LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] overzichten garantie?

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
Alex Egbertsen

overzichten garantie?

Ongelezen bericht door Alex Egbertsen »

De Consumentenbond heeft
overzichten waarin precies staat wanneer en hoelang je garantie op een product mag
verwachten. Dit staat in 1 van jullie antwoorden, dus ik heb naar de consumentenbond gebeld en kreeg daar een mevr. aan de telefoon (naam onbekent)en die vertelde mij dat zij nog nooit van zo'n overzicht had gehoord. Kunnen jullie mij niet zo'n overzicht mailen? of op de site zetten?

sabrina luciano

Re: overzichten garantie?

Ongelezen bericht door sabrina luciano »

Graag zou ik ook een overzicht willen ontvangen van de garantieperiodes. Deze staat niet op de site van de consementenbond en ik heb nagebeld en bij de consementenbond is deze lijst ook niet bekend.

Tineke Verspaandonk

Re: overzichten garantie?

Ongelezen bericht door Tineke Verspaandonk »

Onze dochter heeft onlangs een koel/diepvriescombinatie van ongeveer f 1000,-gekocht met een jaar garantie.
Vervolgens werd haar aangeboden de garantie met of tot 5 jaar te verlengen voor een bedrag van ongeveer f 130,-
Is het wettelijk toegestaan extra garantie te verkopen???

BART

Re: overzichten garantie?

Ongelezen bericht door BART »

TUURLIJK JIJ VERZEKERT TOCH OOK JE HUIS EN ANDERE PRODUKTEN????????????????????????????

BART

Re: overzichten garantie?

Ongelezen bericht door BART »

ALS JE HET NIET EENS BENT MET GARANTIE SYSTEEM DAN MAAK JE HET ZELF EN STOP TOCH EENS MET ZUREN
ALTIJD HET ZELFDE VERHAAL VAN DEZE MENSEN. GA ZELF MAAR EEN ACHTER DIE TOONBANK STAAN EN HOOR MAAR EENS AL DIE VERHALEN AAN VAN DIE PROBLEMEN WAARVAN DE HELFT OPGELOST KAN WOORDEN ALS JULLIE DIE HANDLEIDING EENS GAAN LEZEN.

Mike

Re: overzichten garantie?

Ongelezen bericht door Mike »

BART, ben je zo'n gefrustreerd baliemannetje, dat zelf ook probeert om deze 'fantastische aanbieding' van 2 jaar extra garantie aan de man/vrouw te brengen? Zo ja, ga je ook zo tekeer als de mensen bij jou in de winkel komen met een defect produkt? Zo van:"HAD JE MAAR DE HANDLEIDING MOETEN LEZEN, OF TWEE JAAR DE GARANTIE MOETEN VERLENGEN."

Gewoon niet doen het verlengen van de garantie, eerst informeren of het ook echt nodig is, uiteraard niet bij de verkoper. Misschien dan toch maar lid worden van de consumentenbond, sta je altijd wat sterker.

Om terug te komen op een eerder gestelde vraag:
Zo'n koel-/vriescombinatie moet toch wel langer meegaan dan 3 jaar, dus het verlengen van de garantie is hier volgens mij toch echt niet nodig.

Marc van Hulst

Re: overzichten garantie?

Ongelezen bericht door Marc van Hulst »

Maar als er dan nog garantie op bijvoorbeeld (in mijn geval) een Compaq Computer zit en de winkelier (die helemaal geen verstand heeft van computers.....zegt hij zelf dus ook) weigerd een vergoeding of inruil te geven voor een apparaat die kapot is en na diverse reparatie's nog steeds kapot blijft.

En als de winkelier het niet meer weet en het hem te warm onder zijn voeten wordt het gehele verhaal wat Compaq hem verteld geloofd en de schuld legt bij de consument en verder niet meer op de zaak wil in gaan, waar sta je dan nog als consument?

Ik persoonlijk wil niet naar de rechter ik vindt dat te ver gaan omdat dan de kosten nog meer zijn dan de computer die ik +/- anderhalf jaar geleden kocht te veel vindt worden en vindt dat de winkelier zich niet meer achter Compaq moet verbergen.

Kan iemand (ik hoop iemand van RADAR er bij) mij hier mee kan helpen en me meer advies kan geven want de winkelier die is doof stom op dit gebied.

Alvast bedankt.

hetty

Re: overzichten garantie?

Ongelezen bericht door hetty »

zou ook graag wat duidelijkheid willen over extra
garantie die je afsluit bij apparaten. Je kunt
in de uitzending wel zeggen dat het een dikke sigaar
is die je er extra bijkoopt maar ik kan nergens vinden
waar ik dan recht op heb als bv. mijn wasmachine
na de fabrieksgarantie kapot gaat .En inderdaad bij de consumentenbond hebben ze geen lijst.

Rodigan

Re: overzichten garantie?

