LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] keuzeformulier bij beëindiging winstverdriedubblaar.

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
Corrie Schnitker

keuzeformulier bij beëindiging winstverdriedubblaar.

Ongelezen bericht door Corrie Schnitker »

Let op!
Het keuzeformulier is ten opzichte van vorig jaar drastisch aangepast. Intussen wordt een handtekening van je echtgenoot gevraagd. Verder staat onderlijnd de volgende tekst:
Uw keuzemogelijkheden zijn beperkt tot hetgeen op dit formulier is voorgedrukt. Andere dan gevraagde toevoegingen aan de voorgedrukte tekst, van welke aard dan ook, kunnen niet worden verwerkt en worden uitdrukkelijk niet geaccepteerd. Dexia zal ten allen (ahum foutje Dexia) tijde de gemaakte keuze als onvoorwaardelijk beschouwen". Met andere woorden onder protest en onder voorbehoud van alle rechten,wordt niet meer geaccepteerd op het formulier. Tevens is weggelaten bij keuze 3 verlengen van de effectenlease-overeenkomst dat na 1 jaar iedere dag de effectenleaseovereenkomst kosteloos kan worden opgezegd.
Wat zijn de consequenties hiervan?

Corrie

PLUKKER

Re: keuzeformulier bij beëindiging winstverdriedubblaar.

Ongelezen bericht door PLUKKER »

Inderdaad Corrie, het moet zijn 'te allen tijde'. Maar dat bedoelde je zeker ook ;-)

PLUKKER - denkt met je mee

Hans2

Re: keuzeformulier bij beëindiging winstverdriedubblaar.

Ongelezen bericht door Hans2 »

Dexia zet je dus de mes op je keel met dit formulier.
Wat je kunt doen is een protestbrief schrijven aan Dexia over dit "Formulier"!!!
De kern van je protest is dat je verder geen juridische stappen tegen Dexia meer kunt nemen als je het formulier ondertekend, dit terwijl er twee rechtzaken regen Dexia lopen.
1. van de stichting leaseverlies rolnr. 2003-143
2.van de stichting Eegalese rolnr. 218

Als je Eegaleaser bent, helemaal niets terug sturen,
maar wel onderstaande brief in een door jouw aangepaste versie, aangetekend


Betreft: - contractnummer .....................
- Uw schrijven d.d. ..........



Geachte heer / mevrouw,


Onlangs ontving ik uw schrijven d.d. (..-..-....) betreffende een aanmaning tot het betalen van een bedrag van (...... euro). Indien betaling uit zal blijven ziet u zich genoodzaakt de vordering binnen (..... weken / dagen)over te dragen aan een incassobureau en tevens melding te doen bij het BKR.

Bij aangetekend schrijven d.d. heeft mijn (echtgenoot o.i.d.) de vernietiging ingeroepen van de tussen mijzelf en Legio gesloten overeenkomst op grond artikel 1:88 BW juncto artikel 3:50 BW. Dit schrijven werd door u naar eigen zeggen ontvangen d.d. (..-..-....). Vanaf die datum is er dan ook geen sprake meer van een overeenkomst noch van enig vorderingsrecht van u op mij voortvloeiend uit die overeenkomst. U kunt dan ook geen vordering uit handen geven aan een incassobureau en voor een melding bij het BKR is geen enkele aanleiding. Indien u toch besluit de door u veronderstelde vordering uit handen te geven, zullen de daarmee gemoeide kosten voor uw rekening komen.

Mijn (echtgenoot o.i.d.) heeft in eerder genoemd aangetekend schrijven u voorts verzocht het door mij onverschuldigd aan u overgemaakte bedrag a (..... euro) binnen (.... weken / dagen) te retourneren op rekeningnummer (............). Tot op heden heeft u hieraan geen gehoor gegeven. Ik verzoek u op korte termijn alsnog deze vordering te voldoen.



