LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] garantie

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
gijsje

Re: garantie

Ongelezen bericht door gijsje »

He he eindelijk een reactie waar ik ook achter sta, goed gezegd Koen. Ook ik sta in een winkel (meubelzaak) en begin me nu toch ook af te vragen kan de consument dan wel alles maken??? Als er een ondeugdelijk produkt geleverd word dan doet de fabrikant dat toch en niet de winkelier?? Wij zijn eigenlijk alleen maar een doorgeefluik.
Ik snap wel dat garantie een gevoelig punt is.
Vraag me toch af waarom men de garantie bepalingen dan op papier zet terwijl het dus geen nut heeft.
De consument is veel te agressief, bedreigingen zijn niks meer tegenwoordig.
Ook ik zou wel eens een onderzoek willen naar het gedrag van de consument!!
En Koen denk er aan een dag niet gelachen............
Groeten Gijsje

redactie Radar

Re: garantie

Ongelezen bericht door redactie Radar »

Op de Radar homepage staan alle onderwerpen per uitzending.
Klik op 'winkelpersoneel weet vrijwel niets van consumentenwetgeving'. Het kan zijn dat er soms geen tekst in beeld te zien is. Dit komt door het ontbreken van de real-plugin op de computer. Op deze pagina's waar geen tekst te lezen is, staat namelijk ook video. Na het installeren van de gratis plugin REALPLAYER BASIC (op http://www.real.com) op de computer zou het probleem opgelost moeten zijn.

Henk

Re: garantie

Ongelezen bericht door Henk »

Heren verkopers: Bedenk 2 dingen:
1e. Het algemene Verbindtenissenrecht (Burg. Wetboek) zegt dat in een koopovereenkomst tussen consument en winkelier, deze twee een verbindtenis zijn aangegaan. EN NIET CONSUMENT EN FABRIKANT! De winkelier moet zijn verplichtingen nakomen jegens zijn klant, en achteraf zijn recht halen bij ZIJN leverancier (grossier of fabrikant). Achteraf dus, en niet de problemen door willen schuiven naar de klant. Dit is ook opgenomen in de wet Productaansprakelijkheid '92 (WPA92).

2e. de communicatieve vaardigheden van heel erg veel verkopers laten sterk te wensen over. Het gevolg is dat de klant bij een klacht het gevoel krijgen niet begrepen te worden, en alles in zijn schoenen wordt geschoven.

Conclusie: Heren en dames verkopers, bedenk dat als puntje bij paaltje komt, de bewijslast bijna altijd bij de winkelier ligt en vooral: jaag geen klanten tegen je in het harnas. Zij betalen jouw salaris uiteindelijk.

Ronald de Bruin

Re: garantie

Ongelezen bericht door Ronald de Bruin »

Deze uitzending gaat voor veel problemen zorgen bij het winkelpersoneel. De uitzending laat de klok luiden, maar weet niet waar de klepel hangt. Er is vertelt dat er recht is op garantie, maar hoelang dan? en op welke onderdelen?
Er is niets vertelt over bijv. afschrijving welke de klant vaak bij een reparatie na de fabrieksgarantie moet betalen. Arbeidsloon en event. voorrijkosten worden vaak wel doorberekend. (dit mag wettelijk).
En wat als de winkelier niet 123 mee gaat in het reparatieverzoek. De consument moet dan vaak via de rechter zijn gelijk halen en er vaak zelf financiëel aan bijdragen en het kost zeer veel tijd.
Bij een verlengde garantie is geen enkele discussie, geen extra kosten, geen tijdverlies en geen ergernis.
De wet wil in deze wel bescherming bieden, maar de consument moet het zelf maar zien te halen.
Ik kan niet een half jaar zonder wasmachine en dus is de verlengde garantie voor mij een uitkomst.

