Zonnepanelenfabrikant failliet: wat gebeurt er met de garantie?

Zonnepanelen Garantie

De zonnepanelen die op je dak liggen, zijn daar gelegd door een leverancier maar gemaakt door een fabrikant. Maar van welke van deze partijen krijg je dan de garantie en wat als een van de twee failliet gaat?

Hoe werkt de garantie?

Zonnepanelen hebben vaak verschillende soorten garantie: productgarantie, garantie op vermogen, garantie op de installatie en soms systeemgarantie. Wie verantwoordelijk is voor de garantie hangt af van de soort waar je aanspraak op maakt. Bij garantie op de panelen zelf kun je terecht bij de fabrikant. Bij garantie op installatie of systeemgarantie, kun je bij de leverancier terecht.

Info

Productgarantie: Deze garantie is van toepassing op defecten. Als de zonnepanelen stuk gaan, bijvoorbeeld door een storm of omgevallen boom, kun je hier aanspraak op maken. Je krijgt deze garantie van de fabrikant 

Vermogensgarantie: Je maakt aanspraak op deze garantie als de zonnepanelen sneller achteruit gaan dan beloofd. De fabrikant belooft dat de panelen na X aantal jaar nog 80% van hun oorspronkelijke vermogen hebben. Als dit niet zo is, maak je aanspraak op de garantie. 

Garantie op installatie: Deze garantie wordt aangeboden door de leverancier en is van toepassing als de zonnepanelen niet voldoende functioneren door fouten tijdens de installatie.  

Systeemgarantie: Deze garantie geeft de leverancier en is een soort allesoverkoepelende garantie. De garantie telt voor het product, voor de installatie, de montage onderdelen en de omvormer.

Wat als de fabrikant of leverancier failliet gaat?

Bij een faillissement vervalt meestal de garantie. Je zal dan bijvoorbeeld een reparatie uit eigen zak moeten betalen. “Het is hetzelfde wanneer je een televisie koopt, en de fabrikant van de televisie gaat failliet,” legt een woordvoerder van de Consumentenbond uit, “Aan die garantie heb je dan niks meer. Zo werkt dat voor zonnepanelen ook.” 

Het zou kunnen zijn dat het bedrijf voor faillissement geld opzij heeft gezet voor garantieaanspraken, bijvoorbeeld via bankgaranties. Of de fabrikant of leverancier van jouw zonnepanelen dit geld opzij heeft gezet is na te vragen bij de leverancier. 

Als de leverancier of fabrikant zijn verzekerd bij een garantiefonds, heeft het faillissement geen invloed op de garantieaanspraak. “De garantiefondsen garanderen dat, bij een faillissement, de garanties overgenomen worden door een andere leverancier." vertelt de woordvoerder.  

Waar moet je op letten? 

Als je al zonnepanelen op je dak hebt liggen, is er helaas weinig wat je kunt doen om de garantie op je zonnepanelen nog veilig te stellen. Er is wel na te gaan bij de leverancier welke regelingen de leverancier heeft om je garantie veilig te stellen. 

Wanneer je zonnepanelen op je dak wilt plaatsen, adviseert de Consumentenbond om voorafgaand na te gaan welke leveranciers zijn aangesloten bij een garantiefonds én bij welke leveranciers je aanspraak maakt op systeemgarantie. “Ook zou je kunnen nagaan of een leverancier is aangesloten bij een brancheorganisatie. Dan heb je vaak een geschillencommissie waar je terecht kunt.”

Voorafgaand aan je aankoop kun je ook nagaan aan welke aanbetalings eisen je moet voldoen. Een leverancier mag maximaal 50% aanbetaling vragen, maar genoeg bedrijven werken met aanbetalingen die een stuk lager zijn of ze vragen zelfs helemaal geen aanbetaling. Moet je toch een flinke aanbetaling doen, dan is het des te belangrijker om een goede garantie te hebben.