In de overtuiging u hiermee van dienst te zijn,


Met vriendelijke groet,



(..................................)

een mogelijke nadere toelichting

"U heeft in de brief aangegeven de vernietiging niet te aanvaarden en daarin op geen enkele wijzen te berusten, op basis van de door u gegeven motivatie. Uw argumenten hiervoor zijn naar mijn mening niet correct. Ik zal dit verderop toelichten. Verder vermeldt u dat uw uitleg door 3 hoogleraren is bevestigd. Uit de informatie die ik heb over de achtergrond en werkzaamheden van tenminste één van de door u genoemde hoogleraren is mijn conclusie dat er sprake van belangenverstrengeling is aangaande deze en deze zaak en zodoende dus niet objectief genoemd kan worden. Verder informeert u mij niet over de argumentatie van deze hoogleraren waardoor uw stelling bevestigd zou zijn. Ik vraag u dan ook om mij hierover te informeren en hun argumentatie aan mij kenbaar te maken. Aangezien deze argumentatie op dit moment ontbreekt hecht ik geen waarde aan het onderschrijven van uw uitleg door deze hoogleraren.

U schrijft dat artikel 1:88 niet van toepassing is aangezien effecten-lease overeenkomsten volgens u geen overeenkomsten van koop op afbetaling zijn in de zin van de wet. Ik neem aan dat u niet zult betwisten dat de door mij met u afgesloten overeenkomst
(“winstverdriedubbelaar”) huurkoop is. Dit blijkens de inhoud van uw schrijven naar derden, uw antwoorden op de vragen van Radar, het feit dat het BKR melding maakt van huurkoopovereenkomst en natuurlijk de uitspraak gedaan door het gerechtshof in Den Haag in juli 2002. Naar mijn mening valt de overeenkomst dus wel degelijk onder de werkingssfeer van art. 1: 88 en 89 omdat huurkoop uiteraard een vorm van koop afbetaling is. (Boek 7a:1576h). Mijn overeenkomst met u was dus wel degelijk koop op afbetaling in de zin van de wet.

Verder heeft naar mijn mening het artikel niet alleen betrekking op overeenkomsten van koop op afbetaling van zaken. Krachtens art 7A:1576 lid 5, is het ook van toepassing op vermogensrechten.

Op grond van het bovenstaande heeft de door mijn echtgenoot buitengerechtelijke vernietigingsverklaring naar mijn mening wel effect. Aangezien Art. 49. (3.2.13) het contract vernietigd is en deze gezien Art. 53. (3.2.17b) terugwerkt tot het tijdstip waarop de rechtshandeling is verricht."



VANAVOND GAAT MINISTER ZALM IN OP DE PROBLEMATIEK MET DEXIA


Hans2

Re: keuzeformulier bij beëindiging winstverdriedubblaar.

Ongelezen bericht door Hans2 »

Beste Corrie,
Deze veranderingen zijn belangrijk.
Ik wil je vragen kun jij het formulier overtypen en op het forum zetten?
Vast bedankt
Hans2

Jan

Re: keuzeformulier bij beëindiging winstverdriedubblaar.

Ongelezen bericht door Jan »

Plukker procedeert niet heeft verlengd. De hypotheekrente is nu 1%.

Jan de Gans.



rob v.d.

Re: keuzeformulier bij beëindiging winstverdriedubblaar.

Ongelezen bericht door rob v.d. »

Hans,
Ik heb het desbetreffende formulier met het programma Omnipage via een scan omgezet naar een tekstbestand. De layout is daarmee wel verdwenen.
gr. rob v.d.

Keuzeformulier
Uw persoonlijke gegevens
relatienummer:
contract: WinstVerDriedubbelaar
nummer:
Reageer voor 7 juli 2003

De heer [....]

