LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ingangsdatum garantie

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
Jacco

ingangsdatum garantie

Ongelezen bericht door Jacco »

Ik heb eind 2000 een philips monitor gekocht bij IT's. Nu is hij kapot en heb ik er drie jaar garantie op. Nu geldt in het algemeen dat de garantie ingaat op de aankoopdatum. Nu blijkt achteraf dat het een monitor is die begin '98 uit fabriek is gekomen. Philips weigert nu aan haar garantieverplichting te voldoen. Wie is er nu aansprakelijk: Philips of IT's???

anoniem

Re: ingangsdatum garantie

Ongelezen bericht door anoniem »

Simpel, een verkoper heeft jou 3 garantie beloofd. Dat moet hij waarmaken. Anders had de verkoper expliciet moeten meedelen dat de garantie in ging bij af fabriek. IT's moet bij Philips claimen.

Jacco

Re: ingangsdatum garantie

Ongelezen bericht door Jacco »

De garantie van It's was 1 jaar. De fabrieksgarantie van Philips is 3 jaar. Philips wil geen garantie meer geven omdat de monitor volgens hen te lang bij it's heeft gestaan. IT's wil totaal niet meewerken. Hoe kan ik dit nu het beste aanpakken???

Jacco Visser

Re: ingangsdatum garantie

Ongelezen bericht door Jacco Visser »

Die klootzakken (IT's & Philips) werken nog steeds niet erg mee. Weet iemand een oplossing?

Frits

Re: ingangsdatum garantie

Ongelezen bericht door Frits »

Dag Jacco,

ben reeds een aantal jaren werkzaam bij een groot ICT bedrijf. Wij houden de verkoopdatum aan als ingangsdatum voor de garantie. Misschien toch proberen dit bij Philips te claimen, denk namelijk dat je bij de winkel geen succes zult hebben.

groet,

Frits

Philippe

Re: ingangsdatum garantie

Ongelezen bericht door Philippe »

Jij hebt de monitor bij It's gekocht, en bent dus met hun de overeenkomst aangegaan. Als It's jou 1 jaar garantie heeft geboden en die termijn is om kun je daar dus geen aanspraak meer op maken. De Philips garantie staat volledig los van de It's garantie, dus als je buiten je ene jaar It's garantie nog aanspraak wil maken op de Philips garantie dien je dit rechtstreeks met Philips te doen. Het is logisch dat de Philips garantie ingaat op het moment dat zij de monitor aan de tussenhandel hebben verkocht. Als dit dus ondertussen ook alweer een aantal jaren geleden is heb je dus ook geen aanspraak meer op de Philips garantie. Anders is het als de It's verkoper tegen jou zou hebben gezegd dat Philips 3 jaar garantie geeft op hun monitoren, en dat je dus buiten 1 jaar It's garantie ook nog eens 2 jaar van de Philips garantie gebruik zou kunnen maken. In dat geval heeft hij je verkeerd voorgelicht en kun je op basis daarvan je claim bij hem neerleggen... maar ja, toon zoiets maar eens aan. Je beste kans ik denk ik om je te herroepen op het redelijkheidsprincipe, oftewel een monitor gaat redelijkerwijs langer mee dan 1 jaar (ongeveer 5-6 jaar lijkt me normaal), dus stel hij gaat na 2 jaar kapot dan mag een verkoper zich niet schuilen achter de garantietermijn en dient dan in ieder geval een deel van de kosten op zich te nemen. Dit is wettelijk geregeld, maar dan moet je er dus wel mee naar de rechter stappen wat natuurlijk ook altijd de nodige kosten meebrengt.

vrijdagmiddag

Re: ingangsdatum garantie

Ongelezen bericht door vrijdagmiddag »

Dit laatste mijn beste Phillipe is dus niet waar, als ze uiteindelijk niet akkoord met het redelijkheidsprincipe dan pas ga je naar de rechter, als dit laatste al de moeite waard is. Het kan ook niet zo zijn dat IT's maar 1 jaar garantie geeft en vervolgens zelf voor drie jaar geld opstrijkt. Jacco je zult je klacht toch bij IT's aanhangig moeten maken daar hun de verkopende partij zijn. succes en veel wijsheid en een lange adem toegewenst. Misschien biedt een rechtsbijstand verzekering uitkomst.

Gesloten