LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Artikel Dubieuze debiteuren van Dexia ruiken lont in het Par

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
Hans2

Artikel Dubieuze debiteuren van Dexia ruiken lont in het Par

Ongelezen bericht door Hans2 »

Bovenstaand artikel geschreven door Henk Weterveld
staat in het Parool van dinsdag 13 mei op pagina
e-mail [email protected] op pag. 11

Pieter-Jan

Re: Artikel Dubieuze debiteuren van Dexia ruiken lont in het Par

Ongelezen bericht door Pieter-Jan »

Dat meen je toch zeker niet hè?! Heeft die Westerveld die ellenlange klaagzang echt in Het Parool gekregen? De aanhoudende zeurder wint dus; dat biedt perspectief voor de leaseverliezers!

Pieter-Jan

Hans2

Re: Artikel Dubieuze debiteuren van Dexia ruiken lont in het Par

Ongelezen bericht door Hans2 »

Dubieuze debiteuren van Dexia ruiken lont

Met opperste verbazing las ik op de beurspagina van het Parool van vrijdag 2 mei jl. het artikel van journalist Ton Damen over met name de kopers van aandelenleaseproducten.
Ton Damen heeft zich eenzijdig laten informeren door iemand uit de financiële wereld en (bankier Tom Loonen)is niet te rade gegaan bij gedupeerden van aandelenleaseproducten.. Volgens Loonen zijn de gedupeerden “wanbetalers” met “claimgedrag”, die “lont ruiken” en “door al die rechtszaken om hen heen al gauw denken dat ook zij een zaak hebben, want niet geschoten is altijd mis”.
Mensen die complexe financiële producten aanschaffen hebben in vergelijking met de aanbieders van deze producten doorgaans een informatieachterstand. Ter bescherming van hun potentiële cliënten behoren zij hen over deze risico’s zo objectief mogelijk te informeren.
Daarom zijn banken en andere aanbieders van beleggingsproducten sinds 1 januari 2002 wettelijk verplicht een zogenaamd risicoprofiel van hun cliënten samen te stellen. Dat houdt in, dat onder andere vastgelegd wordt hoeveel ervaring iemand met beleggen heeft, hoeveel geld geïnvesteerd kan worden, hoeveel risico een bepaalde cliënt kan lopen, etc. Om een risicoprofiel te kunnen samenstellen zullen banken en andere financiële instellingen met hun cliënten in gesprek moeten treden. Een folder aanbieden en een telefoontje volstaan beslist niet. Consumenten zijn zelden op de hoogte van deze verplichting.Geen enkele financiële instelling kan en mag zich verdedigen door te stellen, dat het opstellen van risicoprofielen pas sinds 1 januari 2002 verplicht is en hen vóór die tijd op dit punt niets te verwijten valt. Zij geven daarmee aan, dat de belangen van de cliënt niet op de eerste plaats komen. Damen en Loonen maken banken zoals Labouchere en Dexia, de Frans-Belgische bank die tot haar spijt Legiolease van Labouchere overnam, tot slachtoffer en de cliënten die aandelenleaseproducten bij deze banken kochten worden door beide heren eenvoudigweg tot zondebokken gemaakt. Zij zijn de oorzaak van alle ellende, terwijl de banken niets te verwijten valt. Het is een klap in het gezicht van alle gedupeerden van aandelenleaseproducten, die nu niet zelden torenhoge schulden hebben, variërend van een paar duizend euro tot enkele tonnen. Er zijn nooit risicoprofielen of iets met hetzelfde karakter samengesteld, nooit zijn er intakegesprekken gevoerd, financiële bijsluiters zijn nooit verstrekt, er werd op geen enkele wijze uitgegaan van de belangen van de cliënt en vermogensbeheer kennen deze instellingen kennelijk ook al niet, want waarom greep men niet in toen de aandelenkoersen scherp daalden? De informatieverstrekking bleef beperkt tot folders met een hoog hosanna-gehalte en één of twee telefoontjes om mensen te bewegen aandelenleaseproducten te kopen. De nadruk werd daarbij eenzijdig gelegd op het behalen van irreële winsten en over verliezen werd niet of nauwelijks gesproken. Dat de aandelen gekocht werden met geleend geld is velen ontgaan. Begrippen als “rente” en “schuld” werden zoveel mogelijk vermeden. “Uw maandelijkse inleg” was een beter alternatief om mensen zand in de ogen te strooien. Met “uw maandelijkse inleg” werd gesuggereerd dat er van de maandelijkse termijnen aandelen gekocht werden, althans zo is dat door vele beleggers verstaan.
Dexia komt door de uitgeoefende druk met een aanbod, waarvoor ze zich zou moeten generen. Gedupeerden, die op het aanbod ingaan moeten nota bene afstand doen van hun recht juridische procedures tegen Dexia te beginnen. Waarom verplichten ze mensen afstand te doen van dit recht als zij beweren, dat hen niets te verwijten valt? Zo zeker voelen ze zich kennelijk ook weer niet. Het aanbod kent drie varianten met “verruimde mogelijkheden”, waarvan de gedupeerden niet of nauwelijks beter worden. Het is dan ook min of meer vanzelfsprekend, dat slechts een handjevol mensen op het aanbod van Dexia is ingegaan. Aan het ingaan op het Dexia aanbod was een deadline, een uiterste datum gekoppeld, waarna het niet meer mogelijk was het aanbod van Dexia te accepteren. Klanten worden nu gebeld met de boodschap toch maar in hun eigen belang het aanbod van Dexia te accepteren. Sinds wanneer komt Dexia voor de belangen van cliënten op? We moeten hier naar mijn oordeel lezen “de belangen van Dexia”. Met één uitspraak van Ton Damen kan ik het eens zijn: “De post “dubieuze debiteuren” is kennelijk zo hoog, dat iedereen die zich bedenkt en alsnog wil schikken, met open armen wordt ontvangen”.