Keuze 1: Verkopen van de effecten
[] Ik wil de effecten van mijn WinstVerDriedubbelaar met contractnummer 74421087 per 28 juli 2003 verkopen.
Indien het verschil tussen de opbrengst van deze effecten en de (restant-) hoofdsom van de effectenlease-overeenkomst positief is, dan maakt Dexia een eventuele opbrengst, na verrekening van de (restant-) hoofdsom van mijn effectenlease-overeenkomst, binnen vijf werkdagen over op mijn bank- of girorekening. Indien het verschil tussen de opbrengst van deze effecten en de (restant-) hoofdsom van de effectenlease-overeenkomst negatief is, heb ik een restschuld, die ik moet betalen.

- > Ga naar de ondertekening en zet uw handtekening.


Keuze 2: Overnemen van de effecten
[ ] Ik wil de effecten van mijn WinstVerDriedubbelaar met contractnummer [.....] overnemen. Ik ontvang van Dexia een nota en een antwoordformulier Overname Effecten. Op het antwoordformulier zal ik mijn effectenrekeningnummer invullen en vervolgens zal ik het formulier zo snel mogelijk retourneren. Ik maak het verschuldigde bedrag per ommegaande over door middel van de bij de nota gevoegde acceptgiro.
Daarnaast verzoek ik Dexia Bank Nederland om op afloopdatum eventuele opties te verkopen en de opbrengst binnen vijf werkdagen na afloopdatum over te maken op mijn bank- of girorekening.

- > Ga naar de ondertekening en zet uw handtekening.

Keuze 3: Verlengen van de effectenlease-overeenkomst
Ik wil mijn WinstVerDriedubbelaar met contractnummer [....] verlengen voor een periode van minimaal één jaar en maximaal drie jaar. Ik ben mij bewust van het risico dat de koersen kunnen dalen en dat mijn restschuld kan toenemen.
Binnen vijf dagen na [.....] 2003 stuurt Dexia mij de verlengingsovereenkomst in tweevoud ter ondertekening. Na akkoord stuur ik het voor Dexia bestemde exemplaar binnen 30 dagen ondertekend retour. Indien Dexia deze overeenkomst niet ondertekend retour heeft ontvangen binnen de gestelde termijn, zal Dexia alsnog de onderliggende effecten tegen de dan geldende koersen voor mij verkopen.

> Ga naar de ondertekening en zet uw handtekening.

Uw keuzemogelijkheden zijn beperkt tot hetgeen op dit formulier is voorgedrukt. Andere dan gevraagde toevoegingen aan de voorgedrukte tekst, van welke aard dan ook, kunnen niet worden verwerkt en worden uitdrukkelijk niet geaccepteerd. Dexia zal ten allen tijde de gemaakte keuze als onvoorwaardelijk beschouwen.


Ondertekening Dexia Ondertekening cliënt


Datum: Plaats:

Handtekening: Handtekening mede-contractant (bij
en/of contracten) /
echtgeno(o)t(e) / wettelijk
vertegenwoordiger


» Stuur dit ondertekende formulier in de bijgesloten gratis retourenvelop naar Dexia.

Hans2

Re: keuzeformulier bij beëindiging winstverdriedubblaar.

Ongelezen bericht door Hans2 »

Beste Rob
Bedankt voor de moeite!!

Als je in een eegaleasesituatie zit zou ik het keuzeformulier gewoon niet terugsturen omdat er vernietigd
is.
Hierbij nog een eventuele conceptbrief:
Betreft: Contractnummer xxxxxxxxx
Uw schrijven d.d. xx-xx-xxxx
Relatienr: xxxxxxxx

Plaats,datum



Geachte heer / mevrouw,

Naar aanleiding van uw schrijven d.d. xx xx xxxx wil ik u op het volgende wijzen.

Bij aangetekend schrijven, d.d. xx xx xxxx en d.d. xx xx xxxx, heeft mijn echtgenote de vernietiging ingeroepen van de tussen mijzelf en Legio gesloten overeenkomst op grond van artikel 1:88 BW. Het eerste schrijven is door u beantwoord op xx xx xxxx. Het tweede schrijven werd door u naar eigen zeggen ontvangen d.d. xx xx xxxx.
Vanaf die datum is er dan ook geen sprake meer van een overeenkomst noch van enig vorderingsrecht van u op mij voortvloeiende uit die overeenkomst.