Gerda

Re: garantie

Ongelezen bericht door Gerda »

Op de vraag van D. de Klerk over een mobile telefoon. Ja, kennelijk. Ik heb op vrijdag een mobile telefoon gekocht die maandags al kapot bleek te zijn. Ik ben er gelijk mee terug naar de winkel gegaan. Daar werd verteld dat ze er wel even naar wilden kijken maar dat als hij stuk was ik hem zelf naar KPN moest opsturen. Ik heb gezegd dat ik het daar niet mee eens was omdat ik bij hun een ondeugdelijk toestel heb gekocht. Ten einde raad heb ik hem maar zelf opgestuurd, want de winkel wou niets. Het toestel is ongerepareerd terug gekomen omdat de winkel geen KPN dealer was. Na heel veel bellen heb ik het toestel via de Primafoon in het reparatiecircuit kunnen brengen. Ik heb nog niets gehoord, maar we zien wel, waarschijnlijk ben ik mijn geld gewoon kwijt. Waar ik maar mee zeggen wil, dat als je geen garantie krijgt van het bedrijf waar je iets koopt, je geen kant op kunt. Voor 270 gulden begin je geen rechtzaak.

S. Smulders

Re: garantie

Ongelezen bericht door S. Smulders »

Ik wil nog even reageren op het mailtje van Sandra van 8 januari. Ook wij hebben problemen met onze (Agpo) ketel, type HMC23. Wij wonen in een nieuwbouwwijk en bij ons in de straat, waar hetzelfde type huizen is gebouwd heeft zeker 50% van de bewoners problemen met de ketel. Soms zelf zo erg dat je de hele dag geen warm water meer hebt en dus ook geen verwarming (storing A 01). Diverse bewoners hebben al reparaties laten uitvoeren die echter niets helpen maar ons wel op kosten jagen. Mijn vraag is of er meer mensen zijn die ook problemen hebben met dezelfde ketel (type of merk).
laat dan iets weten!!!! Wij willen namelijk actie ondernemen.

Paul

Re: garantie

Ongelezen bericht door Paul »

Hallo,
zelf ben ik werkzaam in een electro zaak me bruin-en witgoed en ben het eens met het feit dat de garanties te kort zijn. Het is nu al twee jaar voor veel producten gelukkig en dat is goed zo. Maar het is fabrieksgarantie en ik snap niet waar wij als winkel voor elke reparatie zouden moeten opdraaien na èn tijdens garantie periode. Als je ziet wat klanten vaak met hun spullen doen, 1x zat er water in een mobiele telefoon van een week oud, in de prullenbak ermee en pech gehad. En die verklaring eerder gelezen van: we betalen ook jullie salaris is helemaal lullig, want met die zgn recht op garantie buiten de fabrieksgarantie kost echt te veel geld voor de winkels, bedankt

Henk

Re: garantie

Ongelezen bericht door Henk »

Beste Paul, voel je niet aangevallen door iedereen, maar houd in de gaten dat fabrieksgarantie wordt gegeven door de fabrikant van een goed aan de persoon of bedrijf waarmee een verbindtenis tot stand is gekomen.
Als een consument bij een winkelier iets koopt, die dit op zijn beurt bij de fabrikant gekocht heeft, heeft de winkelier fabrieksgarantie gekregen van zijn leverancier en heeft de consument 'consumentengarantie' gekregen van de winkelier. Dat deze vaak hetzelfde zijn, hoeft geen probleem te zijn. De problemen ontstaan op het moment dat de klant vindt dat de kwaliteit, duurzaamheid of het normaal te verwachten gebruiksgenot van het gekochte goed niet in overeenstemming is met de prijs. Uiteraard geldt dit voor normaal gebruik. Probleem daarbij is de vraag 'wat is normaal gebruik?' Een mobieltje waar het water uit drijft is duidelijk niet normaal gebruikt, en daar moet de klant dan maar zelf voor opdraaien. Terecht.
En een Philips TV van f. 1999 (oh sorry, €907,11) wekt daarnaast een ander verwachtingspatroon dan een van 'pechtronics' van €399…. Tja, het blijft een moeilijk probleem die garantie!

