Cholesterol

Hier kun je terecht met algemene vragen en tips.

Cholesterol

Berichtdoor Kruimeltje » 25 okt 2018 19:20

Ik las in het boek dat de hoogte van het HDL in relatie tot de hoogte van de triglyceriden een belangrijke indicatie is wat betreft risico voor hart- en vaatzieketen.

Mijn HDL is 1.8
Mijn triglyceriden zijn 1.3

Is er een bovengrens aan een gezond HDL?
Kruimeltje

Re: Cholesterol

Berichtdoor Kingkong » 14 nov 2018 12:53

Normaal gesproken stijgt het HDL niet boven het maximum. Alleen in zeer specifieke omstandigheden.
Kingkong

Berichtdoor Kruimeltje » 14 nov 2018 14:27

Ik geloof dat de Hartstichting (maar misschien las ik het op een andere site) 1.7 als bovengrens aanhouden.

Mijn HDL is inmiddels 1.49 en de triglyceriden 1.06.

Ik ga dus mooi door met pioppen.
Kruimeltje

Berichtdoor Griet.je » 27 nov 2018 21:55

nu ongeveer 2 maanden met Pioppi leefstijl bezig en dit bevalt me goed. 5 kg afgevallen al staat dit de laatste weken wel stil, maar ik had ook niet echt veel overgewicht. Waar het me vooral om ging is mijn bloeddruk normaal te krijgen en geen medicijnen voor cholesterol. Vorige week bloed geprikt en mijn waarden zijn: cholesterol totaal 6.4 (was 6.3) Cholesterol HDL ratio 3.7 (was 5.0) HDL 1.75 (was 1.25) LDL 4.7 (was 4.7) triglyceriden 0.78 (was 2.18). Best een verbetering, maar helaas is het LDL niet gedaald. Aangeraden wordt nu om aan de rode gist rijst capsules te gaan en mocht dat ook niet helpen dan toch medicijnen voor te hoge cholesterol. Over 3 maanden opnieuw bloed prikken.
Waarom is het LDL toch niet gedaald en moet ik deze rode gist rijst capsules gaan innemen?
Griet.je

Berichtdoor Kruimeltje » 02 dec 2018 10:50

In het boek over het Pioppidieet staat veel informatie over cholesterol. Zou ik zeker even gaan lezen, kan je misschien helpen een voor jou juiste afweging te maken over gebruik rodegistrijst dan wel reguliere cholesterolverlagers.

Een hoog LDl-gehalte kan ook te maken hebben met medicijngebruik of bijvoorbeeld -chronische-stress.
Mijn LDL gehalte is ook nog behoorlijk hoog, ik probeer naast pioppi-eten , veel te wandelen, doe aan Tai Chi en meditatie (app Headspace).

PS: Je HDL en trygliceriden zijn prachtig volgens mij.
O ja, LDL bestaat uit uit grote, lichte deeltjes en kleine, zware. De kleine, zware zijn volgens het boek 'slecht', de grote. lichte niet. Je kunt je LDL laten onderzoeken op hoe die verhouding bij jou is.

Succes ermee in elk geval.
(t Is soms best lastig om wijze keuzes te maken, vooral omdat de reguliere geneeskunde over het algemeen zn eigen (soms andere)opvattingen heeft over medicijngebruik enz. En wat blijft: wat je ook kiest, een garantie heb je nooit.....!)
Kruimeltje

Keer terug naar Vragen, hulp & tips