LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Oversluiten: Over en sluiten maar

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
L. Blok

Oversluiten: Over en sluiten maar

Ongelezen bericht door L. Blok »

Op de site van iex.nl vond ik een artikel over Oversluiting.
Wellicht kan dit artikel wat verduidelijking geven, alvorens
u eventueel besluit tot oversluiten.
Hier volgd het artikel:

Oversluiten: Over en sluiten maar

Rik Smit - 23 oktober 2002

Het oversluiten van leningen is een markt die in omvang de fantasie van velen te boven gaat. De mijne ook. Ik weet niet hoeveel kredieten er jaarlijks wisselen van geldverstrekker. Wat ik wel weet, is dat de term oversluiten voor de verkooporganisatie betekent: over en sluiten maar.

De lening gaat over (van de vorige bank naar de huidige bank) en tegelijkertijd worden er allerlei financiële producten afgesloten. In zijn algemeen geldt hier de stelling: hoe meer franje in de vorm van bijproducten, hoe hoger de verdienste voor de verkooporganisatie en adviseur.

Wanneer de verkoper u meer voorschotelt dan de hoogte van de rente en het aflossingsschema, wees dan op uw hoede. Alle zaken die behalve de lening worden verkocht, heten in jargon bijverband.

Hoofdzaak wordt bijzaak
Deze term is misleidend. U heeft immers hiervoor kunnen lezen dat de voornaamste verdienste van de verkoper gelegen is in de franje rondom de lening. Een uitvaartverzekering, een arbeidsongeschiktheidsdekking of dekking tegen werkloosheid; u kunt het zo gek niet verzinnen, of dergelijke verkooporganisaties hebben er een polis voor bedacht.

Hebben ze geen polis in de aanbieding, dan kunt u bij hen nog altijd geld lenen, om dit in een aflossingsversneller te investeren. Wat dat is? Nou, gewoon een belegging in aandelen. Daar hebt u legio-varianten op, waarvan velen inmiddels ontzettend spijt hebben... Kortom, wat voor de verkoper hoofdzaak is, is voor u bijzaak. U wilt alleen het volgende:


Geld lenen tegen de laagste rente,
Een tarief wat laag blijft gedurende een lange periode,
Een maandelijkse betaling die past bij uw portemonnee,
De zekerheid dat u na verloop van tijd uw lening hebt afgelost.
De verkoper probeert u te overtuigen van extra kortingen die u krijgt, als u de lening combineert met een bijproduct. Die truc gaat onder de nieuwe wet inkomstenbelasting niet meer op. De aflossing met een zogenaamde spaarverzekering valt doodleuk in box 3. Over het spaarbedrag in de polis betaalt u 1,2% belasting, als uw totale bezit boven de 18.146 euro uitkomt.

Cijfervoorbeeld
U moet in een dergelijk geval maar één ding doen: de kleine lettertjes goed lezen. Snel geld lenen is niet moeilijk in Nederland. Snel van de geldverstrekker afkomen zonder al te veel financiële pijn is lastiger. Stel, u reageert op een televisiecommercial die u 4,1% als rentetarief belooft. U wilt in totaal 30.000 euro lenen.

De kleine lettertjes onder hypothecair verband heeft u niet gelezen. Dat is jammer, want dan betaalt u aan rente geen 102,50 euro per maand, maar 200 euro (rente 8%)! Overigens rept de commercial niet over het element van aflossing en dat is nu juist de taak van de verkoper. U heeft dit artikel gelezen en bent op u uw hoede. De aflossing met een aflossingsversneller of een polis ziet u zitten.

Dit betekent dat de verkoper u het geld wil lenen, maar dan niet langer dan vijf jaar. Uw maandelijkse betaling wordt op dat moment 608,29 euro... Zorgt u er daarom voor dat uw hoofdzaak een zaak is van uw hoofd er goed bij houden. Wie dat over het hoofd ziet, eindigt met veel bijverband en daar krijgt u als bijwerking alleen maar hoofdpijn van.




--------------------------------------------------------------------------------
Rik Smit is Federatie Financieel Planner bij Smit Vernooij c.s. financieel planners in Landsmeer en Nederhorst den Berg. Smit Vernooij c.s. is een onafhankelijke adviesmaatschap waar primair op declaratiebasis gewerkt wordt. Smit schrijft zijn columns op persoonlijke titel. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel (belasting)advies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde transacties. Hoewel deze column met de grootst mogelijke zorgvuldigheid is samengesteld, aanvaarden Rik Smit en Smit Vernooij c.s. geen aansprakelijkheid voor de onvolledigheid, onjuistheid of gevolgen daarvan. Uw reactie is welkom op [email protected]

Maria

Re: Oversluiten: Over en sluiten maar

Ongelezen bericht door Maria »

U kunt ook de Bijbel hieop zetten.

Fiona

Re: Oversluiten: Over en sluiten maar

Ongelezen bericht door Fiona »

Heer Blok,

Vat de horens bij de bok dit is een van uw betere werken. U mag pas wat zeggen ,als ik het zeg.

