Hoge installatiekosten geiser voor huurder?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
jeroenx
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 mei 2024 09:34

Hoge installatiekosten geiser voor huurder?

Ongelezen bericht door jeroenx »

Ik huur een geiser bij Feenstra (Amsterdam). De geiserverhuur door Feenstra komt voort in verband met overnames uit tenminste 2 rechtsvoorgangers: het bedrijf N.V. Energiebedrijf Amsterdam of het bedrijf Energie Service Amsterdam B.V. Heeft iemand een huurovereenkomst of de algemene voorwaarden van deze eerdere bedrijven om mijn rechten te kunnen bepalen? Als dit kan worden ingescand (doorhalen naam en adres) dan zou dat heel fijn zijn. Dan kan ik tenminste mijn rechten (laten) bepalen.

Ik huur 30 jaar en de open geiser moet nu vervangen worden en de hoge installatiekosten zijn voor mij als huurder.

riddert
Berichten: 2144
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Hoge installatiekosten geiser voor huurder?

Ongelezen bericht door riddert »

Begrijp ik uw verhaal goed dat u iemand anders de installatie van uw geiser wilt laten betalen?
Indien ja, aan wie zit u te denken, en waarom?
Ben benieuwd naar uw reactie.

HandigeHarrie
Berichten: 1401
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Hoge installatiekosten geiser voor huurder?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

U zou eens kunnen googlen of andere aanbieders geisers verhuren zonder dat zij de installatiekosten door de huurder laten betalen.
En als u een koopwoning heeft dan is het kopen van een geiser een goed alternatief.

Speedy123
Berichten: 1356
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Hoge installatiekosten geiser voor huurder?

Ongelezen bericht door Speedy123 »

HandigeHarrie schreef:
17 mei 2024 13:10
U zou eens kunnen googlen of andere aanbieders geisers verhuren zonder dat zij de installatiekosten door de huurder laten betalen.
En als u een koopwoning heeft dan is het kopen van een geiser een goed alternatief.
Het probleem zit iets anders in elkaar. Het in in Nederland toegestaan een huis te verhuren zonder warm water voorziening mits dit expliciet in de huurovereenkomst staat. Dit komt in Amsterdam relatief vaak voor omdat er veel oude huizen in de stad als sociale woning verhuurd worden.

In Amsterdam zijn veel van die huizen lang na de bouw alsnog voorzien van een geiser via de gemeente. In 1994 werden alle initiatieven van de gemeente met betrekking tot elektriciteit en gas ondergebracht bij het nieuwe bedrijf NV Energiebedrijf Amsterdam wat slechts enkele jaren bestaan heeft.

Er zijn in Amsterdam veel problemen met deze oude geisers en de (soms ontbrekende) afvoerkanalen van deze geisers. Er zijn zelfs doden gevallen door koolmonoxide vergiftiging. De woningbouw coöperaties zijn al tijden bezig ze allemaal te vervangen, wat resulteert in een maandelijkse huurverhoging van 20 euro.

Andere eigenaren van sociale woningen willen de kosten van vervanging (kan oplopen tot 5000 euro) niet betalen en laten het aan de huurder zelf over om voor een warm water voorziening te zorgen.

Dit is waar TS tegenaan loopt. De geiser is te oud, te gevaarlijk dus Feenstra wil er vanaf en stopt met de verhuur. TS kan een nieuwe warmwatervoorziening huren bij Feenstra echter moet dan zelf de installatie kosten betalen. Uiteraard kan TS ook zelf de warm water voorziening regelen, bijvoorbeeld een boiler kopen.

TS wil dat niet dus is TS op zoek naar oude verhuur contracten in de hoop daarin iets te vinden zodat TS bij Feenstra kan eisen om de oude geiser zonder installatiekosten te vervangen

Plaats reactie