Borstimplantaten

Praat mee over de uitzendingen van Zorg.nu

Borstimplantaten

Berichtdoor Zorg.nu » 07 nov 2016 11:04

Nog steeds wordt tegen vrouwen gezegd dat siliconen borstimplantaten veilig zijn. De Inspectie voor de Gezondheidszorg heeft het RIVM opdracht gegeven om onderzoek te doen naar de technische dossiers van fabrikanten van borstimplantaten in Nederland. En de resultaten zijn schokkend: 10 van de 10 dossiers vertonen gebreken.

Bij twee fabrikanten blijkt zelfs dat er andere siliconen zijn aangetroffen dan dat de fabrikant beweert. En het toezicht? Dat faalt. Met alle gevolgen van dien.

Dinsdag 8 november in Zorg.nu, 21.25 uur, bij AVROTROS op NPO 1 (Bekijk de uitzending terug: http://zorgnu.avrotros.nl/uitzendingen/ ... plantaten/).

UPDATE 21 februari 2017: Het RIVM start een onderzoek naar klachten rondom borstimplantaten. Het doel van het onderzoek is een beter beeld te krijgen van de verschillende soorten klachten die vrouwen ervaren. Zowel vrouwen die om cosmetische reden borstimplantaten hebben laten plaatsen als vrouwen die dat lieten doen vanwege een borstreconstructie kunnen deelnemen. Vrouwen hebben tot en met 21 maart de tijd om de online vragenlijst in te vullen.

Lees hier meer: http://zorgnu.avrotros.nl/nieuws/detail/onderzoek-gestart-naar-klachten-borstimplantaten/
Zorg.nuverified

Re: Borstimplantaten

Berichtdoor Petraisbezorgd » 09 nov 2016 21:26

Ik denk er al langer over om mijn borstimplantaten te laten verwijderen. Na de uitzending van gisteren wil ik het zeker. Ik wil dit echter niet bij een kliniek laten doen of door een plastisch chirurg, die ook nog steeds vrouwen die zelfde implantaten aanraden. Waar kan ik dit dan laten doen en wordt deze operatie vergoed? Moet het op verwijzing van de huisarts? Ik hoop dat iemand antwoord heeft op mijn vragen
Petraisbezorgd

Berichtdoor Polandsyndroom » 09 nov 2016 22:05

Als kind groeide ik scheef. Ik zwom in het ziekenhuis om mijn spieren sterker te maken. In de pubertijd begon mijn rechterborst zich te ontwikkelen, de linker bleef ver achter. Na een lange zoektocht kwamen we erachter dat ik het Poland syndroom heb. Mijn rechter borstspier ontbreekt, waardoor ik aan de linkerkant geen borstontwikkeling heb (en geen oksel en mijn linkerhand is veel kleiner)
Vanaf mijn 15e jaar ben ik 8 keer geopereerd aan mn borsten. Ik heb prothesen gehad, borstverkleiningen, spieren vanuit mn rug gekliefd en naar voren geplaatst, etc. Alle operaties werden altijd vergoed.