Koop een plaat en ook een voor je hoofd.

Fiona

Re: Oversluiten: Over en sluiten maar

Ongelezen bericht door Fiona »

Dit was ik vergeten inderdaad "over en sluiten"

of ga je gewoon door en ga je pas sluiten .

m. santegoets

Re: Oversluiten: Over en sluiten maar

Ongelezen bericht door m. santegoets »

Beste Maria / Fiona

Is er een bepaalde reden dat jullie nu zo vervelend doen?
Wat is hier nu mis mee, behalve misschien in jullie ogen,
de afzender. Niet van dat puber-gedrag a.u.b.

groetjes
Revo

Fiona

Re: Oversluiten: Over en sluiten maar

Ongelezen bericht door Fiona »

Ik heb bewondering voor mensen die iets zinnigs te melden hebben, zoals Meisje met haar trompet, dat is echt nieuws ?

Maar om dit forum constant vol te kalken met citaten van andere sites gaat mij te ver.

Stel dat we dat allemaal gaan doen. Dan is de Tros toch ook niet blij.

m. santegoets

Re: Oversluiten: Over en sluiten maar

Ongelezen bericht door m. santegoets »

Hoi Fiona

Als iemand nou ergens in een financieel dagblad een artikel
leest, waarvan hij/zij denkt dat het voor anderen interessant kan zijn, en om die reden plaatst, zodat iedereen dat voor zichzelf uit kan maken, dan is daar toch
niets mis mee?

groet
Revo

toet

Re: Oversluiten: Over en sluiten maar

Ongelezen bericht door toet »

Waar komen toch al die leeghoofden vandaan.Fiona heeft het over een plaat voor iemands hoofd ik denk dat zij de grootste plaat voor haar kop heeft en dan nog maria wat is hieop?Twee personen die nog helemaal niets zinnigs te vertellen hebben beledigen zomaar iemand.Ik heb me voor gehouden niet meer kwaad te worden op mensen die zo stom zijn als het achtereind van een varken nou dat doe ik dan ook niet meer .Voor fiona en maria ga lekker in de modder draaien doe je nog iets leuks.groetjes toet

eef

Re: Oversluiten: Over en sluiten maar

Ongelezen bericht door eef »

Toet

ben het roerend met je eens
stelletje mutsen

*** niet zomaar uit je nek
doegg

L. Blok

Re: Oversluiten: Over en sluiten maar

Ongelezen bericht door L. Blok »

Fiona zegt wel meer dingen die niet op waarheid berusten.
Verleden week verkondigde zij dat Joop een onderwijzer was.
Alle berichten heb ik van Joop nagelezen maar ik kan het niet vinden. Waarschijnlijk heeft ze een rijke fantasie!

Jean

Re: Oversluiten: Over en sluiten maar

Ongelezen bericht door Jean »

Geachte heer Blok, wat wilt u met dit bericht zeggen?
Is dit een waarschuwing tegen onder andere de Frisia, DSB groep en andere kredietaanbieders uit de krantjes?
Waarom heeft u dit erop gezet? Met welke insteek, belang?

L. Blok

Re: Oversluiten: Over en sluiten maar

Ongelezen bericht door L. Blok »

Beste Jean,

Blijkbaar voelde jij je nogal aangesproken door de plaatsing
van dit artikel. Sinds wanneer zouden mensen die iets in dit
forum plaatsen verantwoording af moeten leggen als dit een
bericht van algemene aard is. Lees het onderwerp "Internet"
van Toet maar eens, dan begrijp je het waarschijnlijk beter.

m.v.g.

L. Blok

Zeeuw

Re: Oversluiten: Over en sluiten maar

Ongelezen bericht door Zeeuw »

Beste forumlezers,

De insteek lijkt me duidelijk,

"wie de schoen past trekke hem aan"

m.vr.gr.

Zeeuw

Jean

Re: Oversluiten: Over en sluiten maar

Ongelezen bericht door Jean »

Ik vraag u geen verantwoording af te leggen en ik verbied het u ook niet om dit te plaatsen, ik wil wel heel graag weten wat u ermee bedoeld. Wat is de insteek om dit bericht te plaatsen. Wat wilt u ermee zeggen. Waarom wel of waarom niet?

U klaagt steen en been dat u constant wordt aangevallen door personen op dit forum. Maar gezien uw berichtje in de strekking zoals geplaatst valt u mij dus nu weer aan.
Vind u het gek dat er mensen zijn die steeds meer problemen met u krijgen.

En die schoen, die schoen past mij niet, omdat ik, wij, niet op deze manier werken. Ik en het bedrijf waar ik voor werk willen niet graag vergeleken worden met deze heren waar u op doelt!

Het is zelfs zo dat ik, wij, regelmatig mensen die juist bij die instanties produkten hebben lopen weer op de goede weg helpen.