Henk Westerveld
Uden

Het artikel zoals het in het Parool geplaatst is

Ted

Re: Artikel Dubieuze debiteuren van Dexia ruiken lont in het Par

Ongelezen bericht door Ted »

Henk mijn complimenten voor je doorzettingsvermogen. Als ze hier nog wat tegen in willen brengen, zijn het knappe jongens. Het is precies zoals jij het verwoordt.

Ted.

Hans2

Re: Artikel Dubieuze debiteuren van Dexia ruiken lont in het Par

Ongelezen bericht door Hans2 »

Vanmiddag gelezen in het parool

rob v.d.

Re: Artikel Dubieuze debiteuren van Dexia ruiken lont in het Par

Ongelezen bericht door rob v.d. »

Henk,
Klasse! De aanhouder wint ...
vr.gr. rob v.d.

Marianne

Re: Artikel Dubieuze debiteuren van Dexia ruiken lont in het Par

Ongelezen bericht door Marianne »

BELANGRIJK!!! ALLEMAAL LEZEN!!!

Karin

Re: Artikel Dubieuze debiteuren van Dexia ruiken lont in het Par

Ongelezen bericht door Karin »

Henk,

Toch gelukt. Gefeliciteerd!!
En nu maar wachten op reacties..

Groet, Karin
P.S. Dat knippen is best meegevallen.

Willem S.

Re: Artikel Dubieuze debiteuren van Dexia ruiken lont in het Par

Ongelezen bericht door Willem S. »

Goed zo!
ik heb denk ik iets gemist... was 2002 of 1999 dat het verplicht werd?


Ralph

Re: Artikel Dubieuze debiteuren van Dexia ruiken lont in het Par

Ongelezen bericht door Ralph »

Henk,

Gefeliciteert, ik, en met mij vele anderen op het forum, zijn reuzetrots op je!

Cheerio,

Ralph

Sjaak

Re: Artikel Dubieuze debiteuren van Dexia ruiken lont in het Par

Ongelezen bericht door Sjaak »

GEFELICITEERD IS HET ROLF.

hans

Re: Artikel Dubieuze debiteuren van Dexia ruiken lont in het Par

Ongelezen bericht door hans »