Ongelezen bericht door Rodigan »

Hummm....hij heeft natuurlijk wel gelijk die Bart (m.b.t. verlengde garantie)al mag hij het best een beetje genuanceerder brengen. Je moet het zien als een soort van luxe verzekering. Natuurlijk mag je een langer leven van een produkt verwachten dan einde garantieperiode. Zou je daar aanspraak op maken dan zul je waarschijnlijk een vergoeding of iets dergelijks op basis van leeftijd/afschrijving krijgen. Een verlengde (betaalde) garantie biedt veelal algehele garantie op het produkt voor een bepaalde periode en niet op basis van leeftijd/afschrijving.

Wat betreft het boekjes lezen Bart. Wellicht heb je gelijk en mag een consument best wel eens wat meer onderzoek doen voordat ze hun vaak "grote" bek opentrekken ;) Aan de andere kant, als je er voor kiest om achter een toonbank te gaan staan dan weet je dat je te maken krijgt met consumenten die een stukje service van je verwachten. Die hoor je dan ook te geven. Kun je dat niet dan zul je toch echt ander werk moeten zoeken vrees ik.

Dus wat mij betreft, niet gelijk gaan grootbekken van "gewoon niet doen zo'n extra garantie". Als een bedrijf je dit aanbied, ga dan hun aanbieding eerst eens even goed bestuderen. Wat krijg ik allemaal voor die extra garantie en is het mijn geld waard.

bart 2

Re: overzichten garantie?

Ongelezen bericht door bart 2 »

Beste Bart ik kon me je frustratie best indenken(les 1 verkoopkunde MEELEVEN)
En gelukkig is het algemeen bekend dat twee derde van alle problemen komt door ondeskundig gebruik

UITERAARD WETEN JIJ EN IK dat een extra garantie ten alletijden in het 3 en 4 de jaar zeer lonend zijn voor de consument

Hellaas is het alleen nog steeds zo dat er mensen denken dat verkopers er alleen zijn om mensen geld uit hun zak te kloppen je kent het wel denk ik Bart(nee ik kijk nog ff verder...fluister fluister bij die en die is het 20 euro goedkoper.......
Dit beste Bart is een ervenis die verkopers hebben georven van hun ex collega,s

Daarom beste mensen wij krijgen gewoon loon er zijn er om jullie te helpen hoor en echt een hogere kassa aanslag is leuk en bijverkoop ook hoor maar aan de andere kant hoe zou u t vinden als wij geen extra batterijen zouden verkopen en u er thuis achter komt dat u ze wel nodig heeft en ze zitten niet meer in de doos?

Of u koopt een dvd kit met een passieve subwoofer die geen cdr/w draait? ipv een met een aktieve subwoofer met de optie om (sorry meneer free record)wel copy,s pakt?

Garantie het blijft een gok soms wint u soms verliest u
Daarom is het aan een ieder zelf om dit te bepalen
Ik ben van mening dat het afsluiten van een service contract best vruchten kan opleveren.
ECHTER kijk welke meer waarde zo,n contract heeft en ook wat het kost

met vriendelijke groeten een verkopertje

Cybertje

Re: overzichten garantie?

Ongelezen bericht door Cybertje »

Bart.

Ten eerste ben je een schreeuwlijk. Het is onbeleefd
om berichten uitsluitend te schrijven in hoofdletters.
Ten tweede behoor jij niet achter een toombank te staan.
Ten derde is het grote kolder om nog eens extra verzekering af te sluiten bij consumentengoederen.
Die verzekringen doen zeer moeilijk als het op uitbetalen aankomt. Want de klant zal wel op de een of andere manier op een ondeskundige manier mijn zijn produkt zijn omgegaan.
Klant is Koning is wellicht een ouderwets gezegde, maar die winkeliers zijn er gelukkig nog wel.

Hilco

Re: overzichten garantie?

Ongelezen bericht door Hilco »

De waarheid, kort maar krachtig:

KOOP NOOIT GARANTIE BIJ!! HET GAAT NAMELIJK NIET OM DE GARANTIE MAAR OM DE LEVENSVERWACHTING VAN HET BEPAALDE PRODUCT.

Kortom: Mike heeft gelijk

Concordia

Re: overzichten garantie?

Ongelezen bericht door Concordia »

Bart,

Zoek een andere baan. Of ga er eens over praten met iemand, dat op.

mark

Re: overzichten garantie?

