LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] leermomentjes voor de leken op dit forum

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
Jean

leermomentjes voor de leken op dit forum

Ongelezen bericht door Jean »

Financiële Planning & Estate Planning

Financiële planning is een verzamelnaam voor alles wat te maken heeft met vermogens beheer, uw pensioenregeling en uw gewenste bestedingsruimte. Ook uw totale belastingdruk speelt daarbij een belangrijke rol.

In begrijpelijk taal: Waar sta ik financieel, Waar wil ik naar toe en hoe ga ik dat traject vormgeven? Estate planning is een uit de Verenigde Staten overgewaaid begrip en feitelijk een onderdeel van uw Financiële Planning. Estate is engels voor Nalatenschap.
Estate Planning is dus niet meer dan het plannen van de overgang en instandhouding van uw vermogen en alles wat daarbij juridisch en fiscaal komt kijken. U krijgt te maken met Schenkingsrecht, Erfrecht, Huwelijksvermogensrecht en Fiscaalrecht.

Om het allemaal een beetje tastbaar te maken illustreren we dit met een voorbeeld (tarieven 2002) uit de praktijk??.

Een vader met 1 kind bezit een vermogen van ? 300.000,-. Hij wil gedurende een periode van 3 jaar, elk jaar ? 50.000,- schenken. Over ? 50.000,- schenking is het kind ? 3.320,- schenkingsrecht verschuldigd. Dat betekent totaal na 3 jaar ? 9.960,-.

Zou vader zonder geschonken te hebben zijn overleden, dan betaalt het kind successierecht over ? 300.000,- en dat is ? 46.004,-. Na de gedane schenkingen bedraagt de nalatenschap ? 150.000,- waarover een successierecht verschuldigd is van ? 17.901,-.

Zonder schenkingen betaalt het kind dus ? 46.004,-. Met de schenkingen betaalt het kind totaal ? 9.960,- + ? 17.901,- = ? 27.861,-.
Voordeel ? 18.143,-.

Jan-Willem

Re: leermomentjes voor de leken op dit forum

Ongelezen bericht door Jan-Willem »

Jean

Ik zou het je wel willen uitleggen maar er komt net een klant binnen. Misschien dat je deze vraag beter aan Sara voor kan leggen ?

Groet,

J-W.

Jan-Willem

Re: leermomentjes voor de leken op dit forum

Ongelezen bericht door Jan-Willem »

Jean,

De klant is net weg,wat is er nou niet duidelijk?

Sjaak

Re: leermomentjes voor de leken op dit forum

Ongelezen bericht door Sjaak »

Jean,

Wanneer geef je antwoord ?

Sjaak en Nel

Gesloten