Forum

Revalideren na hersenletsel

Praat mee over de uitzendingen van Zorg.nu

Revalideren na hersenletsel

Berichtdoor Zorg.nu » 28 jan 2019 18:28

Onze hersenen sturen ons hele lichaam aan, maar zijn erg kwetsbaar. Bij dieren zijn de hersenen vaak beschermd, naar bij mensen komen klappen vol binnen. Zelfs een simpele hersenschudding na een val van een klimrek of een botsing op het voetbalveld kan grote gevolgen hebben voor je gezondheid. En dat gaat veel verder dan je denkt.

Bekijk de hele uitzending: https://zorgnu.avrotros.nl/uitzending/29-01-2019/
Zorg.nuverified

Re: Revalideren na hersenletsel

Berichtdoor Jufdiana12 » 29 jan 2019 23:48

Wie heeft er goede ervaringen met revalidatie van pcs in Nederland? En zo ja, waar/tips?
Jufdiana12

Berichtdoor Jufdiana12 » 30 jan 2019 00:13

Het gaat om iemand van rond de 60.
Jufdiana12

Berichtdoor st_hersenschudding » 30 jan 2019 20:25

Hallo Diana, we adviseren je bij je eigen (huis)arts advies te vragen hierover, die is bekend met de revalidatie mogelijkheden en kan je zonodig doorverwijzen. Op de website van Stichting Hersenschudding kun je ook meer informatie vinden over allerlei mogelijkheden op gebied van revalidatie en therapie. Ook kun je er informatie vinden over allerlei lotgenoten groepen als je op zoek bent naar ervaringen van anderen (bij jou in de buurt). Heel veel sterkte en succes!
st_hersenschudding

Berichtdoor Ndb » 30 jan 2019 22:16

4 maanden geleden had ik een herseninfarct, na een korte ziekenhuis opname werd ik naar huis gestuurd met het advies om thuis fysiotherapie in te schakelen. Verder had ik geen begeleiding of ondersteuning, later heb ik zelf logopedie ingeschakeld en leer(de) ik wat ik wel en niet kan, wanneer dat is (moe of fit) signalen van mijn lijf als het genoeg is en wat er gebeurd als ik veel te ver over de grens ga.
Omdat ik geen deskundige vraagbaak heb, blijf ik experimenteren met mijn eigen revalidatie traject. Ik had last van geluid, licht, flitsen van licht, veel mensen, geroezemoes in een hal, veel beweging om mij heen. In plaats van te vermijden van deze triggers, zoek ik ze op om zo te oefenen. Ik probeer mijn hersenen om te leren niet alles te laten absorberen van impulsen en een schifting te leren van de overprikkelende impulsen. Intussen kan ik weer op plaatsen komen waar veel mensen zijn ( ik raakte eerst in paniek om mij er tussen te mengen, iets wat ik nooit eerder had gehad) en in een grote ruimte met veel geroezemoes. Ik hoor van lotgenoten en anderen om mij heen dat ik juist rust moet nemen en ontspanningsoefeningen moet doen. Zijn er meer NAH lotgenoten die voor zichzelf een revalidatie traject in elkaar gezet hebben en ervaring hebben met het opzoeken van triggers om zo te wennen en minder overprikkelingsignalen te ervaren?
Ndb

Berichtdoor Brinkie9408 » 31 jan 2019 00:44

17 jaar geleden heb ik een ongeluk gehad, hierdoor een flinke hersenkneusing gekregen... Toen was ik 7 jaar oud. Deze aflevering was erg emotioneel voor mij om te zien. In Nederland is de begeleiding voor jongeren met NAH naar mijn eigen ervaring erg minimaal.

Nu na 5 jaar begeleid wonen heb ik eindelijk een eigen woning. Van 18 tot 21 was ik onder begeleiding op een jongere groep waar meerderheid onder de 16 jaar zat, zat er niet op mijn plek. Van 21 tot 23 heb ik op een wat meer zelfstandige woongroep gezeten, maar ik was de jongste. De persoon die na mij was 35 en daarna ga je al gauw naar 50+.

Speciaal onderwijs heeft ook vaak te weinig kennis naar mensen met NAH. Door mijn beperking wilt het ROC en andere onderwijs instanties geen onderwijs biedem (Ook REA wilt dit niet omdat ik volledig ben afgekeurd, maar het gaat niet om het kunnen werken in mijn geval ik wil gewoon leren.)

Niemand ziet aan mij dat ik NAH heb en als iemand iets op zou vallen aan mij denken ze vaak aan ADD of Autisme.

Maar deze aflevering was zeker mooi om te zien, dat er nu een oplossing is voor andere, ofja oplossing, betere begeleiding.

Ondanks alles ben ik blij met waar ik nu ben en wat ik nog allemaal kan. Ik heb altijd gehoopt dat andere beter begeleiding/revalidatie krijgen dat ik heb gehad in mijn beleving.
Brinkie9408

Keer terug naar Uitzendingen