L. Blok

Re: Oversluiten: Over en sluiten maar

Ongelezen bericht door L. Blok »

Jean, laten we de discussie wel zuiver houden. Jij schijft:

"Maar gezien uw berichtje in de strekking zoals geplaatst valt u mij dus nu weer aan."

Met geen woord spreek ik in het geplaatste artikel over jou.
Blijkbaar voel jij je aangesproken, maar verkondig nu niet
dat ik je aanvalt. Dit artikel was alleen bedoeld voor alge-
mene informatie!

Carl

Re: Oversluiten: Over en sluiten maar

Ongelezen bericht door Carl »

Reactie op artikel dhr.blok.
Het oversluiten is mij ook bijna overkomen en gelukkig had ik zelf om bedenktijd gevraagd.
Kon ik de offerte (kladje) van deze adviseur zelf even doornemen.
Maar goed ook want je wordt weer belazerd waar je bij staat.
Mensen de hoofdregel voor zulke lui is JE GAAT PER MAAND MINDER HYPOTHEEKRENTE BETALEN.
Ja als deze laag staat en je doet er een leuk ingepakt verhaal bij dan tuinen er weer een hoop mensen in.
Deze toko had een product dat heet WOONBESCHERMING die naast je hypotheek meeloopt.
Als je dan in de WAO komt of langdurig ziek wordt enz...
dan biedt de woonbescherming uitkomst door deze lasten over te nemen en je kunt gewoon verder gaan met leven in je eigen huis...goed he...
Ja als je dan ook er even bijverteld dat dit je 22.500 euro kost bovenop je hypotheek bedrag dan snap ik er ook wat van.
Je bent gelijk voor 30 jaar lid van deze vereniging.

Kortom van oversluiten komt BIJSLUITEN.

Carl.

jean

Re: Oversluiten: Over en sluiten maar

Ongelezen bericht door jean »

Bij het berekenen van het WAO gat en hiaat blijkt dat 70/80% van huizenbezitters 50% of minder inkomen krijgen bij een AO van 45% of meer.
1 op de 10.000 huizenbezitters krijgt te maken met vroegtijdig overlijden, 1 op de 1.500 huizenbezitters krijgt te maken met de AO. Een groot gedeelte MOET zijn huis uit omdat ze de hypotheek niet kunnen betalen.
Een woonbescherming of hoe je het noemen wilt kost je circa 20 euro per maand. Het is een keuze die je maakt.

Het is trouwens wel degelijk mogelijk bij het oversluiten van kredieten in een hypotheek inclusief een woonbeschermer op een last te komen die soms lager is dan dat je gewend bent. Kwestie van bespreken van wat je wilt en constructie van hypotheek.

Heb gisteren een hypotheek verzorgd met inbegrip van woonbescherming, studieopname, kosten etc. etc. voor de resterende looptijd (de hypotheek loopt nog 24 jaar) en de klant betaald 200 euro minder dan hiervoor. En niets geen adders onder het gras. In overleg met de klant alles bekeken en verzorgd. FINANCIELE PLANNING!

carl.

Re: Oversluiten: Over en sluiten maar

Ongelezen bericht door carl. »

Vroeger kon je maar 70% van je salaris gebruiken om een hypotheek te verkrijgen. In mijn tijd kon ik dus geen huis kopen , pas op mijn 32e kon ik een koophuis betalen.
van 1 salaris nog wel. en als ik in de wao kom kan ik het nog steeds betalen , als ik inderdaad de hypotheek had overgesloten met de woonbescherming dan ga ik van een hypotheek van fl 152.000,- naar fl 208.000,-
De woonbescherming van fl 50.000,00 (incl boetes en alle kosten) moet in 1 keer voldaan worden. De last kan dan wel lager worden de schuld is wel toegenomen met 50.000 gulden. In de meeste gevallen wordt de hypotheek overgesloten met een maximale looptijd van 5 jaar. anders gaat de 68 euro die je minder gaat betalen niet meer op. Stel nou dat de rente gestegen is naar 7% na 5 jaar
wat dan, je voordeel is weg en de bijkomende oversluitkosten ben je ook kwijt, weg voordeel.
Hoe ga ik in de toekomst een verbouwing dan financieren..???
van de overwaarde van je huis heb je al 50.000 piek verbruikt.
Ik vond die fl 50.000 gulden toen wel erg duur voor dit product lijkt mij iets meer dan die 20 euro per maand....
hoe kan dat dan...in mijn geval kan dit dus niet voordelig zijn voor mij , maar wel voor die adviseur die bij mij kwam.

Carl.

carl

Re: Oversluiten: Over en sluiten maar

Ongelezen bericht door carl »

Beste Jean,

Hier blijkt maar weer dat ook in deze branch het moeilijk is en blijft om het kaf van het koren te scheiden.
het blijft dus opletten ...

E.van Benthem

Re: Oversluiten: Over en sluiten maar

Ongelezen bericht door E.van Benthem »

Ik wil later boer en schaatser worden.

Gesloten