Ongelezen bericht door mark »

beste bart,hoe haal je het in je hoofd om alle klanten en de consumentenbond zo naar beneden te drukken,ik zelf werk ook in een winkel als verkoper audio-video in eindhoven.
ik spreek wel over extra garantie omdat je klanten gelegenheid moet bieden om een keuze te maken.
vertel heel goed wat deze garantie inhoud,de levensverwachting van een apparaat is een moeilijke kwestie.wat als je 4 jaar plezier heb gehad en het 5 jaar iets kapot gaat.bij een volledige garantie vergoeden wij het hele bedrag bij afsluiting extra garantie inc.voorrijkosten.is hij niet te maken of de kosten bedragen meer dan 70% krijg je een nieuwe.klanten die dit niet willen is niet zo erg,ga niet op je strepen staan,want je verliest toch altijd.heb plezier in je werk,want verkopen is een mooi vak.en zorg dat klanten met een plezier je winkel verlaten zonder dat ze het gevoel hebben dat je iets aansmeert.
hopelijk weet je nu weer wat verkopen is.want ondanks dat jij maar ook ik iets extra er op verdienen (extra kassa aanslag)vind ik dat je onder de maat presteerd.

Peter

Re: overzichten garantie?

Ongelezen bericht door Peter »

Bij ons in de winkel is het hetzelfde verhaal. Als je een verlengde garantie hebt en een apparaat binnen 3 jaar voor 70% of meer kapot wordt verklaard dan krijg je een nieuwe of je kunt een nieuwe uitzoeken ter waarde van het aankoop bedrag. Bijvoorbeeld: als jij nou 150 euro extra betaald bovenop die pc van 2000 euro en deze gaat kapot na 2,5 jaar, dan istie snel boven die 70% hoor. Het apparaat is dan namelijk minder waard geworden en rekeningen van 1000 a 1500 euro zijn niet raar bij pc's.

Conclusie: Een nieuw apparaat voor 150 euro!!! Geweldig toch zo'n verlengde garantie?? :)

Ik sta achter dit product. Niet wegens de omzet, maar wegens de onkosten die de klant op deze manier weet te omzeilen.

En als je zoiets niet hebt en buiten de garantie valt, dan moet je nog altijd de manuren betalen als je besluit zoiets aan te vechten.... kom je nog duur uit + een aantal maanden extra gezeik. 'tis wat je leuk vind uiteraard.

Ralf

Re: overzichten garantie?

Ongelezen bericht door Ralf »

@ Peter: "En als je zoiets niet hebt en buiten de garantie valt, dan moet je nog altijd de manuren betalen als je besluit zoiets aan te vechten.... kom je nog duur uit + een aantal maanden extra gezeik. 'tis wat je leuk vind uiteraard."

Even een dagvaarding verzorgen op de rechbank en de rechter maakt korte metten met winkeliers die het vertikken om reparaties te verzorgen aan producten die binnen de termijn van de levensverwachting kapot zijn gegaan. Heb je geen advocaat voor nodig en kost hooguit twee uurtjes tijd.

Ralf

Re: overzichten garantie?

Ongelezen bericht door Ralf »

@ Peter: je verwoordt precies hoe de meeste winkeliers denken; je betaalt (voor iets wat je van rechtwege al recht op hebt) en wij zeuren niet, of je betaalt niet en mocht er dan wat zijn met je aankoop, dan gaan wij verschrikkelijk zeuren (in plaats van klantvriendlijk optreden).

In feite waant waant zo'n winkelier zich boven de wet en de "verlengde garantie" niet meer dan een geen-gezeik afkoopsom.

sjaak

Re: overzichten garantie?

Ongelezen bericht door sjaak »

Let op mensen, volgens het Europese recht, en dit gaat boven het Nederlands recht zit op alle duurzame consumentengoederen minimaal 2 jaar garantie en is de fabrikant hier ten alle tijde voor verantwoordelijk.....

ik zou zeggen, doe hier uw voordeel mee.

niet

Re: overzichten garantie?

Ongelezen bericht door niet »

Dat is niet, die 2 jaar garantie!!
Mag je mij vertellen waar dat staat. Het wordt wel geroepen, maar het is absoluut niet zo.
De wet zegt dat er een product wat binnen een 1/2 jaar defect gaat, het gebrek al had ten tijde van de verkoop, tenzij anders aangetoond kan worden.
Verder heb je recht op een deugdelijk product, gedurende een bepaalde termijn. Die termijn is afhankelijk van het product, de te verwachten levensduur.

daarnaast geven de meeste fabrikanten, ook weer afhankelijk van het product 1 of meerdere jaren garantie. alleen in die periode kunt u aanspraak maken op een kosteloze reparatie, mits het een fabrieksdefect betreft.

Garantie bijkopen is verder niet nodig, maar dit kan wel een heleboel problemen voorkomen.

dutchman

Re: overzichten garantie?

Ongelezen bericht door dutchman »

Er van uitgaande dat U een merk produkt koopt heeft U ten alle tijde garantie langer dan U denkt bv van en Miele wasmachine mag U echt wel verwachten dat deze minstens de eerste 5 jaar zonder problemen draait. daar is immers ook de aanschaf prijs naar .koopt U een indesit verwacht dan niet dat hetzelfde geld. dit doet niets af aan het merk maar deze is uit mindere onderdelen opgebouwd.

Gesloten