De in uw brief geschetste stand van zaken is ons inziens niet op ons van toepassing. Voorts heeft u geweigerd om aan de in het contract gestelde voorwaarden voor afschrijving van de termijnen te voldoen.
Rond de 35e maand moest u een bedrag van fl 100,--, zijnde €45,38 af moeten schrijven en rond xx xx xxxx de 36e en laatste termijn van €xxx,xx. U heeft dit niet gedaan waarmee u nu zelf bevestigd dat het contract dus vernietigd is.
Sinds de vernietiging van de overeenkomst bestaat er dan ook een vordering op u uit onverschuldigde betaling. Tot op heden heeft u deze vordering niet voldaan.

Daar u alsnog heeft besloten u bij de vernietiging neer te leggen kunt u het onverschuldigde bedrag van € xxxx,xx zijnde het maandbedrag van € xxx,xx maal 35 termijnen overmaken op
girorekening xx xx xxx tnv naam en naam echtgenote onder vermelding van: vernietigd contract xxxxxxxx. Wij beschouwen de zaak nu als afgedaan.


Inmiddels verblijven wij,


Hoogachtend,

Hans2

Re: keuzeformulier bij beëindiging winstverdriedubblaar.

Ongelezen bericht door Hans2 »

Best Rob
Een waarschuwing:
Dexia doet ook in de Eegalease situatie alsof ze van niets weten , houden zich op de vlakte en van de domme.
Zetten ook in deze situatie incassoprocedures gewoon door.

Het principe is: er staat geen tweede handtekening op de contracten, daardoor zijn ze rechtsongeldig te verklaren door vernietiging in te roepen door een van de eega's.

Dat de kontracten vernietigbaar zijn wil Dexia alleen maar horen via een uitspraak van de rechter. Zij betwisten de vernietiging buiten de rechter om.......wat zeer kwalijk is.
Wij kunnen daar pas hierover pas echt aan de bel trekken als de Commissie geschillen aandelen lease geínstalleerd is

Luc

Re: keuzeformulier bij beëindiging winstverdriedubblaar.

Ongelezen bericht door Luc »

"Zij betwisten de vernietiging buiten de rechter om.......wat zeer kwalijk is."

Zo is het inderdaad...!

maaike

Re: keuzeformulier bij beëindiging winstverdriedubblaar.

Ongelezen bericht door maaike »

Ook ik heb onlangs zo'n formulier in de bus gekregen met de 3 keuzemogelijkheden waar je niets bij mag schrijven. Of ik voor 3 juli maar even wil aangeven wat ik kies, contract eindigt 24/7. M'n rechtsbijstandverz. gebeld, kreeg geen advies want aandelen vielen niet onder de verz.
Ik overweeg zelf een aangetekende brief in elkaar te knutselen, dat ik onder protest en voorbehoud van rechten betaal of verleng (twijfels nog), wat nodig is omdat ik ook ben aangesloten bij de stichting legioverlies.
Nog een advocaat uit de Gouden gids gebeld, leek hem wel een goed idee, maar zeker wist hij het ook niet.
Help, wie geeft me een goed advies???????????

Hans2

Re: keuzeformulier bij beëindiging winstverdriedubblaar.

Ongelezen bericht door Hans2 »

Beste Maaike
Verzend een begeleidende brief bij het formulier.Gebruik niet de enveloppe van Dexia!!.Gebruik eigen woorden, de volgende feiten kun je aandragen.

Verstuur de brief aangetekend met bewijs van ontvangst.

In deze brief schrijf je dat jouw brief" onverbrekelijk" verbonden is met de indiening van het genoemde formulier!!

