrijpelijk dat als je de kleur van m'n auto al niet goed hebt,je best het kaartje over hoofd gezien kan hebben.

Toen werd het me tijdens het telefoongesprek allemaal duidelijk. De beste man vertelde dat hij een flinke achterstand had en dus zich verontschuldigde voor het lange wachten. (geeft niet). Vervolgens vertelde hij dat hij altijd alle bezwaarschriften afwijst... (??) Maar waarom kunnen we dan bezwaar indienen? Dus samengevat:
-Ik krijg een boete en dien bezwaar in
-Ik betaal inmiddels alvast de boete a 87,-
-Mijn bezwaar wordt na 1 jaar afgewezen(wat standaard is!!)
-Ik kan 29 EURO betalen aan de griffier als ik tegen het hiervoor genoemde afwijzing in hoger beroep wil gaan.
(is dit geen CHANTAGE?)
KORTOM: ze verdienen altijd 29 EURO, en vaak meer, want wie gaat dan nog voor zo'n bedrag in hogerberoep.....

Ik had al een beeld over ambtenaren en overheid, ik kan u vertellen, het is er niet beter op geworden.

Een 87,- opgelichte burger,
gegroet
Jasper

André Pool

Re: de fantastische wetgeving

Ongelezen bericht door André Pool »

Jasper,

Je verhaal maakt mij bijzonder kwaad. Zoiets kan natuurlijk helemaal niet. Ik weet niet of je het kaartje nog hebt want dat zou de zaak behoorlijk eenvoudiger maken. Of heb je misschien nog getuigen die kunnen verklaren dat je een kaartje had? Is het kenteken wel juist? Ook weet ik niet of de boete van Justitie of van de gemeente afkomstig is.
Je spreekt over de wetgeving maar het gaat hier om een domme ambtenaar die uit gemakzucht misbruik maakt van zijn positie. Overigens komt een dergelijk gedrag in alle grote bedrijven voor en is zeker niet typisch voor ambtenaren. Toevallig ben ik zelf ambtenaar maar ook burger en ik had in dit geval absoluut niet betaald en ze de reden daarvan schriftelijk gemeld.
Mijn advies is nu om even een brief te sturen naar de directie met de uitleg (met eventueel een kopie van het kaartje). Wanneer ik jouw briefje zou ontvangen zou ik ik je een excuus brief sturen, het geld met rente retourneren en je een bloemetje sturen voor het ongemak.
Ik kan me dood ergeren aan ambtenaren die een houding hebben alsof ze niet bang zijn dat je naar de concurent gaat.
Ga niet naar de balie of bel niet gewoon op maar zoek het even hogerop en het kan niet anders dan dat de zaak gecorrigeerd wordt. Dat is althans mijn ervaring als burger met dit soort zaken.

Veel succes,
André Pool

henk

Re: de fantastische wetgeving

Ongelezen bericht door henk »

Het geld dat je aan de griffier betaalt, gaat naar de rechtbank en niet naar de politie. Als je de zaak wint, krijg je dat geld terug.
Overigens vraag ik me af of je deze zaak wel wint, aangezien je blijkbaar niet ageert tegen de reden van de boete. Je mikt het op een vormfout. Ik neem aan dat het kenteken wel juist was genoteerd...

Gast

Re: de fantastische wetgeving

Ongelezen bericht door Gast »

in veel oost-europese landen geef je gewoon de agent wat.
voordeel is, dat je dan tenminste nog weet wat er met je geld gebeurt.

Gesloten