LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] afwachten of?

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
Sjeesje

afwachten of?

Ongelezen bericht door Sjeesje »

Ik heb in december 2000 ook voor de wintverdriedubbelaar getekend en was toen 17 jaar.
In december van dit jaar loopt mijn contract af en houd een schuld over van ruim 15000 euro.
Heb net als vele anderen van Dexia het aanbod gekregen en ben daar niet op ingegeaan.
Heb toen de volgende brief naar Dexia gestuurd :

Geachte heer/mevrouw,

Bovenstaand contract is volgens mijn informatie niet geldig, daar ik op de datum van overeenkomst minderjarig was.
Dit is wettelijk alleen toegestaan met toestemming van de rechter, zelfs als een ouder heeft meeondertekend.
Daar er geen toestemming is verleend door een rechter, dient deze overeenkomst met onmiddellijke ingang opgeheven te worden.
Ik verzoek u dan ook om alle reeds betaalde maandtermijnen inclusief wettelijke rente over te maken op mijn bankrekening die reeds bij u bekend is.
Indien u hierop onverhoopt negatief mocht reageren, zal ik mij beraden om een klacht in te dienen bij het DSI.
In afwachting van uw antwoord.


Daar reageerden ze op en deelden mijn mening niet.
Nu heb ik het tweede aanbod van Dexia ontvangen en ben zeker niet van plan om daarop in te gaan.

Maar nu zit ik met een vraag:

Moet ik afwachten tot mijn contract afloopt en dan maar kijken wat er gebeurd of ze met brieven blijven bestoken ?
Inmiddels weet ik ook niet meer wat ik moet sturen.

Zijn er meer mensen die in deze situatie zitten ?

Hoor graag van jullie.

Groeten,

Sjeesje

PS> zit ook bij stichting leaseverlies

pieter

Re: afwachten of?

Ongelezen bericht door pieter »

Gewoon brieven blijven sturen!!!
Totdat ze er genoeg van hebben.

Succes verder

pieter

appie

Re: afwachten of?

Ongelezen bericht door appie »

je was 17 jaar dan ben je midderjarig en geld je contrakt niiet. is al voor de rechter geweest die jongen was ook 17 jaar gr appie

Sjeesje

Re: afwachten of?

Ongelezen bericht door Sjeesje »

Appie,

Als dat al voor de rechter is geweest waarom moet ik en nog vele anderen die toen 17 jaar waren nog betalen??

Tamara

Re: afwachten of?

Ongelezen bericht door Tamara »

Ze kunnen je niets maken. Ze moeten wachten tot de rechtszaken zijn afgelopen, tot dan kunnen ze niets dan aanmaningen versturen enzo, maar verder niets. Ze proberen natuurlijk zoveel mogelijk mensen te laten betalen. Niet bang zijn, in jouw geval is dit contract niet rechtsgeldig, jij was tenslotte minderjarig. Als je wel betaald, hebben zij het geld binnen en jij bent dan zoiezo je geld kwijt, want als Dexia de zaak verliest gaan ze failliet. Niet betalen, laat ze maar. Laat weten dat je het op jouw gronden niet eens bent en dat je de rechtszaken afwacht.
gr. Tamara

Pieter

Re: afwachten of?

Ongelezen bericht door Pieter »

Beste Appie,

Weet je ook toevallig het rolnummer van de rechtzaak? (of hoe het ook mag heten)
Dan kan Sjeesje daarna verwijzen om het contract te ontbinden.

Mvg Pieter
(Hezemans)

Sara Etty

Re: afwachten of?

Ongelezen bericht door Sara Etty »

Ja, en zo simpel werkt het dus weer niet. Indien een minderjarige zelf zo'n contract afsluit, dan is hij eigenlijk handelingsonbekwaam en is de overeenkomst in beginsel vernietigbaar op grond van artikel 3:32 juncto 3:49 ev BW. Vernietiging moet de minderjarige inroepen binnen drie jaar nadat hij of zij meerderjarig is geworden, of binnen drie jaar nadat zijn wettelijk vertegenwoordiger bekend werd met de overeenkomst die de handelingsonbekwame geskloten heeft.

