LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Toyota Yaris is een wereldauto!

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Wim

Toyota Yaris is een wereldauto!

Ongelezen bericht door Wim »

Jammer hoor, die negatieve publiciteit over de Yaris en de Yaris Verso. Maar uit de uitzendingen van Radar begreep ik dat de klachten over een hoog gebruik eigenlijk betrekking hebben op de Yaris Verso en niet op de gewone Yaris. Daarom wil ik graag een lans breken voor de gewone Yaris, omdat het lijkt alsof er opeens niets meer deugt aan de auto. Want is de aanduiding van de boordcomputer maatgevend voor het plezier dat je aan een auto kunt beleven? Natuurlijk is het jammer dat de indicatie van de boardcomputer niet precies met de werkelijkheid overeenkomt. Maar laten we eerlijk zijn; wat verwacht je eigenlijk van een auto in de prijsklasse van 25.000 tot 30.000 gulden (in het geval van de gewone Yaris) die standaard met zo'n leuke boardcomputer wordt uitgerust. Het is toch prachtig dat het apparaatje laat zien hoe zuinig je rijdt? De waarde van die informatie moet je wel met een korreltje zout nemen, maar de display geeft je een leuke leidraad als je probeert om vandaag nog zuiniger te rijden dan gisteren en eergisteren. Leuk ook om te zien dat het mij soms lukt op een rit van 25 km de verbruiksmeter op 1:20 te krijgen. Als mijn vrouw zo zuinig mogelijk rijdt, dan staat de meter op 1:17,5. Grappig toch om te zien dat zuinig rijgedrag kennelijk heel verschillend kan zijn. Dat de auto meer gebruikt dan de display aangeeft, daaraan til ik niet zo zwaar. Maar wij rijden de Yaris dan ook als tweede auto en leggen hiermee per jaar maar 6.000 kilometer af. Als je zo weinig rijdt dan is het verbruik relatief minder belangrijk, dus heb ik makkelijk praten. Wij zijn uitermate tevreden over de Yaris; over zijn fijne zitpositie, zijn goede weggedrag, de fantastische airconditioning (die ook niet echt meehelpt aan zuinig rijden) zijn prachtige dashboard en over de kwaliteit en zorg waarmee de auto in elkaar is gezet.
Wij hebben onze twee jaar oude Yaris 1.0 Linea Sol onlangs met pijn in het hart verkocht. Maar er komt gelukkig een nieuwe; in januari een nieuwe Yaris Sol met 1.3 liter motor. En misschien rijdt die nog wel zuiniger dan onze vorige, want de 1.0 liter moest erg hard werken met ingeschakelde airco.

Wat de onderhoudskosten betreft, werden wij op een gegeven moment wel onaangenaam verrast door de verhoogde tarieven. Omdat Toyota heel duidelijk stelt dat je de eerste drie jaar precies weet waar je aan toe bent, valt aan de eerder opgegeven kosten in mijn optiek niet te tornen. Onze dealer was het met ons standpunt eens en heeft ons de oorspronkelijke prijs voor de onderhoudsbeurt berekend. Prima geregeld dus!

Wie een fijne auto zoekt die je dagelijks aangenaam blijft verrassen, kan ik aanraden een Yaris te kopen. Erg veel auto voor je geld en heel betrouwbaar!!

Gesloten