gijsje

Re: garantie

Ongelezen bericht door gijsje »

beste Henk, misschien een late reactie, maar beter laat dan nooit. Ik neem aan dat jij met dat heren verkopers doelde op Koen en mij(gijsje). Helaas voor jou zegt een naam niet altijd iets over het geslacht.
De uitspraak "ik koop iets bij een winkelier en niet bij de leverancier" vind ik kul. Wij de "winkelier" moeten hoe dan ook altijd met de fabrikant in overleg gaan hoe een probleem op te lossen. Als de fabrikant zegt ophalen ter reparatie dan doen wij dat (voor zover de consument meewerkt). Maar als bij terug komst blijkt dat het probleem niet opgelost is en de fabrikant zegt weer ophalen doen wij dat weer. Ik weet wel dat het niet altijd even prettig is maar we lossen het uiteindelijk wel op. De vraag van de consument was dat ook in het eerste geval. Dat ze bij de tweede keer ophalen meteen eisen dat ze een nieuwe krijgen vind ik niet correct. Je mag dan wel zeggen ik koop het bij jou en niet bij de fabrikant maar uiteindelijk moet het produkt er toch vandaan komen.
Heb ik meteen ook een vraag aan jou.
Als jij iets bij mij besteld en ik zeg tegen jou het is 6 tot 8 weken levertijd. De week erop krijg ik, de winkelier, een brief waarin staat dat het model per omgaande niet meer leverbaar is. Hoe ga jij hier dan mee om? Want jij koopt het produkt bij mij en niet bij de fabrikant!!

groeten gijsje

monique

Re: garantie

Ongelezen bericht door monique »

onze bank vertoond binnen een jaar slijtplekken. gelukkig viel dit onder de garantie. we zijn nu bijna een jaar verder maar ik heb nog steeds geen nieuwe bank. hij kan niet meer gemaakt worden, dus gaat hij terug naar de fabrikant. ik wil liever na een jaar aanmodderen mijn geld terug, heb ik hier recht op

Henk

Re: garantie

Ongelezen bericht door Henk »

Beste Gijsje
Een oprecht 'Mea Culpa' voor mijn geslachtsverwaterende bewoordingen.
Wat voor boodschap heb ik als consument (voor een fabrikant ben ik 'eindgebruiker') aan de overeenkomsten tussen winkelier en fabrikant? Eigenlijk geen enkele. Ik moet als consument de leverancier in de gelegenheid stellen het probleem op te lossen binnen redelijke termijn op redelijke wijze.
Iets wat we verleden week bijv. hebben gehad was bij een lampenwinkel: we hadden een staande lamp gekocht met twee aparte dimmers. Bij dimmen van een van de lampen,kwam er een hinderlijke zoemtoon van een van de dimmers. Wij terug naar de winkel. "we zullen ernaar kijken, en bellen u volgende week terug'. Nou ze hadden inderdaad gekeken en teruggebeld, gaven duidelijk aan er niets aan te kunnen doen en we kregen ons geld terug. Klasse ! (Bijnen Licht in Venlo zal er een goede klant bij hebben).Zo kan het dus ook.
En als blijkt dat een produkt uitverkocht is, kan besloten worden tot ontbinding van de koopovereenkomst of er wordt gezocht naar een alternatief. De winkelier kan immers ook niet tot het uiterste getergd worden. Soms zijn er hogere machten aanwezig.
Met mijn bewoordingen (controverse opwekken) wakker ik discussies aan, en dat lukt ook nu weer aardig. Dat deed ik ook bij Bijnen licht, en ik joeg de hoofdverkoper onbedoeld direkt in de gordijnen. Maar ook hier kwam daarna alles tot rust.

gijsje

Re: garantie

Ongelezen bericht door gijsje »