Een jaar of 13 geleden is de laatste operatie uitgevoerd. Ik kreeg de laatste tijd wat meer klachten en na 2 zwangerschappen en het ouder worden, zagen mn borsten er toch wat anders uit. Ik ben naar mn huisarts gegaan voor een verwijzing naar de plastisch chirurg.
Eerst is er een echo gemaakt en een scan, waarna ik bij de PC kwam. Er was silicone buiten de prothese ie op de scan te zien (de arts kon dit niet duidden) en mn prothese voelde behoorlijk hard aan. Reden voor een operatie. Ik heb 2 uur bij haar gezeten en alles besproken. Daarna ging het mis. Ik moest mn verzekering vragen om de kosten te vergoeden. Ik kreeg een afwijzing. Het ziekenhuis stuurde een bezwaarschrift, zij kregen een afwijzing. Ik stuurde nog een bezwaarschrift, maar kreeg weer een afwijzing.
Er zijn 5 gradaties in hardheid van de protheses, ik val onder 4, net niet genoeg voor een operatie.
Als reden geven ze aan dat ik niet voldoe aan de criteria, heb geen borstkanker en ben niet verminkt, dus wordt mn operatie niet vergoed.
Ik kan een operatie niet betalen en heb het gevoel nu 2 tijdbommen in mijn lijf te hebben... ik ben moedeloos, boos en verdrietig. Ik heb een aangeboren afwijking, heb al problemen genoeg ondervonden aan dat syndroom en nu laten ze me zitten met de ellende...
Na het zien van deze uitzending ben ik gesterkt in mijn mening dat ik een groot risico loop, mede door het onderzoek door...
Gebleken is dat vrijwel iedere prothese lekt, verondersteld wordt dat er tal van lichamelijke en psychische klachten veroorzaakt worden door silicone protheses.
Bijgaand probleem is dat ik reeds jaren kamp met psychische problemen, waarmee ik me tevergeefs bij diverse instanties heb gemeld, mogelijk is er sprake van een oorzakelijk verband.
Polandsyndroom

Berichtdoor Wiggerina » 10 nov 2016 09:22

Waarom worden ze bij pijn en last niet vergoed om ze te verwijderen, ook al wil ik geen nieuwe meer?
Wiggerina

Berichtdoor suzisoke » 10 nov 2016 10:10

Na het zien van deze uitzending wil ik heel graag mijn borstimplantaat laten verwijderen. Ik ben 38 jaar, vanwege ongelijke borsten cup à en e op mijn 19e voor het eerst een implantaat, in 2007 kreeg ik een vervangende implantaat. Inmiddels zit ik opnieuw thuis vanwege een burn-out, tenminste dat zegt men. Mijn klachten zijn oververmoeid, slechte concentratie, droge mond en rugpijn. onlangs bij de huisarts geweest voor cyste in mijn borst hierop kreeg ik een mammografie en echo, wat betreft vragen over siliconen een lacherige reactie van huisarts.....hoe moet ik dit aanpakken? Speel al enige tijd met het idee om bij de volgende vervanging de silicoon weg te laten, nu weet ik het zeker.
suzisoke

Berichtdoor Wiggerina » 10 nov 2016 10:28

Zou fijn zijn als het vergoed zou worden om ze te verwijderen. De zorgverzekeringen willen dat nog niet betalen terwijl sommige er heel veel last van hebben zoals ik. Druk op de borst en bang dat het het hart is. Alles voelt beurs.
Wiggerina

Berichtdoor Myrna » 12 nov 2016 15:05

Hallo,
in 1978 heb ik borstimplantaten laten plaatsen. Na een jaar of 3 bleek er verschil in grootte op te treden.Na bezoek aan de chirurg was er niets aan de hand? Werden steeds harder en gingen flink zeer doen.Ben 5 jaar bezig geweest om ze te laten verwijderen.Toen dat eindelijk gebeurt was bleek dat er 1 helemaal leeg was. Mijn lichaam is volledig ondermijnt door die troep.Ben nu 65 heb veel klachten die volgens die artsen niet zouden komen van de siliconen in mijn lijf.Nou ik ben ervan overtuigd dat mijn klachten die al jaren bestaan wel degenlijk hierdoor komen.Heb mij toen ook aangesloten bij een vereniging die hier wat aan zou doen.Nooit iets geworden,maar heb het lijf van een 80 jarige en flink artrose! Inmiddels ook al 3 x knieprotheses gehad. 1x halve knie die inmiddels is vervangen door een hele en de linkerknie is 2 jaar terug vervangen. Heel veel rugpijn en kromme handen. Iedere dag pijn !
Nooit laten zetten dames, ik voelde me heerlijk,hoor want was zo plat als een dubbeltje en nu dus weer maar de ellende weegt niet op tegen grotere borsten !
Myrna