De aantastbaarheid van de overeenkomst, de vernietigbaarheid dus vervalt indien de minderjarige nadat hij meerderjarigheid heeft bereikt impliciet dan wel expliciet de gesloten overeenkomst bevestigd. Dit bevestigen kan van alles zijn en is vorm vrij. Maar de inmiddels meerderjarig geworden contractspartij moet zich wel bewust zijn geweest van de vernietigbaarheid van het contract op het moment dat hij de als bevestiging aan te merken handeling verrichte. Anders is er geen sprake van bevestiging.

Verder is het niet uitgesloten dat de rechter op verzoek van wederpartij - in een procedure waarin wederpartij bijvoorbeeld primair de buitengerechtelijke vernietiging betwist - de gevolgen of een deel van de gevolgen aan de vernietiging ontzegd. Ook is het niet uitgesloten dat wederpartij succesvol zal zijn met een vordering uit ongerechtvaardigde verrijking.

Met andere woorden, zelfs wanneer de overeenkomst succesvol kan worden vernietigd op grond van handelingsonbekwaamheid van lessee bij de totstandkoming, dan nog kan het zo zijn dat lessee met (een deel van) de financiele gevolgen blijft zitten.

Hulp van een advocaat is dan ook eigenlijk wel noodzakelijk om dit tot een goed einde te brengen.

Groet, Sara

Sjeesje

Re: afwachten of?

Ongelezen bericht door Sjeesje »

Ik snap er niets meer van :(
Iedereen zegt andere dingen, en hoe kan je nou een advocaat betalen als 20 jarige

Sara Etty

Re: afwachten of?

Ongelezen bericht door Sara Etty »

Hi Sjeesje,

Als twintigjarige zonder (werkelijk) inkomen en vermogen kom je in aanmerking voor bij toevoeging. Dat wil zeggen dat je bijna niets hoeft te betalen. De kosten voor de advocaat worden voor het overgrote deel gedragen door de overheid door middel van rechtsbijstand. Dat hoeft het probleem dus niet te zijn. De reden voor deze regeling is dat het rechtsysteem voor een ieder toegankelijk moet zijn, ongeacht zijn of haar financiele status.

Groet, Sara

Sjeesje

Re: afwachten of?

Ongelezen bericht door Sjeesje »

Sara,

Dat ontbinden van het contract binnen 3 jaar nadat je meerderjarig bent geworden kan dat dus voor mij ook?

december 2000 was ik nog 17
april 2004 wordt ik 21

gr sjeesje

Sara Etty

Re: afwachten of?

Ongelezen bericht door Sara Etty »

Hi Sjeesje,

De verjaringstermijn voor het inroepen van vernietiging kan op twee verschillende momenten gaan lopen.

Of vanaf het moment dat je wettelijk vertegenwoordiger(s) op de hoogte kwamen van de door jou als minderjarige gesloten overeenkomst, of indien dat zich niet heeft voorgedan vanaf het moment waarop jij meerderjarig werd, kortom vanaf april 2001 in jouw geval.

In verweer verjaart deze vernietigingsgrond overigens niet. Wat wil zeggen dat indien je, indien Dexia je voor de rechter daagt je daar in verweer alsnog vernietiging kunt inroepen op grond van handelingsonbekwaamheid bij de totstandkoming van de overeenkomst.

Een addertje onder het gras is dat indien jij, in de periode dat de verjaringstermijn voor vernietiging is gaan lopen en jij je bewust bent van het gebrek in de totstandkoming dat de overeenkomst vernietigbaar maakt, jij een handeling verricht waaruit mag worden opgemaakt door Dexia dat jij de overeenkomst bevestigd, de overeenkomst niet langer vernietigbaar is. Ook niet in verweer.

Dexia zegt dat als bevestiging mag worden gezien, het na het meerderjarig worden voldoen aan je betalingsverplichtingen, althans dat heb ik eerder op dit forum gezien van iemand in jouw situatie. Ik meen dat dit niet zomaar als een bevestiging kan worden aangemerkt, zeker nu een tot vernietiging bevoegde enkel kan bevestigen indien hij zich bewust is van het feit dat de overeenkomst vernietigbaar is en hij dus het oogmerk heeft die vernietigbaarheid weg te nemen.

Maar zoals gezegd, je kunt het beste contact opnemen met een advocaat en daar je zaak bespreken om duidelijkheid te krijgen over jouw positie in deze.

Groet, Sara

Gesloten