Henk,
Complimenten dat het toch gelukt is. Helaas is er wel een foutje in geslopen. In de tekst staat dat de verplichting om een risicoprofiel van beleggers op te stellen sinds 1 januari 2002 geldt. Dit is onjuist, deze verplichting geldt in ieder geval vanaf 1 juni 1999 en wellicht reeds vanaf 1 februari 1999. Op laatstegenoemde datum werd de Nadere Regeling Toezich Effectenverkeer van kracht en deze verplichting is toen al in artikel 28 van de NR 1999 opgenomen. De regeling is wel inmiddels twee keer gewijzigd, maar geldt dus al vanaf 1999. En dat is maar goed ook, want wat heb je aan een regeling die op 1 januari 2002 van kracht zou zijn geworden; in januari 2002 konden de aandelenleaseaanbieder hun 'product' inmiddels al aan de straatstenen niet meer slijten. Ik schat dat 95% van de aandelenleasedeelnemers is gaan leasen in de periode 1994 - eind 2000

Karin

Re: Artikel Dubieuze debiteuren van Dexia ruiken lont in het Par

Ongelezen bericht door Karin »

Willem,

Volgens www.vermogensmonitor.nl is het 1999.
Snap dit dus echt niet meer!

Karin

Henk Wester

Re: Artikel Dubieuze debiteuren van Dexia ruiken lont in het Par

Ongelezen bericht door Henk Wester »

Beste Karin en Hans,
Ik ging ook uit van 1999, maar Maarten wees mij erop, dat de verplichting 1 jan. 2002 vastgelegd is en vanaf 1999 is een en ander ingegaan met een nog wat vrijblijvend karakter als ik hem goed begrepen heb. Daarom heb ik een deel van de brief besteed aan de zgn. zelfregulerende mechanismen op de financiële markt. Zonder bemoeienis van de overheid werden maatregelen getroffen om cliënten beter te beschermen. Dexia kan dan daarop aangesproken worden, d.w.z. zij kan zich niet onttrekken aan deze ontwikkelingen. Dit is een zeer essentieel deel van de brief, dat nu verdwenen is. Dexia kan in feite niet meer zeggen, dat risicoprofielen pas in 2002 verplicht werden en hen voor die datum niets te verwijten is. Dan onttrekt deze bank zich aan die zelfregulerende mechanismen en de veranderende moraal op de markt. Toen Maarten mij dit meedeelde schrok ik; mijn eerste gedachte was ook dat we Dexia op dit punt niet meer kunnen aanspreken. Na wat lezen en overpeinzen kwam ik uiteindelijk bij die spontane ontwikkelingen op de markt terecht. Jammer. Zullen we het Parool vragen een rectificatie te plaatsen? Ze zien ons aankomen.
groeten,
Henk

Henk Wester

Re: Artikel Dubieuze debiteuren van Dexia ruiken lont in het Par

Ongelezen bericht door Henk Wester »

Zie reactie Maarten op 6 mei.

Karin

Re: Artikel Dubieuze debiteuren van Dexia ruiken lont in het Par

Ongelezen bericht door Karin »

Henk,
en zie www.vermogensmonitor.
Wie heeft er nu gelijk, Maarten of vermogensmonitor?
Hoe dan ook, ik denk dat je dat 'rectificatie' verhaal wel als een grapje beschouwd heb :-)
Al met al toch fijn dat jouw inzet niet voor niets is geweest. Wie weet, komt er weer een repliek van Damen; zou mooi zijn om de discussie op gang te houden.

Volgens mij kun jij met een voldaan gevoel gaan slapen!

Groet, Karin


Henk Wester

Re: Artikel Dubieuze debiteuren van Dexia ruiken lont in het Par

Ongelezen bericht door Henk Wester »

Toen Maarten de nieuwe versie van het artikel las, had hij geen kritiek meer op dit deel van de tekst.
Wie heeft er nu gelijk???

Maarten

Re: Artikel Dubieuze debiteuren van Dexia ruiken lont in het Par

Ongelezen bericht door Maarten »

Nou ik zie dat het weer lekker gaat. Ik heb helemaal niet gezegd dat de verplichting per 01-01-2002 vastgelegd is. Ik heb gezegd dat het risicoprofiel pas vanaf die datum vastgelegd diende te worden. En dat is heel wat anders. Als men niet wil lezen moet men dat zelf maar weten maar dan aub niet achteraf lopen mekkeren dat het verkeerd begrepen is. En al helemaal niet fout citeren! Hier is de topic waarin we het bespraken:

http://www.trosradar.nl/?url=radarforum ... tegorie=12

vriendelijke groet Maarten

Gesloten