Henk,
Zoals jij zijn er vele, eerst kwaad worden en dan pas luisteren. En als het probleem dan eindelijk opgelost is kan er ook geen dank je wel af. Je vind het zelf al heel iets dat je dan terug zal gaan naar de zelfde winkel en geen negatviteit tentoon spreid.
Wij, verkopers/sters, hebben echter wel moeite gedaan en verdienen ook wel eens een schouderklopje!!
En vergeet een ding nooit Henk, waar mensen werken worden fouten gemaakt.
Desondanks tot ziens in "mijn" winkel!

groeten Gijsje

en ja ik kan ook wel eens aardig zijn.

john & paul

Re: garantie

Ongelezen bericht door john & paul »

wij werken ook in een winkel en het blijkt dat radar niet helemaal verteld hoe het werkelijk er aan toe gaat. u mag inderdaad verwachten dat een product langer dan een jaar meegaat. toch moet u het volgende in gedachten houden:
* de Nederlandse wetgeving voorziet bij het consumentenrecht in een aantal bepalingen welke ook na fabrieksgarantie bescherming kan bieden aan de consument bij reparatieclaims.

de consument dient echter na de standaard garantieperiode rekening te houden met het volgende:
* loonkosten worden niet vergoed
* verzendkosten worden niet vergoed
* afschrijving wordt wel doorberekend. stel een notebook gaat na 3 jaar kapot, en de afschrijving wordt gesteld op 5 jaar, dan betaalt de klant 60% op de onderdelen en 100% arbeidsloon.
* de consument moet in de meeste gevallen zelf de procedure opstarten
* het duurt vaak maanden voordat er een bindende uitspraak komt. in de meeste gevallen kan de consument daar niet op wachten ( een half jaar zonder wasmachine in een gezin met twee opgroeiende kinderen wordt dan toch een probleem)

de wet wil wel bescherming bieden maar de realiteit is dat de consument tock vaak geld moet betalen, zeer lang moet wachten en door een wirwar van instanties heen moet.

Peter van Vliet

Re: garantie

Ongelezen bericht door Peter van Vliet »

Het blijft ook de vraag of je als klant nog steeds bij de wet aan kan kloppen als de algemene voorwaarden aan je worden overhandigd, waarin duidelijk staat dat je geen claim bij de leverancier kan leggen. Ik heb nu 2 computer bedrijven met elkaar vergeleken en het valt mij dat zij in hun algemene voorwaarden bij voorbaat aangeven dat het om fabrieksgarantie gaat en dat zij er niet voor verantwoordelijk zijn.

glaanieboy

Re: garantie

Ongelezen bericht door glaanieboy »

Hehe, eindelijk een bevestiging van wat ik eigenlijk allang al wist, maar nog niet echt 100% zeker weet. De verlengde garantie is WEL aantrekkelijk voor de klant. Alleen onderdelen worden vergoed (min afschrijving) en arbeidsloon, voorrijkosten ed NIET heren dames consumenten. Ik vond de uitzending van radar over de garantie een beetje vaag. Er werd alleen verteld in het voordeel van de consument ('u heeft gewoon 5 jaar garantie op de wasmachine, dus geen verlengde garantie nemen!!!'), maar juist de dingen die belangrijk zijn voor de consument (de latere kosten, het gezeur) werden niet verteld. Ik heb gelukkig geen mensen gehad die hierover begonnen te zeuren (of zou dat gewoon geluk zijn), maar ALS ze komen, heb ik mijn praatje klaar. Dames en heren van dit forum, bedankt!!!

Mandy Post

Re: garantie

Ongelezen bericht door Mandy Post »

Wie weet hoe het zit met mijn recht op garantie?
Na amper 3 jaar gebruik van mijn wasmachine.. (nieuwprijs 375 euro wat voor ons een hele boel geld is) kwamen wij vandaag tot de ontdekking dat mijn betonnenblok in de wasmachine in drie stukken is. Hij heeft nooit harder geluid gemaakt maar ik durf hem nu niet meer te gebruiken.