In de brief verwijs je:
* naar de in te stellen Commissie Geschillen Aandelenlease (CGA) ingesteld door minister Zalm van Financiën en de raportage van deze commissie volgend jaar aan de vaste commissie financiën van de tweede kamer, die daarna in kontakt zullen treden met de vaste kamercommissie van justitie naar aanleiding van de uitkomsten, waarvan de uitkomsten nu al inschatbaar negatief voor Dexiabank zullen zijn!!!.

*je verwijst naar het rapport van de AFM wat in september uitkomt met het nu al bekende venietigende oordeel over de voorgangers die door Dexiabank zijn overgenomen en die als basis zal dienen voor bewijsvoering van eerder genoemde commissie CGA.

* En je verwijst dat er tegen Dexiabank door Leaseverlies een rechtzaak tegen Dexiabank is aangespannen onder rolnummer 20003-143 bij de Amsterdamse rechtbank

*En dat je je niet laat chanteren door de bank om in de toekomst af te zien van de mogelijkheid om juridische stappen tegen de bank te ondernemen.

Daarom deze ONLOSMAAKELIJKE BRIEF verzonden bij het formulier(aangetekend en met bewijs van ontvangst)

Ad

Re: keuzeformulier bij beëindiging winstverdriedubblaar.

Ongelezen bericht door Ad »

Beste Hans2,

Zonder nu weer in een lang juridisch verhaal terecht te komen wil ik je vragen of je uit kan leggen waarom het zeer kwalijk is dat Dexia de vernietiging buiten de rechter om betwist.

Groet,

Hans2

Re: keuzeformulier bij beëindiging winstverdriedubblaar.

Ongelezen bericht door Hans2 »

Beste Ad
Ik gebruik de kwalificatie "zeer kwalijk" omdat er via de rechtbank reeds een procedure in gang is gezet door de stichting Eegalease(onder rolnummer 2003-218) tegen Dexiabank betreffende de vernietiging van de kontracten.
In de actie "geldgraaierij" was er vergeten dat bij gehuwden en mensen met een samenlevingskontract bij het afsluiten van dit soort kontacten ook de handtekening van de echtgeno(o)t(e) wettelijk vereist is
Dexia bank is zo brutaal om de uitspraak van deze procedure (wel of geen handtekening nodig?)niet af te wachten.
Dexia betwist de vernietiging dus zonder een uitspraak van de rechter.
Heeft al incassoprocedures opgang gezet, mensen keuzeformulieren laten tekenen waarbij ze af moeten zien van verder juridische stappen, terwijl deze juridische stappen nog lopen!!

rob v.d.

Re: keuzeformulier bij beëindiging winstverdriedubblaar.

Ongelezen bericht door rob v.d. »

Hans,
Sorry dat ik nu eerst reageer. Bedankt voor de conceptbrieven. Ik had al een zeer redelijk concept klaar, maar dat is vooralsnog ontvankelijk voor veel goede suggesties. Dus nogmaals dank voor je voorstellen; ik haal er nog een aantal dingen uit die mijn eigen tekst versterken.
vr.gr. rob v.d.

Hans2

Re: keuzeformulier bij beëindiging winstverdriedubblaar.

Ongelezen bericht door Hans2 »

Rob succes!
Ik begrijp dat je het formulier niet terugstuurt omdat er gewoon vernietigd is.
Hieronder nog de rechtsartikelen uit het BW
Hieraan refereer je in de vernietigingsbrief