Berichtdoor Petraisbezorgd » 13 nov 2016 12:45

Kan iemand mij een goed en vertrouwd adres geven waar ik mijn implantaten kan laten verwijderen? Kan dit ook in een gewoon ziekenhuis?
Petraisbezorgd

Berichtdoor carolien1983 » 15 nov 2016 22:51

"Dit komt allemaal door die borstvergroting," herhaalde mijn moeder na iedere aanval. Ik verklaarde haar voor gek. In 2002 heb ik mijn borsten vergroot bij de Bergman Clinics. Ik was gezond, fit en had een goed geheugen. Ineens begon ik mijn dagelijkse bezigheden te vergeten. Ik vergat afspraken, herkende geen vrienden en zo nog veel meer. Op een dag staarde ik voor me uit en beet mijn hele lippen stuk. Dit herhaalt zich, dagelijks, wekelijks, maandelijks in aanvallen. Helaas ook tijdens autorijden. Alle littekens zijn zichtbaar, ik word er tot op heden dagelijks mee geconfronteerd.

Ik begreep niet waar deze gezondheidsstoornis vandaan kwam. Meerdere mri scans gedaan, EEG-onderzoek na slaapdeprivatie, medicijnen slikken. Niets helpt. Had mijn moeder al die tijd gelijk?

Ik ben in 2015 naar de plastisch chirurg Dr. de Blecourt op consult gegaan om erover te praten. “Waar kan ik u mee helpen,” vroeg Dr. de Blecourt bij aanvang van mijn consult. Ik verwees naar mijn brief die ik een week ervoor ter voorbereiding van het consult had verzonden. Deze had hij kennelijk niet gelezen. Ik stelde voor om de brief door te nemen. “Ga je mij de les voorlezen. Ik bepaal zelf wat ik doe,” antwoordde De Blecourt op defensieve wijze.
Ik legde mijn probleem uit waarop nonchalant met armen achter het hoofd gebogen werd gereageerd: “Ik heb daar nog nooit van gehoord. Er zijn zelden problemen na een operatie.” De problemen die zich 'weleens' hebben voorgedaan wilde de arts niet bespreken. “Dat is vakliteratuur van plastische chirurgie. Daar kom jij niet bij.”

Meerdere artsen die ik heb gesproken betreft mijn probleem verwezen naar het ASIA-syndroom. “Ik heb daar nog nooit van gehoord," zei de Blecourt kortaf. Ik voelde tijdens mijn consult totaal geen empathie van de arts. Mijn doel is om samen oplossingsgericht te praten over mijn problemen. Hij is een ervaren chirurg die mij heeft geopereerd. Mijn keus is om de implantaten te verwijderen. “Ik zou er goed over nadenken want je zult er niet beter door worden,” zei Dr. de Blecourt op pessimistische wijze. Toen ik vroeg naar een datum voor mijn operatie werd ik doorverwezen naar het ziekenhuis: “Daar heb je kans op een vergoeding.” Ik voelde me weggejaagd. Mijn partner die naast me zat voelde exact hetzelfde. De arts heeft macht en is niet bang dat te tonen. Op dit moment ben ik ten einde raad.
carolien1983

Berichtdoor Trudy » 16 nov 2016 00:04

Ik heb al ruim 30 jaar dezelfde borstimplantaten. Ze zijn keihard en geven stekende pijn. Bij het bevolkingsonderzoek naar borstkanker heb ik de foto van mijn borsten gezien waarop meer implantaat dan eigen weefsel te zien was. Mij is geadviseerd om hier naar te laten kijken. De stap om naar een goede plastisch chirurg te gaan, is voor mij best nog groot. Wie neemt mij serieus? Hoewel ik deze keiharde implantaten graag zou laten verwijderen. Maar dan??? Wat blijft er daarna nog over???
Trudy

Volgende

Keer terug naar Uitzendingen