Ik heb twee kleine kinderen onder de twee jaar en zit echt met mijn handen in het haar.. Wie kan ons advies geven over hoe we nu precies moeten handelen en waar we wel of geen recht op hebben..

Mandy

Mandy Post

Re: garantie

Ongelezen bericht door Mandy Post »

Wie weet hoe het zit met mijn recht op garantie?
Na amper 3 jaar gebruik van mijn wasmachine.. (nieuwprijs 375 euro wat voor ons een hele boel geld is) kwamen wij vandaag tot de ontdekking dat mijn betonnenblok in de wasmachine in drie stukken is. Hij heeft nooit harder geluid gemaakt maar ik durf hem nu niet meer te gebruiken.

Ik heb twee kleine kinderen onder de twee jaar en zit echt met mijn handen in het haar.. Wie kan ons advies geven over hoe we nu precies moeten handelen en waar we wel of geen recht op hebben..

Mandy

Caroline

Re: garantie

Ongelezen bericht door Caroline »

Mandy, ik heb geen verstand van wasmachines dus mijn advies is, bel de winkel op en vraag om hun mening. Ik heb zelf ooit eens gehoord dat bovenladers minder storingsgevoelig zijn, dus mocht je tot het eindbesluit komen dat er een nieuwe moet komen is dat wellicht de overweging waard. Mijn Philips bovenlader uit 1987 doet het nog steeds, heb een keer een reparatie gehad dat er een nieuw veiligheidsslotje in moest. (grootte van huishouden 1-2 personen, 3 x verhuisd)

Caroline

Re: garantie

Ongelezen bericht door Caroline »

Wat is de optimale oplossing voor alle partijen? Ik heb begrip voor het standpunt: geef de winkelier gelegenheid om te repareren en kom niet onmiddellijk een nieuwe eisen, maar de praktijk is helaas soms wat lastig. Zo'n reparatie neemt vaak een hoop tijd in beslag, en zonder wasmachine zit je toch gauw behoorlijk onthand. Een ruilapparaat (b.v. een miniwash) zou daar uitkomst kunnen bieden....ik denk maar even hardop.

Wat betreft de houding van klanten en leveranciers. We zijn als volkje tamelijk verwend en meer bezig met het eisen van onze rechten dan het nakomen van onze verantwoordelijkheden. Dat werkt twee kanten op, de klant moet vriendelijk om hulp vragen bij het probleem, en de winkelier moet service hoog in het vaandel houden. Ik heb zelf ervaring aan beide kanten van de toonbank en heb in beide situaties geleerd dat een glimlach heel veel wonderen kan veroorzaken. Wat je zaait zul je oogsten.

En de wegwerp-maatschappij krijgt waar ze om vraagt: wegwerp spullen.

Henk

Re: garantie

Ongelezen bericht door Henk »

Beste allemaal,
Mag ik de diskussie nog iet verder aanwakkeren?
Wat te denken van een huishouden van 2 personen, die bijvoorbeeld, de wasmachine defect hebben. Beiden werken redelijk ver van huis. Nou wil de monteur op een doordeweekse dag langskomen om onder garantie een reparatie uit te voeren. Dat betekent dat een van de twee dus verplicht zou zijn om een vrije dag op te nemen. Wie betaalt die vrije dag terug? Is dat produktaansprakelijkheid met vervolgschade, en moet de fabrikant en/of de leverancier die dag aan de klant terug betalen? En wat als de monteur 's-avonds belt dat hij vandaag niet meer langs kan komen en dat het morgenvroeg wordt? Alweer een dag vrij? Waarom niet de service van reparatie 's-avonds om bijv. 2200 uur? Het is toch niet de schuld van de klant dat de wasmachine kapot ging in de garantietermijn?
Ik zou wel eens willen weten wat de meningen van reparateurs hierover zijn.

Gesloten