TITEL 6 Rechten en verplichtingen van echtgenoten


Art. 88.
1. Een echtgenoot behoeft de toestemming van de andere echtgenoot voor de volgende rechtshandelingen:
a. overeenkomsten strekkende tot vervreemding, bezwaring of ingebruikgeving en rechtshandelingen strekkende tot beëindiging van het gebruik van een door de echtgenoten tezamen of door de andere echtgenoot alleen bewoonde woning of van zaken die bij een zodanige woning of tot de inboedel daarvan behoren;
b. giften, met uitzondering van de gebruikelijke, van de niet bovenmatige en van die waarvoor tijdens zijn leven niets aan zijn vermogen wordt onttrokken;
c. overeenkomsten die ertoe strekken dat hij, anders dan in de normale uitoefening van zijn beroep of bedrijf, zich als borg of hoofdelijke medeschuldenaar verbindt, zich voor een derde sterk maakt, of zich tot zekerheidstelling voor een schuld van de derde verbindt;
d. overeenkomsten van koop op afbetaling, behalve van zaken welke kennelijk uitsluitend of hoofdzakelijk ten behoeve van de normale uitoefening van zijn beroep of bedrijf strekken.
2. De echtgenoot behoeft de toestemming niet, indien hij tot het verrichten der rechtshandeling is verplicht op grond van de wet of op grond van een voorafgaande rechtshandeling waarvoor die toestemming is verleend of niet was vereist.
3. De toestemming moet schriftelijk worden verleend, indien de wet voor het verrichten van de rechtshandeling een vorm voorschrijft.
4. Toestemming voor een rechtshandeling als bedoeld in lid 1 onder c, is niet vereist, indien zij wordt verricht door een bestuurder van een naamloze vennootschap of van een besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid, die daarvan alleen of met zijn medebestuurders de meerderheid der aandelen houdt en mits zij geschiedt ten behoeve van de normale uitoefening van het bedrijf van die vennootschap.
5. Indien de andere echtgenoot door afwezigheid of een andere oorzaak in de onmogelijkheid verkeert zijn wil te verklaren of zijn toestemming niet verleent, kan de beslissing van de kantonrechter worden ingeroepen.

Art. 89.
1. Een rechtshandeling die een echtgenoot in strijd met het vorige artikel heeft verricht, is vernietigbaar; slechts de andere echtgenoot kan een beroep op de vernietigingsgrond doen.
2. Het vorige lid geldt niet voor een andere handeling dan een gift, indien de wederpartij te goeder trouw was.
3. Het einde van het huwelijk en scheiding van tafel en bed hebben geen invloed op de bevoegdheid om ter vernietiging van een rechtshandeling van een echtgenoot een beroep op de vernietigingsgrond te doen, die voordien was ontstaan. Indien de andere echtgenoot dientengevolge schuldenaar uit die rechtshandeling wordt, geldt artikel 51 lid 3 van Boek 3 voor hem slechts, zolang de termijn van artikel 52 lid 1 van Boek 3 niet is verstreken.
4. De verklaring of rechtsvordering tot vernietiging behoeft in afwijking van de artikelen 50 lid 1 en 51 lid 2 van Boek 3 niet mede te worden gericht tot de echtgenoot die de handeling heeft verricht.
5. De echtgenoot die een beroep op de vernietigingsgrond heeft gedaan, kan tevens alle uit de nietigheid voortvloeiende rechtsvorderingen instellen.

rob v.d.

Re: keuzeformulier bij beëindiging winstverdriedubblaar.

Ongelezen bericht door rob v.d. »

Hans,
Inderdaad stuur ik het formulier niet terug. De praktijk is dan dat Dexia toch gewoon de aandelen verkoopt en mij de restschuld in rekening brengt. Ik wacht dat rustig af, wellicht tot de eerste aanmaning, en ga dan pas schrijven. Deze aanpak is anders dan de aanpak bij het vervallen van het contract van mijn eega vorige maand. Daarbij heb ik het formulier oningevuld teruggestuurd en ben zelfs vóór die datum al gaan schrijven. Ik zie nu in dat dit allemaal wat veel van het goede is; op zo'n manier blijf je doende, en je krijgt toch alleen maar standaardbrieven terug. M.a.w., laat nu Dexia maar komen ....
gr. rob v.d.

gedupeerd

Re: keuzeformulier bij beëindiging winstverdriedubblaar.

Ongelezen bericht door gedupeerd »

Rob zou jij je mail willen controleren

Bedankt gedupeerd

Gesloten