AVG en post rondbrengen

Discussieer mee over de wet- en regelgeving in de zorg.

AVG en post rondbrengen

Berichtdoor HarryWildenberg » 21 okt 2018 13:39

Bij onze zorg instelling is er een client die met regelmaat de post voor alle andere clienten in ontvangst neemt en deze naar het kantoor brengt. Hiervoor heeft hij geen toestemming. Echter is hij nu al een paar keer betrapt op het doorkijken (niet openen) van de post voor de andere clienten. Het gaat vaak om post van justitie, CJB, uitkeringsinstanties, medische e.d. Weet iemand hoe dit zit met privacy en de nieuwe AVG wetgeving?
HarryWildenberg

Re: AVG en post rondbrengen

Berichtdoor Nel » 23 okt 2018 13:36

Mijn mening is deze client erop wijzen om de post door cliënten zelf op te halen indien dit niet mogelijk is door het personeel.
Het is niet zijn taak,en vooral strafbaar ( mijn inziens ) om in prive documenten/post van mede cliënten in te kijken of te openen. Ik denk zelfs dat voor het openen van genoemde post u of de familie zelfs aangifte kunt doen bij de politie.
Wel eerst kijken of de eigenaar van de post dit ook wil, en mocht ze niet in staat zijn dit te beoordelen dan dit voorval met de familie bespreken.
Ook dient u ( taak van leiding gevende ) zelf maatregelen te nemen door de cliënt die zich hieraan schuldig maakt erop te wijzen geen post meer op te halen en de reden waarom. Ook vermelden dat u de familie van gedupeerde cliënt op de hoogte heeft gesteld van wat hij heeft gedaan. Ook dat familie aangifte kan doen kan genoemd worden.
Dit zal hem zeer zeker ervan weerhouden om dit nogmaals te doen.
En de familie is u dankbaar en meer op hun hoede om te kijken of de post geopend is door cliënt zelf of door een familielid.

Dit alles hierboven beschreven kan alleen zo uitgevoerd worden als schuldige cliënt niet dementerend is of Alzheimer heeft.
Wel als dit in een begin stadium is weet men nog heel goed wat men doet en erop wijzen dit niet meer te doen, en met familie van deze cliënt bespreken !

Ik denk dat dit zo simpel opgelost kan worden zonder eerst de AVG er op na te slaan.
Gewoon gezond verstand gebruiken, en anders een telefoontje naar de politie om deze vragen te stellen dan weet u wat u mogelijkheden zijn wettelijk gezien.
Nel

Keer terug naar Wet- en regelgeving in de zorg